80 Sunreef Power catamaran: drijvende luxe villa

Klaar om de oceaan over te steken

@media (max-width: 680px){#fig-6175b42458426 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b42458426 img{#fig-6175b42458426 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6175b42458426 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b42458426 img{#fig-6175b42458426 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6175b42458426 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b42458426 img{#fig-6175b42458426 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Het antwoord op de vraag is duidelijk: overtuigend goed! Tijdens de testvaart klokten wij een topsnelheid van maar liefst 22,5 knopen. Het zal de lezer niet verbazen dat er bij vol vermogen een beste slok diesel door de leidingen vloeit: per motor iets meer dan 200 liter per uur! Zelfs met de beschikking over een enorme brandstofcapaciteit van 16.000 liter is een transoceanische trip bij dit toerental absoluut geen optie. Als we de snelheid echter terugbrengen tot zo’n 8 knopen, dan daalt het brandstofverbruik per motor tot een mooie waarde van slechts 18 liter per uur. Hiermee behoren grote oversteken dus wel degelijk tot de mogelijkheden. Ondanks een lengte van bijna 24 meter bij een wel heel forse breedte laat dit jacht zich gemakkelijk manoeuvreren; je draait het zonder enige inspanning om zijn as. Vanaf het bovendek is het zicht rondom uitmuntend, maar met een jacht van deze omvang is de hulp van een of meerdere bemanningsleden geen overbodige luxe, zeker niet als er moet worden gemanoeuvreerd in kleine ruimtes. Het woord comfort is meermaals gevallen in dit verslag, maar voor de beleving van comfort komt ook het geluidsniveau om de hoek kijken. Welnu, mede dankzij de toepassing van laagtoerige MAN-diesels en gedegen isolatie is het geluid, zelfs op topsnelheid, verwaarloosbaar. De 80 Sunreef Power beschikt tevens over een binnenstuurstand. Deze bevindt zich aan stuurboordzijde in de salon. Maar als je vanaf deze positie stuurt, dan zul echt moeten vertrouwen op het camerabeeld en/of de bemanning. Akkoord, tijdens lange reizen of onder minder plezierige weersomstandigheden is binnen sturen wel zo comfortabel, maar voor manoeuvres in de jachthaven zouden wij absoluut kiezen voor bediening vanaf de flybridge.

Drijvende villa

In een kleine 20 jaar tijd heeft de scheepswerf Sunreef Yachts aangetoond hoge kwaliteit maatwerk met gevoel voor detail en afwerking te kunnen leveren, om de meest uiteenlopende wensen van aspirant-eigenaren in vervulling te kunnen laten gaan. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt uitgevoerd. Zo waren wij een paar jaar geleden te gast op een Sunreef waarvan de eigenaar zelfs een sauna in het achterschip van een van de rompen had laten installeren. Kortom: bij Sunreef Yachts in Gdansk is alles mogelijk en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat Rafael Nadal bij deze werf kon slagen. Helaas is het vanwege de talloze interieurvarianten en uitvoeringen schier onmogelijk om een prijs te noemen, maar het moge duidelijk zijn dat je voor een drijvende villa met 360m2 comfortabele leefruimte een goedgevulde portemonnee moet meebrengen. Inmiddels is ons testjacht gearriveerd in zijn thuishaven en ze mag zich vooralsnog de grootste privé-motorcatamaran van China noemen!

Techspecs

Lees verder >>>