Sunreef 80 ECO: Luxe varende villa wint Eco-Award

Voor Nautique 3 van het jaar 2023 mochten wij aan boord stappen van de Sunreef 80 ECO: de winnaar van de 'Forever Green' Multihull Award 2023.
@media (max-width: 679px){#fig-65da15727f17d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727f17d img{#fig-65da15727f17d img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65da15727f17d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727f17d img{#fig-65da15727f17d img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65da15727f17d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727f17d img{#fig-65da15727f17d img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65da15727f17d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727f17d img{#fig-65da15727f17d img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Sunreef 80

De grootste multihullshow ter wereld vindt elk voorjaar plaats in La-Grande-Motte bij Montpellier. Met meer dan 70 nieuwe catamarans en trimarans, 165 exposanten en ruim 15.000 bezoekers werden dit jaar opnieuw alle records gebroken. Geen wonder eigenlijk, want multihulls zijn immens populair. Voor onze derde editie van dit jaar was Nautique twee dagen ter plekke en zag onder andere hoe de Sunreef 80 ECO de belangrijkste Multihull Award in de wacht sleepte.

@media (max-width: 680px){#fig-65da15727f57d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727f57d img{#fig-65da15727f57d img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65da15727f57d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727f57d img{#fig-65da15727f57d img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65da15727f57d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727f57d img{#fig-65da15727f57d img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Ecologische innovaties als trend

De belangrijkste trend van dit moment is de toepassing van ecologische innovaties bij de bouw van multihulls. Met hun grote oppervlakten zijn dit soort schepen ideaal voor het aanbrengen van zonnepanelen. Dankzij deze ‘gratis’ elektrische energie, de geringe diepgang en een minimaal nat oppervlak, dus weinig weerstand, kunnen moderne elektrische motoren worden gebruikt. Eenmaal onder zeil leveren dezelfde motoren, ingesteld als hydrogeneratoren, ook nog eens continu elektriciteit. Bij de bouw van multihulls worden steeds vaker natuurlijke materialen zoals vlasvezels en basalt toegepast. Ook gerecyclede materialen zijn in opkomst. Harsen die gemaakt zijn van PET-flessen (onder anderen bij Windelo) en gerecycled aluminium (bij het Nederlandse Vaan Yachts) zijn tegentegenwoordig volwaardige bouwmaterialen in de multihull branche.

ECO en luxe

De Sunreef 80 ECO ontving misschien wel de belangrijkste prijs van 2023, de ‘Forever Green’ Multihull Award. Deze Poolse werf is eigenlijk ook een beetje Frans, want het bedrijf werd twintig jaar geleden in Gdańsk opgericht door de Fransman Francis Lapp. Intussen is Sunreef opgeklommen tot een belangrijke speler in de multihullmarkt met als specialiteit de grote afmetingen en de uiterst luxueuze inrichting. Met deze Sunreef 80 ECO heeft de werf ook forse stappen gezet op ecologisch gebied. We bekeken dit jacht, dat door Francis Lapp met de Franse naam ‘Marie-Joseph’ werd gedoopt, al uitgebreid tijdens de laatste show in Cannes. Na de prijsuitreiking in La Grande Motte hadden we een gesprek met een van de directeuren van de werf die ook het ECO-imago van Sunreef nader wilde toelichten.

ECO-concept

Het meest in het oog springend op de Sunreef 80 ECO zijn de kleine zonnecellen die naadloos verwerkt zijn in vrijwel alle oppervlakten. Dus ook in de romp, de mast en de giek. Die stipjes geven dit schip een opvallend design. De werf noemt dat ‘solar skin’. Poloczański zegt hierover: “Tot nu toe dacht men dat zonnepanelen alleen op platte vlakken konden worden aangebracht maar met het gebruik van die kleine zonnecellen op zoveel mogelijk plaatsen zijn we in staat om meer energie te produceren. In totaal vind je op dit jacht 164 m2 aan zonnecellen die samen 45,5 kWp aan elektriciteit leveren. Door de spiegeling van het water is namelijk de zonnestraling op zee ook op verticale vlakken intens.”

@media (max-width: 680px){#fig-65da15727fa15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727fa15 img{#fig-65da15727fa15 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65da15727fa15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727fa15 img{#fig-65da15727fa15 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65da15727fa15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65da15727fa15 img{#fig-65da15727fa15 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

ECO & innovatie

De doelstelling van Sunreef was en is om het meest luxueuze eco-jacht te bouwen dat momenteel mogelijk is. Daarom hebben ze een concept ontwikkeld dat bestaat uit een aantal aspecten: allereerst de productie van zoveel mogelijk alternatieve energie en daarnaast het beperken van het energieverbruik aan boord. Verder proberen ze, waar mogelijk, natuurlijke en gerecyclede materialen te gebruiken. Zo zijn ze begonnen om kleinere onderdelen te produceren met basalt en vlasvezels en ze experimenteren volop met andere toepassingen. “In een luxueus jacht als de Sunreef 80 is bijvoorbeeld de airco een energievreter. Daarom hebben we een nieuw systeem toegepast dat minimale energie gebruikt en vrijwel geluidloos is. Deze airco gebruikt gas in plaats van vloeistof als koelmiddel. De nieuwste batterijen, die de elektrische motoren aandrijven zijn ultra licht en eenmaal zeilend worden die, naast de zonnecellen, ook nog extra opgeladen via hydro-generatoren.”

Het volledige artikel mét foto's bekijken? U vindt het in Nautique 3 van 2023, nu nog te verkrijgen via Tijdschrift.land.

Laatste nieuws