Elektrische Candela Seven imponeert

@media (max-width: 680px){#fig-61759f35d1ea3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61759f35d1ea3 img{#fig-61759f35d1ea3 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61759f35d1ea3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61759f35d1ea3 img{#fig-61759f35d1ea3 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61759f35d1ea3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61759f35d1ea3 img{#fig-61759f35d1ea3 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

50 nautische mijlen ver

Tot zover kat in het bakkie, ware het niet dat extra aandacht is vereist bij het maken van snelle bochten met een korte radius. Hier komt de eerder genoemde ‘turn coordinator

’ op het dashboard om de hoek kijken. Want als je de limiet overschrijdt, dan raakt de romp het wateroppervlak met als gevolg dat de boot wat ongemakkelijke bewegingen maakt. En precies zoals de full throttle start verloopt dien je het elektronische gas in een keer dicht te trekken om volledig gecontroleerd terug te kunnen keren naar waterverplaatsend varen of stilstand. Doe je dit te truttig, dan kan er een soort ‘stall’ ontstaan (luchtvaartterm die duidt op het verlies van draagkracht op de linker of rechtervleugel) waardoor de Candela iets wegvalt naar stuur- of bakboord. Geen nood, maar je schrikt wel even. Wellicht kan dit op een of andere wijze softwarematig nog worden aangepast. Maar eenmaal gewend aan de relatief geringe beperkingen is het puur genieten en met een alsnog mooie kruissnelheid van 20 knopen leg je achteloos 50 nautische mijlen af waarna de 240 kilogram wegende BMW i3 batterij nog een beperkte reserve biedt om alsnog veilig de thuishaven te kunnen bereiken. Bij een volledig uitgeputte batterij bedrag de oplaadtijd tot 100% 12 uur aan een standaard walaansluiting.

@media (max-width: 680px){#fig-61759f35d246e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61759f35d246e img{#fig-61759f35d246e img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61759f35d246e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61759f35d246e img{#fig-61759f35d246e img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61759f35d246e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61759f35d246e img{#fig-61759f35d246e img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Toegegeven, door het ontbreken van wind op de Großer Zernsee is de golfhoogte tijdens onze testvaart te verwaarlozen. Wát graag zouden wij deze Candela Seven onder iets heftiger omstandigheden aan de tand hebben gevoeld, want deze ervaring smaakt naar meer. Daarentegen hebben wij video-opnames gezien van testvaarten op het Zweedse thuiswater die bewijzen dat deze elektrische metgezel zich ook bij hogere golven zich niet snel van de wijs laat brengen. Al met al is de conclusie gerechtvaardigd dat deze Candela Seven een interessant antwoord is op de vraag naar groene aandrijving zonder de beperkingen als het gaat om batterijcapaciteit. Je dient je hierbij alleen wel te realiseren dat de baanbrekende capaciteiten van deze boot puur van toepassing zijn op foilend, dus snelvaren en de mogelijkheden hiertoe zijn in Nederland vrij beperkt. Gelukkig laat de relatief lichte Candela zich gemakkelijk aanpikken achter de auto en kun je er er zelfs tijdens het hoogseizoen perfect mee uit de voeten op de Oostenrijkse en Zwitserse meren die gedurende deze periode veelal verboden zijn voor door fossiele brandstoffen voortbewogen sportboten. Met een vanafprijs van 235.000 euro is dit speeltje niet alleen voorbehouden aan de super rijken der aarde. Opvallend is trouwens dat de eerste 16 Candela’s stuk voor stuk zijn verkocht aan Tesla-eigenaren… Inmiddels is het aantal verkopen opgelopen tot 27 exemplaren.

Foilende ‘concurrenten’

Lees verder op de volgende pagina...