Grote voornemens: BMW wil in 2024 het grootste luxe foiling jacht gaan maken

Kent u The Icon nog? De futuristische, vliegende lounge op het water gepresenteerd door BMW in mei 2023, krijgt een grote zus.
@media (max-width: 679px){#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b2b27 img{#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b2b27 img{#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b2b27 img{#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b2b27 img{#fig-65d85450b2b27 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}BMW

Vorig jaar zomer presenteerde BMW in samenwerking met TYDE het bijzondere vaartuig met de naam 'The Icon'. Een boot die haar naam eer aan deed; ze was zeker iconisch te noemen en trok dan ook bekijks tijdens het Cannes Film Festival waar ze voor het eerst gepresenteerd werd. 'Dat smaakt naar meer' moet BMW gedacht hebben; want de nieuwste 'waterauto' is alweer in de maak en zal de naam 'The Open' dragen. Volgens BMW en TYDE zijn de ambities groot: het jacht moet het grootste luxe foiling jacht worden voor individueel gebruik. Voor nu hebben we alleen renders maar het lijkt zeker niet gek. The Icon maar dan anders: uniek, snel én stijlvol.

@media (max-width: 680px){#fig-65d85450b2f10 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b2f10 img{#fig-65d85450b2f10 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85450b2f10 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b2f10 img{#fig-65d85450b2f10 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85450b2f10 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b2f10 img{#fig-65d85450b2f10 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Succesvolle samenwerking

Volgens een persstatement van TYDE en BMW was de lancering van The Icon een mijlpaal. Het jacht ontving verschillende awards en dat is vast en zeker de reden geweest voor beide merken om de handen nogmaals ineen te slaan. Christoph Ballin, medeoprichter en Managing Director van TYDE, vertelt: "Met THE ICON hebben we laten zien hoe elegant en luxueus duurzame mobiliteit op het water kan zijn. De voortzetting van de samenwerking met BMW voedt nu de lancering in een ander segment. Het nieuwe model brengt toekomstgerichte mobiliteit naar het segment van dagjachten." En voor BMW is de samenwerking ook een schot in de roos; het merk kan hiermee laten zien dat ze flink timmeren aan de weg van duurzaamheid in de auto-industrie. Stefan Ponikva, Vice-President Brand Communication bij BMW vertelt: "Ons doel is om met baanbrekend design en intelligente technologieoverdracht uit de automobielsector een extra impuls te geven aan het voor BMW typische plezier van duurzame mobiliteit". De concepten en jacht-gerelateerde kennis van TYDE gecombineerd met de expertise in elektromobiliteit van BMW lijkt op papier in ieder geval een match made in heaven.

@media (max-width: 680px){#fig-65d85450b30ae img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b30ae img{#fig-65d85450b30ae img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85450b30ae img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b30ae img{#fig-65d85450b30ae img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85450b30ae img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85450b30ae img{#fig-65d85450b30ae img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Bijna 15 meter aan luxe

The Open is langer dan haar zusje; het bijna 15-meter lange jacht heeft maar liefst bijna twee meter meer luxe aan boord dan de bekende Icon. Het doel was om het grootste luxe foiling jacht voor individueel gebruik te creëren. En dus is het jacht weer voorzien van de bekende hydrofoils – geïnspireerd op de hydrofoils van wedstrijdjachten – die ervoor zorgen dat ze over het water zweeft én flink wat energie bespaart. Weinig emissies, drag en zog; een boot naar ons hart. Het interieur moet licht en klassiek worden mét natuurlijk de nodige luxe. Natuurlijk licht komt van de boven- en zijkant naar binnen en zorgt ervoor dat de salon behoorlijk open oogt.

Op foto's van het interieur moeten we nog even wachten maar The Open kan al wel besteld worden en de verwachting is dat de eerste jachten in de herfst van dit jaar geleverd zullen worden. Of ze net zo 'iconisch' is als haar kleine zusje? Dat laten we aan u om te beoordelen.

  • Nieuws
  • Robb Report
  • TYDE x BMW

Laatste nieuws