Elektrische Candela Seven imponeert

@media (max-width: 680px){#fig-6175b001138b2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b001138b2 img{#fig-6175b001138b2 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6175b001138b2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b001138b2 img{#fig-6175b001138b2 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6175b001138b2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b001138b2 img{#fig-6175b001138b2 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Full throttle

De stuurstand laat pas echt zien dat we hier te maken hebben met een elektrisch aangedreven tender; het begint met een groot touchscreen á la Tesla, een regelrecht van de luchtvaart afgekeken ‘turn coordinator’ (waarover later meer) en een subtiel, elektronisch gashendeltje. Merkwaardigerwijs ontbreekt een dodemansknop, het doeltreffende en bovendien verplichte koordje dat de motor onmiddellijk het zwijgen oplegt als de stuurman onverhoeds overboord mocht slaan of anderszins onbekwaam raakt. Enfin, een voorziening die gemakkelijk alsnog kan worden aangebracht, maar er tegelijkertijd blijk van geeft dat het ontwerpteam meer luchtvaart georiënteerd is dan maritiem. En als we het toch over luchtvaart hebben: in tegenstelling tot een standaard planerende boot is de Candela al foilend niet stabiel; maar liefst zeven sensoren voeden de boordcomputer 100 keer per seconde met parameters als golfhoogte, pitch, roll en nog veel meer. Aan de hand van deze gegevens wordt de stand van de midscheeps geplaatste foils voortdurend aangepast. De werking hiervan is vergelijkbaar met die van de ailerons van een vliegtuig. Uiteraard speelt in dit verhaal ook de trim van de motor een belangrijke rol bij de stabiliteit. Tijdens het foilen zie je Torqeedo motor dan ook telkens subtiel bewegen. Overigens praten we in het geval van de Candela over een enkelvoudig controlesysteem waar vliegtuigen in de regel zijn uitgerust met duale of zelfs meer, elkaar controlerende, systemen.

@media (max-width: 680px){#fig-6175b001144e2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b001144e2 img{#fig-6175b001144e2 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6175b001144e2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b001144e2 img{#fig-6175b001144e2 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6175b001144e2 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175b001144e2 img{#fig-6175b001144e2 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

De hoogste tijd om zelf plaats te nemen achter het luxe stuurwiel. De zit is prima, het zicht rondom idem dito. Links van het stuur zien we een fors aanraakscherm á la Tesla waarop naast gebruiksgegevens van de elektrische aandrijving tal van andere informatie kan worden weergeven waaronder uiteraard ook een kaartplotter. Het zal niemand verbazen dat de Candela standaard is voorzien van 4G netwerk connectiviteit met behulp waarvan onder meer automatisch software updates kunnen worden ontvangen. Optioneel kan de boot ook op afstand worden gevolgd mocht een boef er met de Candela Seven van door zijn gegaan… Enfin, we gaan ons scherp zetten voor take off. Volgens de Duitse dealer is dit een kwestie van in één beweging full throttle waarna de computer de rest doet. En inderdaad, we gaan er als de brandweer vandoor om bij een snelheid van 17 knopen sierlijk uit het water te rijzen. Opvallend hierbij is dat de bekende steile hoek tijdens de pré-planerende fase nagenoeg volledig ontbreekt en het zicht naar voren dus onbelemmerd blijft. De Candela vaart nu als op rails; niet zoals een standaard NS Sprinter, maar als een Thalys of TGV met rubber beklede wielen. Wat een ervaring, te meer omdat het plezierig stil blijft en het glas Prosecco bij een snelheid van 50 knopen bij wijze van spreken op het dashboard zal blijven staan.

50 nautische mijlen ver

Lees verder op de volgende pagina...