Door de Foils kunnen de vernieuwde Wajers als het ware over de golven vliegen. De techniek werd ontwikkeld door Van Oossanen Naval Architects. Wajer denkt dat het brandstofverbruik van de jachten met tien tot twintig procent afneemt, terwijl de maximumsnelheid met drie tot zes procent stijgt.
Uiterlijk heeft Wajer de schepen Wajer 38 en Wajer 38s een wat 'edgier' design meegegeven. Dat betekent strakere lijnen, vooral zichtbaar van achteren. De raamlijsten zijn nu van zwart carbon en de luchtroosters hebben zwarte poedercoat.
Werking foil
De "Foil Assist" vleugel is gemaakt van roestvrijstaal. Het is een redelijk klein, passief object, dat op een vaste positie onder het jacht wordt geplaatst. De Foil Assist steekt een stukje onder de romp uit, maar minder ver als de IPS pods van de Volvo Penta, wat het diepste punt van het jacht is. De Foil Assist is ontwikkeld om weerstand te bieden bij het nemen van scherpe bochten en om de pieken van de golven te dempen. Doordat de onderwatervleugel het gewicht gedeeltelijk draagt, in plaats van geheel op de waterlijn van de romp, wordt het effect van de golven op de boot minder hevig. En omdat de boot niet helemaal uit het water omhoogkomt, blijft het vaargedrag van de planerende boot normaal en voorspelbaar. Bovendien zijn de gewichtsvoorwaarden niet zo stringent als voor een volledig hydrofoilende boot.