Een nog groener en groter superjacht: Feadship's 119 meter lange Project 821 is "beste jacht ooit gebouwd"

Afgelopen weekend verliet dit enorme jacht de faciliteiten in Amsterdam en ze is volgens het persstatement het "beste jacht ooit gebouwd" én het grootste motorjacht ooit gebouwd in Nederland.

groener

Bij Feadship gaan de zaken goed: de werf produceert het ene na het andere superjacht en de persberichten stromen bijna wekelijks binnen. Vorige week konden we al genieten van Alvia die begon aan haar sea trials, en eind april werd Project 1012 te water gelaten; klaar voor haar afbouw. Maar ook de afgelopen dagen was het weer feest in Amsterdam: het nieuwe Project 821 heeft de faciliteiten van de werf verlaten en dat was een bijzondere mijlpaal. Want niet alleen is het jacht weer een enorme reus (118.80 meter) maar ze is ook nog eens 's werelds eerste superjacht dat loopt op waterstof.

Groen superjacht

Nu zullen de mensen die al een tijdje meedraaien in de jachtbouw wereld denken: "maar was er niet al een superjacht op waterstof?". Inderdaad, Lürssen kondigde in 2021 aan te werken aan een jacht dat op waterstof zou varen – en dat jacht wordt inmiddels ook gebouwd. Maar zij zal pas in 2025 worden opgeleverd terwijl Feadship ondertussen in het geheim al vijf jaar aan Project 821 werkt. Jan-Bart Verkuyl, directeur/CEO van Feadship Royal Van Lent Shipyard, was het doel om: "een nieuwe, schone technologie te ontwikkelen, niet alleen voor dit project, maar voor de hele wereld". En dat is gelukt: het jacht is natuurlijk niet helemaal zonder ecologische voetafdruk maar de impact zou zeer gering zijn. Ook omdat het jacht, wanneer waterstof niet voldoende is, gebruik maakt van HVO; een biobrandstof die de schadelijke uitstoot vermindert met zo'n 90%. Het jacht kan in ieder geval met het gebruik van waterstof genoeg energie opwekken voor de hotelbelasting die zo'n 70 tot 78 procent van het totale energieverbruik beslaat. Project 821 kan dus met alleen het verbruik van waterstof een hele week voor anker liggen of varen met 10 knopen.

Flink wat ruimte

De lengte van het jacht speelt een grote rol in de mogelijkheid om waterstof te gebruiken. Voor de opslag van waterstof is namelijk ruimte nodig. Zo'n acht tot tien keer meer ruimte dan bij een dieselbrandstof. Daarnaast is er speciale opslag nodig voor het bewaren van waterstof aan boord: een dubbelwandige cryogene opslagtank. Aan boord van Project 821 is een waterstoftank te vinden met 92 m2 aan waterstof. En daar komen dan ook nog de brandstofcellen bij die de energie voor aan boord opwekken. En nog is deze hoeveelheid waterstof dus nog niet genoeg om het jacht volledig te voorzien in energie tijdens een oversteek. Toch zet Feadship grote stappen met dit jacht: stappen in de goede – en groene – richting. Want op het gebied van voorschriften was er in de jachtbouw nog niets te vinden over waterstofopslag en brandstofcelsystemen op klasse-, vlaggenstaat- of zelfs IMO-niveau. Verkuyl vertelt: "De waarde van het onderzoek en de ontwikkeling van klasse- en vlagveiligheidsvoorschriften voor een geheel nieuw type energieopwekking is een vooruitgang waar we trots op zijn dat we deze voor iedereen beschikbaar hebben gemaakt".

Groots jacht

En hoewel bovenstaand nieuws natuurlijk zwaar weegt en veel stof doet opwaaien, moeten we niet vergeten te benoemen dat Project 821 nóg een belangrijke mijlpaal markeert in de geschiedenis van de werf. Ze is namelijk ook het grootste motorjacht ooit in Nederland gebouwd. Deze titel stond eerst op naam van Launchpad, ook een jacht van Feadship.

Holland's Glorie
  • Feadship
  • Feadship