Dit scheepsprofiel staat naast twee andere profielen én de grote reportages over de Nautitech 44 en de Astondoa Ax8, in de nieuwste Nautique. Het artikel in het magazine lezen? Dat kan via DEZE link.
AMT bouwt al sinds 1987 relatief kleine polyester boten en de AMT 240 DC is de grootste van de twee modellen in de Day Cruiser-serie. Eén op de zeven Finnen bezit een boot en gebruikt deze voornamelijk voor het ‘forensen’ tussen het vaste land en een van de duizenden eilanden in de Finse archipel, of in de minstens zo talrijke meren waar ze een zomerhuisje bezitten. Weer of geen weer; want het seizoen is maar kort en dit vereist dus een degelijk gebouwde boot met de juiste vaareigenschappen. Beiden zijn zonder twijfel onverminderd van toepassing op onze AMT 240 DC: je kunt er spreekwoordelijk mee gooien en smijten; deze dagboot met overnachtingsmogelijkheid laat zich geen moment van de wijs brengen – zelfs niet met 300 Yamaha paardenkrachten aan de spiegel. Vanbuiten is het er niet aan af te zien, maar het vrijboord is relatief hoog. Hierdoor is de boot ook veilig voor de (klein)kinderen. Met een leeggewicht van 1.600kg is deze AMT 240 DC met een grote SUV zelfs prima te traileren. Qua uitrusting valt er niets te klagen: de boot wordt zeer compleet geleverd en de optielijst is dan ook kort. Onder de extra's valt onder andere een boegschroef, Wallas kooktoestel, heteluchtverwarming en joystick besturing.
Goed beschermd
De stuurpositie is uitermate prettig met zicht op een strak dashboard waarin een vlak gemonteerde Garmin kaartplotter is opgenomen. Hoewel de stuurstoel een flip-up kussen heeft voor staand sturen, komt de boeg tijdens de acceleratie slechts minimaal omhoog en blijft het zicht prima. De gasten aan boord hebben ook niets te klagen met een comfortabele rondzit die gemakkelijk kan worden omgetoverd in een groot zonnebed. Dankzij het windscherm dat tot halverwege de boorden reikt, zit je achter het stuur goed beschermd tegen vaarwind, maar ook de gasten profiteren deels van dit scherm. Voor overkomend boegwater hoef je niet bang te zijn: de AMT 240 DC vaart ongekend droog. Met vier man aan boord klokken we dankzij de (stille) Yamaha V6 een topsnelheid van 46 knopen. Mooi natuurlijk, maar kruisen met 25 GPS knopen is minstens zo leuk – en behoorlijk economisch met een verbruik van 25 liter per uur. Rest ons te melden dat de koersstabiliteit ook bij lage snelheid goed is.
Conclusie
De AMT 240 DC is een degelijk gebouwde boot met ronduit aantrekkelijke vaareigenschappen. Over de afwerking valt niets te klagen en het gegeven dat AMT deze boot standaard ‘loaded’ aflevert spreekt zeker in het voordeel. Mocht 300pk te veel van het goede zijn, dan kun je ook met 225 paardenkrachten als minimum geadviseerd vermogen veel plezier beleven.
- Alfred J. Boer