Eerste waterstofjacht van Lürssen, dit zijn de details

Een paar dagen gelden maakte de Noord-Duitse werf Lürssen bekend dat ze aan een jacht met waterstof-brandstofcel werken. Ondanks de geslotenheid van het bedrijf komt er nu nog wat meer informatie over het high-tech jacht naar buiten. Onder meer vaarbereik op waterstof.

Lürssen

De jacht op een uitstootloos jacht is geopend. Bij Feadship wordt momenteel gebouwd aan een hybride megajacht dat net zoveel uitstoot als een jacht dat ruim een derde kleiner is. Tegelijkertijd werkt het Duitse Lürssen aan megajacht met een brandstofcel, het schip kan daardoor helemaal uitstootloos varen.

De details van het megajacht zonder viezige luchtjes waren echter nog onduidelijk. Inmiddels heeft Lürssen een tipje van de sluiter gelicht. Het hele jacht blijkt nog steeds wel een zekere uitstoot te hebben, maar het kan overschakelen op pure schone energie. Dat wil zeggen, naast de waterstofinstallatie krijgt het schip ook nog een gewone dieselgenerator aan boord.

1000 mijl

Desondanks kan het nieuwe schip dat in ontwikkeling is 1000 mijl varen zonder uitstoot. Dat is al een hele verademing. Het equivalent van 1000 mijl varen is 15 dagen voor anker zonder vieze uitstoot. Lürssen maakt al sinds 2009 onderdeel uit van een projectgroep die werkt aan een oplossing waarbij de waterstof voor de brandstofcel aan boord gewonnen wordt uit methanol. Met partners als Besecke, Carnival Maritime, DLR, DNV, EPEA, Freudenberg en Meyer Werft werkt Lürssen inmiddels met een proefopstelling die klaar is oom getest te worden aan boord van een jacht.

CEO Peter Lürssen: "Due to the low dynamic capability of fuel cells the system layout and the combination with other energy converters and storages is the key for a successful fuel cell power system. The yacht, which is currently under construction, will be able to stay more than 15 days at anchor with the night time power supply being a zero emission mode. And the yacht can reach more than 1000 miles slow cruising with zero emission."

Methanol

Opvallend is dat de werven hebben gekozen voor een variant waarbij de waterstof verstopt zit in methanol. Voor auto's, zoals de Toyota Mirai is gekozen voor elementaire waterstof, die onder hoge druk in tanks geperst zit. Op de jachten kunnen de ontwerpers echter gebruik maken van de grote brandstoftanks en ballastplaatsen in de dubbele bodem. Ze besparen daardoor ruimte, omdat het makkelijker in het ontwerp in te bouwen is.

Het persbericht van Lürssen meldt ook: "Methanol is an important base material for the chemical industry and has been an option to be used as clean fuel for decades. When produced from renewable sources like by CO2 capturing from the atmosphere, methanol, is completely climate-neutral." Dat is een mooie claim, het is te hopen dat het ook lukt om zo aan de methanol te komen.

Een bijkomend voordeel van een brandstofcel aan boord is dat het nauwelijks geluid en trillingen maakt. Dat scheelt weer een boel isolatie ten opzichte van de dieselgeneratoren die normaal gesproken altijd aan staan als een jacht in bedrijf is. Als er nu in een eerste proefmodel al een bereik van 1000 mijl mogelijk is, zal de capaciteit van zulke systemen in de komende jaren ongetwijfeld enorm toenemen. Het wachten is nu op het eerste compleet uitstootloze superjacht.