Joost van Kleef

'Veel cruiseschepen lijken tegenwoordig sprekend op een drijvende dependance van Center Parcs'

'Wat verwacht je van een échte cruise? Een fijn schip. Geen dobberend lunapark'

Joost van Kleef

Mijn vrouw Julie houdt niet van varen, dus ik zei twee weken geleden tegen haar: “Wij gaan een cruise maken”. “Dat vind ik geen verrassing” antwoorde ze, wat dan voor mij weer geen verrassing was. Ze vervolgde: “Dat is voor mij een vakantie naar Center Parcs en dus verschrikkelijk”. Ik vond het dan wel weer verrassend dat ze die vergelijking maakte. Want (veel) cruiseschepen lijken tegenwoordig inderdaad sprekend op een drijvende dependance van Center Parcs. Eindeloze zwembaden met dito waterglijbanen, een overdekt subtropisch winkelcentrum, liefdeloze fastfood- en buffetrestaurants en alles – écht alles – voor de kinderen. Want als de kinderen het naar hun zin hebben…

De meeste van die gigantische circusboten zijn van drie vaargiganten: Carnival Corporation, Walt Disney en Royal Caribbean International. Achtbanen hebben ze. Op het dek. Grote casino’s hebben ze. Binnen. Theaters, spa’s, bioscopen, speeltuinen, tuinen – Icon of the Seas heeft een park met 21.000 echte bomen en planten – eindeloos veel matige restaurants, swingende nachtclubs… Carnival Vista heeft zelfs een monorail. Om al het vermaak te herbergen worden de boten steeds groter. Want er komt steeds meer vermaak bij en onder de meeste cruiserederijen nemen het spelletje ‘Wie Heeft De Grootste’ bijzonder serieus.

Is dat wat je verwacht van een cruiseschip? Als je naar een pretpark wilt, heb je wat mij betreft aan land keus genoeg. Wil je naar een zwemparadijs, dan ga je naar de eerdergenoemde vakantieketen; daar heb je helemaal geen boot voor nodig. Je betaalt je dus blauw voor een zogenaamde beleving die je net zo goed op de wal vindt. Oké, voor een paar honderd euro zit je bij Carnival aan boord. In een binnenhut. Zonder ramen. Met een opklapbed. Goedkoop een cruise maken is nimmer een goed idee. Dat liet, in een wrange vergelijking, de Titanic eigenlijk al zien. “Slechts” 133 mensen die verbleven op de hoger gelegen dekken van de eerste klasse overleefden de botsing met de ijsberg niet, tegenover een 689 passagiers die in een hut op de lagere dekken van de tweede en derde klasse logeerden.

Wat verwacht je van een échte cruise? Een fijn schip. Een écht schip. Geen dobberend lunapark. Mooie havens, een schitterende route, écht lekker eten. Goede, vriendelijke service, een prettige, sfeervolle hut. Met ramen. En een balkon. Waanzinnig uitzicht als de avond valt, over de oceaan. Een ervaring die je nergens anders vindt en die onvergetelijke herinneringen kweekt. Daar wil ik graag voor betalen. En dat heb ik dan ook gedaan. Want naast de gigantische drijvende pret- en All You Can Eat-paleizen zijn er ook nog een paar cruiserederijen die inzetten op een smaakvolle, indrukwekkende vaartocht: een schip dat je nooit meer vergeet. In elk geval, dat zeggen ze. En ik geloof ze. Maar we gaan het zien want over een paar weken vertrekken we. Julie is nog aan het mokken, omdat ze niet weet dat we niet in gaan checken bij Center Parcs op zee. Dat is haar verwachting, die niet gaat uitkomen. Want soms zijn verwachtingen vooroordelen. Weet je wat misschien het beste is? Om geen verwachtingen te hebben. Sta open voor elke (nieuwe) ervaring.

Behalve dan die van de nachtmerrie van een binnenhut op een veel te grote, massieve, overvolle zuip- en vreetschuit.

Meer leuke columns lezen? Koop de nieuwste Nautique! Die ligt vanaf vandaag in de betere boekhandel bij u in de buurt en is online verkrijgbaar via Tijdschrift.land.

Columns
  • Adobe Stock