Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Nautique 6 van het jaar 2023; nu nog verkrijgbaar in de winkel.
De naam Phantom heeft iets spookachtigs, maar niets is minder waar. De Engelse werf geeft hiermee slechts aan dat de modellen in de Phantom-lijn – met hun luxe interieur en rijke standaarduitrusting beschikken over een van buitenaf, nagenoeg onzichtbare flybridge. Importeur Jonkers Yachts in Ouddorp nodigde Nautique uit voor een uitgebreide kennismaking met een spiksplinternieuwe Fairline Phantom 65. Het ontwerp van de Fairline Phantom 65 is geïnspireerd op de ongekend succesvolle Fairline Targa 65 GTO. In 2022 ontving dit motorjacht van World Yachts Trophies een onderscheiding voor het beste interieurontwerp en een jaar later werd ze door Motorboot Awards tot winnaar gekroond. Het gamma van Fairline bestaat naast de Phantom-serie uit de eerder door ons geteste 33-voets F//Line, de Targa-lijn en de Squadron flybridge jachten. De Phantom is eveneens uitgerust met een zogenaamde ‘Sport flybridge’, maar deze is bewust veel kleiner en daardoor van buiten nauwelijks zichtbaar. Bijkomend voordeel: er is ook minder bergruimte nodig voor de kussens maar er blijft nog steeds genoeg ruimte over om van de zon te kunnen genieten. Deze configuratie maakt dit model ook geschikt voor noordelijkere wateren. De forse overhang van de flybridge draagt hiertoe ook bij: in de grote kuip zit je droog en uit de wind.
Rijke uitrusting
We starten onze verkenningstocht op de flybridge. De trap naar boven is prettig breed en in de treden is subtiele LEDverlichting opgenomen. De accommodatie op het bovendek is van alle gemakken voorzien, inclusief een wetbar en een elektrische grill. Des Fairline’s is een extra zekerheid ingebouwd in de grill waardoor deze na het sluiten van het deksel automatisch uitschakelt. Fairline motorjachten zijn standaard ongekend rijk uitgerust; zelfs een ijsmachine ontbreekt niet. Het ontwerp van de aan bakboord gesitueerde stuurstand is doordacht en de werf voorziet in twee comfortabele stuurzetels en een riante hoekbank ernaast. Het windscherm is net hoog genoeg om op hoge snelheid nog redelijk beschut te kunnen sturen. Met een schakelaar op het dashboard kunnen twee cilinders per motor worden uitgeschakeld om nog langzamer te kunnen manoeuvreren. Dit laatste wordt overigens vergemakkelijkt door de aanwezigheid van sterke, proportionele boeg- en hekschroeven van Sidepower. Tot zover de flybridge: op naar de kuip.
Slimme voorzieningen
Zoals gezegd is de kuip overdekt door de overhang van de flybridge; ideaal om uit de zon te kunnen zitten, maar ook prettig tijdens reizen in noordelijkere wateren. Het is een ronduit aantrekkelijke ruimte die met geopende schuifpui en naar boven scharnierend raam één (gelijkvloers) geheel vormt met de salon. De opening naar het zwemplateau kan eenvoudig worden afgesloten met een vulkussen, waardoor een enorme zithoek ontstaat. Hieronder zien we een overdaad aan bergruimte voor van alles en nog wat. Achter de zithoek bevindt zich een groot zonnebed boven de volumineuze tendergarage die groot genoeg is voor een Williams 345. Het geheel scharniert elektrisch omhoog en een slimme veiligheidsvoorziening voorkomt dat onverhoopt vingers worden afgekneld. Zo zien wij dit graag! Alles, maar dan ook alles sluit als een kluis. Dit geldt ook voor de toegang naar de crew cabin die verscholen gaat achter de trap naar het gangboord. Deze bescheiden faciliteit voorziet in een uitschuifbaar bed en een eigen natte cel. Overigens leent deze ruimte zich ook bij uitstek als extra berging. Voorts bedachten de ontwerpers een leuk uitklapbaar bankje voor twee achter een luik van de tendergarage met uitzicht op het grote, neerlaatbare zwemplateau. Achter een luik ontdekken we nog een handige buitendouche.
Garmin touchscreens
Dankzij de enorme raampartijen baadt de salon van de Fairline Phantom 65 in natuurlijk licht. Het jacht onderscheidt zich door excellent timmerwerk met overal doorlopende houtnerven en veel ronde hoeken. Over de salon zouden we een boek kunnen schrijven: ook hier zien we slimme vondsten zoals in hoogte verstelbare hockers, veel bergruimte en een lade met het – inmiddels alweer standaard – oogstrelend Fairline porselein. Maar we beperken ons tot de comfortabele stuurstand, voorzien van twee goed verstelbare stuurstoelen en een bijna futuristisch ogend dashboard met drie grote Garmin touchscreens. Het zicht rondom de stuurstand is nagenoeg onbeperkt. Ook wel zo fijn: de zijruiten ter hoogte van de stuurstand zijn elektrisch te bedienen en maken communicatie met de dekhulp trefzeker. De volgende veiligheidsvoorziening mag ook niet onvermeld blijven: mocht het Can-Bus systeem onverhoopt uitvallen en er geen informatie op de aanraakschermen meer worden getoond over o.a. cruciale vloeistofniveaus, dan vind je achter een glazen deurtje alsnog analoge meters, gevoed door eigen sensoren. En minstens zo doordacht: we zien ook een schakelaar waarmee de marifoon na onverhoopt uitvallen van het boordnet met een eigen accu (10 uur reserve) kan worden gevoed! Een ander opvallend kenmerk is de keuken aan boord. Deze doet zeker niet onder voor die van een gemiddeld luxe appartement. Voor kookenthousiasten is dit een waar paradijsje met alles erop en eraan; genoeg voorzieningen om een smakelijke maaltijd te kunnen bereiden.
Luxe sanitairgroep
Ondertussen zijn we erg nieuwsgierig geworden naar de voorzieningen benedendeks. We dalen de trap af en zien direct links een luxe ‘courtesy room’ met toilet en enorm veel kastruimte. Interessant detail: alle badkamers beschikken over individuele afzuiging. Met een lengte van 1,87 meter is deze redacteur niet een van de kleinsten, maar alle vertrekken bieden ruim voldoende stahoogte. De VIP-cabin bevindt zich in het voorschip en beschikt uiteraard over eigen sanitair met een gescheiden, ruime douche. Aan stuurboord treffen we een gastenhut waarvan de beide eenpersoonsbedden elektrisch met elkaar kunnen worden verbonden. Ook deze faciliteit beschikt over eigen sanitair. Rest ons nog de riante eigenaarshut die een aantal treden lager in het achterschip is gelegen. En passant passeren we een vakkundig ingebouwde wasmachine, er tegenover zien we een overzichtelijk schakelpaneel; voor liefhebbers een lust voor het oog. De eigenaarshut is ‘full beam’ en beschikt naast een riant kingsize Frans bed over een comfortabele sofa, een bureau of kaptafel en achter het hoofdschot van het bed vinden we een luxe sanitairgroep, inloopkast en hangkast. Zelfs een kluis is standaard in de voorzieningen opgenomen. De werf bouwt maar liefst vier verschillende lay-outs van de Fairline Phantom 65, inclusief een versie met vier hutten én een model met een zogenaamde ‘extended VIP cabin’. In dit scheepsprofiel beschrijven we de versie met drie hutten.
Fel en bescheiden
Genoeg gezien. Het is de hoogste tijd om een rondje te gaan varen met deze Britse schone. Ontmeren is dankzij de combinatie van twee motoren naast de proportionele boeg- en hekschroeven zelfs voor een beginnende stuurman een eitje. Tijdens het ontmeren laten de laagtoerige Caterpillar diesels zich nauwelijks horen. We beginnen ons avontuur op de flybridge met rondom fenomenaal uitzicht vanachter de stuurstand. Het is hier weliswaar prima vertoeven, maar we besluiten toch om af te dalen naar de stuurstand in de salon. Qua ergonomie hebben we werkelijk niets te klagen: de belangrijkste stuurorganen bevinden zich direct onder handbereik en het trio Garmin schermen is uitstekend afleesbaar. Als we de 2.300 paardenkracht aanspreken, dan gaat de bijna 40 ton wegende Phantom er niettemin als een speer vandoor, een prachtig wit zog achterlatend. Dit soepele vertrek is tekenend voor een efficiënt rompontwerp. Jammer genoeg is het water zo vlak als wat; voor een mooi compleet beeld zouden we een ‘choppy’ zee moeten hebben. Maar we gaan ervan uit dit jacht zich in dergelijk water ook prettig gedraagt. Full power noteren we in rap tempo 30 knopen op het log, onder welke omstandigheden je per uur zo’n 440 liter diesel aan de tanks onttrekt. Het zal een gefortuneerde eigenaar wellicht een zorg zijn, maar in de praktijk zal een captain vaker kiezen voor een comfortabele kruissnelheid van 22 knopen waarbij het verbruik al snel onder de 300 liter per uur uitkomt. Voor de verandering brengen we het toerental van de beide Caterpillars vervolgens terug naar zo’n 11.00 omwentelingen. Onze Fairline Phantom 65 loopt dan nog altijd een kleine 10 knopen, waarbij het brandstofverbruik beperkt blijft tot ruim 70 liter per uur. Wees overigens niet bevreesd voor storend motorgeluid, want in de salon blijft het geluidsniveau steken op maximaal 69 dbA. Ook bij hogere toerentallen kunnen we zonder stemverheffing blijven communiceren. Uiteraard maakt het wel uit of de salondeuren geopend zijn.
Samenvatting
Resumerend mogen we stellen dat Fairline er wederom in is geslaagd om een aantrekkelijk ogende en degelijk gebouwde 65-voeter op de markt te brengen die bovendien aansprekende vaareigenschappen tentoonspreidt. Dit alles vertaalt zich ook in aantrekkelijke restwaarden in vergelijking met andere merken. We troffen talloze slimme vondsten en zoals het Fairline betaamt is ook veel aandacht besteed aan het aspect veiligheid. Dankzij de doordachte indeling zijn de eigenaren bovendien verzekerd van veel privacy aan boord. Kortom: de Fairline Phantom 65 is een goede keuze. Zowel voor tochten op de Méditerranée als op noordelijke wateren.
- Fairline Yachts