Hetzelfde maar toch beter: de Porsche Cayenne Facelift

Inmiddels zijn de Duitsers aangekomen bij een grondige facelift van de derde generatie. Kan de nieuweling doorbouwen op het succes van zijn grootvader?

Porsche

We vergeten het soms even, maar de Cayenne is waarschijnlijk de enige reden dat het iconische Porsche nog bestaat. De in samenwerking met Volkswagen gerealiseerde SUV, trok het merk in 2002 uit het slop met record brekende verkopen. Inmiddels zijn de Duitsers aangekomen bij een grondige facelift van de derde generatie. Kan de nieuweling doorbouwen op het succes van zijn grootvader? De naam en reputatie van Porsche zijn gebouwd op klassieke sportwagens zoals de 356, de Boxster en de legendarische 911, maar in werkelijkheid spelen die modellen tegenwoordig een bijrol. Het echte geld wordt inmiddels immers verdiend met de Macan, Panamera en Cayenne. Zonder de verkopen van deze ‘gewone’ modellen zouden smakelijke speeltjes zoals de 911 GT3 R rennsport helemaal niet mogelijk zijn. Sinds 2002 zijn er maar liefst 1.25 miljoen Cayenne’s verkocht, verdeeld over drie generaties. Dat succes is nog steeds niet afgenomen: afgelopen jaar was een op de drie auto’s die Porsche aan de man bracht een forse SUV.

Vertrouwd maar modern

Een nieuwe Cayenne is dus een big deal. En dat merk je. Met de facelift van de derde generatie heeft Porsche er alles aan gedaan om de auto te moderniseren, maar toch vertrouwd te houden. Dat begint al als je binnenstapt: de vernieuwde Cayenne beschikt nu namelijk over het Porsche Driver Experience, een nieuwe infotainment interface die we eerder zagen in de volledig elektrische Taycan. Voor het eerst in de geschiedenis van het model is het instrumentencluster volledig digitaal, waardoor het naadloos aansluit op het bekende infotainment scherm in het midden van het dashboard. Om verwarring te voorkomen heeft Porsche alle cruciale functies zo dicht mogelijk bij het stuurwiel geplaatst. Ook de versnellingspook voor de automatische transmissie is daar naartoe verhuisd, waardoor er in de middenconsole meer ruimte is voor opbergmogelijkheden. De voorste passagier is nu bovendien voorzien van een eigen touchscreen.

Vernieuwde aandrijflijnen

Wanneer men alles eenmaal goed ingesteld heeft, is het genieten geblazen. Vooral vanwege de reeks vernieuwde aandrijflijnen waar deze Porsche mee uitgerust is. Dat begint bij de standaard Cayenne met een drieliter V6 met enkele turbo die 353 pk en 500 newtonmeter aan koppel levert. Dat is respectievelijk 13 pk en 50 Nm meer dan zijn voorganger. Liefhebbers van veel cilinders zullen blij zijn met de nieuwe Cayenne S: voor het eerst sinds 2014 beschikt het model weer over een fijne V8. Het vierliter twin-turbo exemplaar legt 474 pk en 600 Nm op de weegschaal, 34 pk en 50 Nm méér dan voorheen. Het meest interessant voor de meer bewuste koper zijn uiteraard de E-Hybrid-modellen. De hybride instapper combineert namelijk de geblazen V6 van het basismodel met een 176 pk sterke elektromotor. Daarmee moet de Cayenne S E-Hybrid maximaal 90 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden; handig voor in de stad, uiteraard. Het systeemvermogen van 470 pk wordt overtroffen door de volledig nieuwe S E-Hybrid, die in totaal 519 pk produceert vanwege een opgewaardeerde verbrandingsmotor. De absolute koning van de nieuwe lichting is de nieuwe Turbo E-Hybrid, die een combinatie van de vierliter V8 en de hybride aandrijflijn meegekregen heeft. Met een systeemvermogen van 739 pk en 950 Nm is het model meteen de meest krachtige Cayenne ooit. Desondanks kan de Turbo E-Hybrid zich nog altijd maximaal 82 kilometer als volledig elektrische auto voortbewegen.

GT-pakket

De facelift van Porsche’s broodwinner heeft echter niet alleen maar voordelen. De extreme, op rondetijden gefocuste Turbo GT, is na slechts een jaar namelijk gesneuveld. De verouderde versie van de V8 komt helaas niet meer door de steeds strenger wordende emissie- en geluidseisen. Ter compensatie biedt Porsche het GT-pakket aan voor de Turbo E-Hybrid. Klanten die deze optie aanvinken krijgen een auto die tien millimeter lager ligt, een bredere spoorbreedte heeft en maar liefst honderd kilo lichter is. Verwacht echter geen volledig gestripte racer zonder achterbank en airconditioning: de Turbo E-Hybrid met het GT-pakket weegt nog altijd een kleine tweeënhalve ton. Het pakket is overigens alleen te bestellen op de Cayenne Coupé. Over de dynamische eigenschappen van de nieuwe Cayenne kunnen we vrij kort zijn: dat zit gewoon goed. Net als vóór de facelift is de auto toonaangevend in zijn klasse, maar toch net even scherper dan voorheen. Ondanks de sportieve inborst hoef je bovendien niet bang te zijn voor modder en zand; de Cayenne is nog altijd bijzonder capabel buiten de gebaande paden.

Nog steeds nummer 1

De Cayenne is kortom nog steeds de baas in SUV-land, helemaal vanwege de subtiel uitgevoerde facelift. Zo vermijdt Porsche de kritiek die de concurrentie te verduren krijgt. Met name de rivaliserende modellen van BMW liggen veel gevoeliger op het netvlies. De opgefriste Porker is wat dat betreft nog een aangename, veel smaakvollere verschijning. Voor degene die het beste eist van een SUV, maar zich niet graag achter een enorme protserige grille verschuilt is er eigenlijk geen alternatief.

Road Boat
  • Porsche