Frauscher x Porsche: een unieke samenwerking tussen twee topmerken

In de nieuwste Nautique staat een profiel van de 850 eFantom Air, het resultaat van een samenwerking tussen Frauscher en het bekende automerk.

Porsche

Dit artikel komt uit de nieuwste Nautique. Wilt u meer lezen? Koop de nieuwste Nautique HIER.

De test begint op een plek iets ten noorden van het Gardameer. Samen met mijn Franse collega Alexandre zit ik in een ‘Frozen Berry’-kleurige elektrische Porsche Taycan. We nemen een slingerende omweg door de bergen naar de jachthaven. Het elektrische broertje van de Porsche 911 laat ons in alle stilte zijn kracht zien; het is een voorproefje van wat ons te wachten staat in de haven van Gargnano, en waarom we hier vandaag zijn. We hebben de afgelopen weken reikhalzend uitgekeken naar deze presentatie; we voelen ons een beetje als de Apple-fanaten die urenlang voor de winkel hebben staan wachten om als eersten de nieuwe iPhone 15 te mogen kopen. Want wat zijn we benieuwd naar de gezamenlijke ontwikkeling van de eFantom door Frauscher en Porsche! Eén ding is duidelijk: hij moet snel en mooi zijn, anders zou het noch Frauscher noch Porsche zijn, én hij moet elektrisch zijn. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

In de nieuwste Nautique vindt u het volledige artikel over de Frauscher x Porsche 850 eFantom Air

Elektrische versie

We arriveren bij het Gardameer en geven de auto af bij de organisatie. Tijd om het hart van het evenement op te zoeken: jachthaven Nautica Feltrinelli. Vanaf vandaag kunnen boot- en autojournalisten uit heel Europa een week lang het gezamenlijke project van Frauscher en Porsche testen. Wij zijn de eersten die het resultaat te zien krijgen én mogen uitproberen. Van bovenaf ziet de eFantom er enigszins onopvallend uit zo achter de Porsche Taycan met dezelfde kleur. Beide zijn aangesloten op hetzelfde snellaadstation dat hier ambulant is geplaatst. Er is immers nog geen oplaadinfrastructuur aan het Gardameer. Na de begroeting en een espresso begeven we ons naar het water. Stefan Frauscher wacht ons op aan boord van de boot. Ik ken de 858 Fantom Air van de werf, omdat ik hem in 2018 op dezelfde plek aan het Gardameer heb getest. Nu, vijf jaar later, mag ik de elektrische Frauscher x Porsche versie hetzelfde water mee op nemen.

Porsche haalt zichzelf in

Ik neem naast Frauscher plaats in de copiloot-stoel. “Met deze boot werkt elektromobiliteit vandaag de dag op het water net zo goed,” zegt de Frauscher-baas. “We kunnen hier laten zien dat er geen verschil meer is in prestaties tussen een elektrische boot en een gemotoriseerde boot, behalve de actieradius.” De Oostenrijker van de Traunsee kan het weten: de Frauscher scheepswerf bouwt al elektrische boten sinds 1955. “We hebben het nog niet aangedurfd om echt snelle boten te bouwen omdat we geen fabrikant konden vinden die het hele pakket bood op het gebied van prestaties, actieradius en veiligheid,” zegt Stefan Frauscher. De werf staat voor prestaties, innovatie en een goed ontwerp. “Dat verbindt ons heel nauw met Porsche”, vult hij aan. Philip Ruckert, Manager Digitalisering en Innovatie bij Porsche en Projectmanager voor de eFantom, legt het als volgt uit: “We hadden kunnen kiezen voor de oudere technologie van de Taycan of de state-of-the-art technologie van de Macan. We hebben voor het laatste gekozen en hebben nu dezelfde technologie op het water als op het land. Dat was voor ons de uitdaging.”

Een sterke partner

“Porsche staat voor hoge snelheid en top rijeigenschappen. Maar een boot moet meer kunnen. Dit ging veel verder dan onze kernexpertise,” zegt Ruckert. “We hadden een sterke partner nodig. Zo kwamen we bij Frauscher terecht en het werd een geweldige samenwerking.” De projectpartners wisten ook snel welk model het beste zou passen. De boot moest geschikt zijn voor het nieuwe aandrijfsysteem, zonder dat er een nieuwe romp moest worden gebouwd of de autotechniek moest worden veranderd. De Frauscher 858 Fantom – voorheen alleen gebouwd met een verbrandingsmotor – heeft alles wat nodig is. De beste vaareigenschappen en voldoende ruimte biedend, konden de accu en de motor achterin worden geplaatst. “Waar nu de accu zit, zat vroeger de brandstoftank en we hebben verstevigingen in de romp aangebracht. We wilden geen compromissen, niet op het gebied van prestaties, noch op het gebied van comfort aan boord,” legt Frauscher uit, terwijl hij de oplaadstekker achter de achterbank eruit trekt en aan een medewerker overhandigt.

De vier rijmodi zijn gedefinieerd als versnellingen op een auto

Hoog koppel als uitdaging

Voor de ontwikkelaars was het belangrijk om te bepalen hoe hoog het koppel mocht zijn zonder dat er cavitatie van de schroef zou ontstaan. Ook overbelasting van de aandrijflijn moest worden voorkomen. Overigens zou de motor een veel hoger koppel kunnen leveren, maar de Bravo III Z-aandrijving is daar nog niet op berekend. Dit is een van de redenen waarom het piekvermogen in de eFantom is begrensd op 400kW. Het centrale besturingssysteem vormde een andere uitdaging voor het zevenkoppige Porsche team. Immers, de vereisten voor een boot verschillen nogal met die voor een auto. De software moest dan ook volledig worden herschreven. Als je in de motorruimte kijkt, zie je met grote letters "Porsche" op de centrale besturingseenheid staan, de E-Box. Deze bevat alle componenten voor de elektrische aandrijflijn. Porsche maakt gebruik van een dubbel koelcircuit met zeewater en water/ glycol om het aandrijfsysteem te koelen. Frauscher drukt op de startknop...

Het volledige artikel lezen? Koop de nieuwste Nautique. Deze is nu verkrijgbaar via Tijdschrift.land of in een boekhandel bij u in de buurt.

Motorjachten
  • Frauscher Boats