Zonnige toekomst met de Hyundai IONIQ 5

Met de Ioniq 5 heeft Hyundai de ultieme Tesla-killer in huis. Wij stapten in Valencia alvast in de toekomst. En die zag er zonnig uit!

Hyundai

Letterlijk, want deze revolutionaire Hyundai is op het dak voorzien van heuse zonnepanelen en dat levert je per jaar zo’n 1000 gratis kilometers op; een optie die wij als allereerste zouden aankruisen. Het is maar een van de futuristische benchmarks van dit model. Als wij bijvoorbeeld tijdens de introductie van de Ioniq 5 in Valencia met een glanzend treintje van collega’s voor het stoplicht staan, moeten de locals even knipperen met de ogen – is deze auto opeens astraal geprojecteerd vanuit 2041? De Ioniq ziet er niet alleen spacy uit, het lijkt alsof ie van een andere planeet komt. Zie deze E-auto als een kruising tussen de Battlestar Gallactica en een conceptcar op een autosalon in de jaren 80. In een analoge omgeving als de antieke binnenstad van Valencia lijkt hij zo op Warp Speed neergedaald vanuit een andere dimensie. Dat wordt nog extra geaccentueerd door de hoekige kijkers en de vacuüm gezogen visuele vouw op de flanken. Hyundai beleeft met de Ioniq 5 een kubistische periode en het merk lijkt de ronde lijnen te hebben afgezworen. Hulde dus voor het lef en de ambitie. Qua aandacht en looks is het ontwerp bepaald gelukt, al vonden wij die zwarte zaagblad-velgen iets te veel van het goede.

Power Hyundai

Spierballen heeft ie ook, met z’n duo-motorisatie die iets meer dan 300 pk genereert. Goed nieuws, als je met deze Ioniq 5 iets wil voorttrekken. Waar E-voorgangers niet eens een 11-jarige op skeelers konden verplaatsen, daar is deze hatchback-SUV (soort van) gecertificeerd om gezellig 1.600 kilo aan te haken. En zoals het elektrische auto’s betaamt: de power en koppel zijn acuut op afroep beschikbaar. Hoe fijn dat is, merken wij in de Spaanse bergen, die je heel lineair bedwingt: zowel de transmissie als de motoren geven geen kik. De Ioniq heeft drie rijmodussen: comfort, dat je 95 procent van de tijd rijdt, sport (waarin hij zich atletisch in de haarspelden laat ze en eco, voor als je batterij (73 kWh) bijna leeg is. Maar dat zal niet snel gebeuren met deze Hyundai, die in de chicste uitvoering zo’n 480 kilometer ver komt. Echte kilometers, je bent er niet zomaar 30 kwijt na een plasstop. Als-ie dan toch leeg is, laad je de Ioniq 5 dankzij het snellaadsysteem onder de 20 minuten weer tot 80 procent op. Wow!

Autonome bubbel

Over het rijgedrag kunnen we kort zijn: dat is effectief, maar vrij klinisch. Deze Ioniq 5 is je autonome bubbel. Een ruime ook. Je zou het niet zeggen, maar hij is forser dan een Tucson en daar hebben de interieurontwerpers gebruik van gemaakt. Waar bij normale auto’s de middenconsole zit, daar kun je nu een sporttas kwijt. Je kunt ook naar believen schuiven met de console. De stoelen kun je ondertussen op Business Class-wijze horizontaal afstellen; er komt zelfs een voetenbankje tevoorschijn. Ideaal voor een powernap. Zeker omdat de climate control gewoon blijft werken. Wat de auto ook tamelijk Buck Rogers maakt, is dat de koepel bij het dashboard ontbreekt en zo’n beetje alle functies zijn gevangen in kraakheldere displays. Hyundai is overigens zo overtuigd van haar batterij, dat je de auto onderweg (of op de camping) via een speciale adapter als stopcontact kan gebruiken. De inflatoire term is dat dit misschien wel een Tesla-killer kan zijn. Veel stekkerauto’s maakten die claim op lange termijn niet waar (zoals de I-Pace), maar de Ioniq 5 voert nu het peloton aan. Voor de Nederlandse markt is de instapper (170 pk, bereik: 384 km) met 43.500 euro fiscaal interessant. De door onze gereden luxe versie (met AWD) kost wel 59.700 euro, maar is ook elke euro waard.

Deze Hyundai Ioniq 5 is een no-brainer: je toekomst is al gebouwd.

Road Boat
  • Hyundai