Klein maar fijn: dit is de Mercedes AMG C 43 4MATIC

In Nautique 5 van dit jaar schreef Auto-enthousiasteling Dylan Smit voor Nautique over de Mercedes AMG C 43 4MATIC

Mercedes

De AMG-divisie van Mercedes staat bekend om het produceren van luxe krachtpatsers met zo groot mogelijke motoren. Zo lang het paste werd overal een achtcilinder met een riante inhoud in geplaatst. Anno 2023 zijn dat soort praktijken echter al een tijd uit de mode. De drang naar een verminderde impact op het milieu binnen de auto-industrie heeft ook het performancelabel van het merk met de ster in zijn greep.

De nieuwe C 43 AMG

Een van de grootste voorbeelden van de nieuwe milieubewuste aanpak is de recent gepresenteerde C 43 AMG. De instapper van de AMG sportsedan-range had tussen 2017 en 2020 nog een smeuïge drieliter twin-turbo V6 onder de kap. Voor de nieuwe W206 generatie is de zespitter echter vervangen door een tweeliter viercilinder, net als bij grote broer C 63 AMG. Ter illustratie: de originele C 43 AMG van eind jaren negentig had nog een ouderwetse, natuurlijk ademende V8 onder de kap. Ondanks de extreme downsizing is het vermogen van de C 43 aanzienlijk. Geholpen door een elektrische turbo levert de tweeliter 408 pk, zo’n eenenveertig paarden méér dan zijn voorganger. Het koppel is er echter wel op achteruit gegaan, met 500 in plaats van 520 newton meter. Vanwege het innovatieve turbosysteem is er echter weinig te merken van die reductie. Een elektrische motor helpt de turbo bij lage toeren op weg, waardoor er altijd vermogen beschikbaar is. Zo kan de kleine viercilinder toch de indruk van een grotere, soepele, koppelrijke motor geven. Volgens Mercedes is het concept direct afgeleid van Formule 1-techniek, maar de power unit in de staart van de wagen van Lewis Hamilton heeft weinig gemeen met de aandrijflijn van de sportieve C-klasse.

Audi-achtige voorspelbaarheid

Hetzelfde geldt voor het 48 volt mild hybride systeem: met een dynamo die twee kanten op kan werken kan er op specifieke momenten 14 pk toegevoegd worden. Net als de elektrische turbo wordt het systeem echter alleen gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Mercedes telt de extra paarden dan ook niet op bij het systeemvermogen. De high-tech aandrijflijn wordt aangevuld met een negentraps AMG Speedshift MCT 9G automaat, die voor de verandering de aandrijfkrachten naar alle vier wielen stuurt. Om Audi-achtige voorspelbaarheid en saaiheid te voorkomen is de verdeling echter op de achteras gefocust: 31 procent op de vooras, 69 op de achteras. Adaptieve dempers en licht meesturende achterwielen houden de Benz in het gareel. De meesturende achterwielen sturen op parkeersnelheden tegen de voorwielen in om de wendbaarheid te vergroten, en sturen mee op hogere snelheden voor meer stabiliteit. Naast alle onderhuidse wijzigingen heeft Mercedes de auto een relatief ingetogen, maar krachtig uiterlijk meegegeven. De 43 moet immers het pad tussen de reguliere modellen en absolute C 63 bewandelen. In dat opzicht zit de auto in hetzelfde vaarwater als de Audi S4 en de BMW M340i. Een diepere voorbumper, dikkere sideskirts, subtiele achterspoiler en gesimuleerde diffuser tussen vier ronde uitlaten geven de baby-AMG precies genoeg agressiviteit mee. De standaard 18-inch wielen schieten daarin wel tekort, maar gelukkig staan er ook 20 inch-exemplaren op de optielijst.

Nooit om vermogen verlegen

Liefhebbers van het klassieke AMG-gebulder komen bij de C 43 uiteraard bedrogen uit. De vier ronde pijpen kunnen niet veel meer bieden dan het gedempte gebrom van een geblazen viercilinder. In een poging toch wat spanning in te brengen heeft Mercedes kunstmatige knallen in de uitlaat ingeprogrammeerd. Dit soort GTI-fratsen zal de traditionele AMG-klant waarschijnlijk niet kunnen bekoren, maar het trekt zeker de aandacht. Ondanks het tegenvallende geluid doet de motor zijn werk met verve. De verscheidene systemen die de turbo op gang houden zorgen ervoor dat je vrijwel nooit om vermogen verlegen zit. De negen versnellingen tellende transmissie helpt er bovendien bij om altijd het juiste toerenbereik te vinden. Met de ‘Race Start’-functie (beter bekend als launch control) kun je de motor pas echt flink op zijn staart trappen. Een voet op de rem en het gas in de Sport of Sport+-modus geeft je de kans om de hele familie flink misselijk te maken. Daarbij is een sprint van nul naar honderd in slechts 4.6 seconden mogelijk. Voor mensen die meer willen doen dan het asfalt tussen twee stoplichten opkrullen biedt de C 43 AMG precies wat er verwacht wordt: dankzij het 4 Matic vierwielaandrijvingssysteem kleeft de auto als een magneet aan de weg. Echt spannend wordt het nooit, maar dat is ook niet zo vreemd. De Mercedes is immers bedoeld als een snelle, capabele ‘zakensedan’, niet als speelse bandenverslinder. Die rol speelt de C 43 dan ook met verve. Met een rotsvast rijgedrag, ferme – maar niet oncomfortabele – demping en een soepele aandrijflijn voelt de auto als een echte hogesnelheids-kilometervreter.

Precies goed

Ondanks alle positieve punten is er echter toch iets dat mist bij de C 43 AMG. Zelfs met al die technologie onder de kap kan de auto niet verhullen dat hij het AMG-label eigenlijk niet waard is. Het feit dat het model in 2015 begon als ‘C 450 AMG’ zegt eigenlijk al genoeg. In plaats van een door de performancedivisie grondig herziene special, is de C 43 weinig meer dan een opgewaardeerde reguliere C-klasse. Daarmee volgt Mercedes het voorbeeld gezet door rivalen BMW met modellen als de M340i. Voor de A 45 of CLA 45-koper die een maatje groter wil biedt de C echter een prima uitkomst. Bovendien is het model leverbaar als ruime Estate. De auto zal alles precies goed doen, zonder ergens echt in uit te blinken. Bovendien zal de A 45 koper het irritante geknal van de uitlaat meteen herkennen. In conclusie is de C 43 is een zeer capabele en verfijnde machine, maar staat het model tegelijkertijd ook voor de voortdurende verwatering van AMG als iconisch label. De zo kenmerkende brullende achtcilinders en rokende achterbanden moeten immers gemist worden.

Road Boat
  • Mercedes-Benz Medias