Flynt 956 NOVA: een Ferrari te water

In Nautique 4 van het jaar 2021 schreven we over de Flynt 956 NOVA; hoewel de toevoeging 956 overduidelijk associaties oproept met Porsche, zijn het vooral Ferrari-elementen die de Flynt 956 Nova onderscheiden van andere niche merken.

Flynt

Als wij van het voor ons nog onbekende Flynt Yachts een uitnodiging ontvangen voor een kennismaking met de Flynt 956 Nova, maakt een beetje scepsis zich van ons meester. Immers, niet zelden blijkt een nieuw project door een matig ontwerp of gebrek aan marketingkennis achteraf een eendagsvlieg te zijn. Maar onze interesse is gewekt als we in het persbericht lezen dat het ruwe idee van entrepreneur Robert-Jan Sanders door Vripack is vertaald in een doorgerekend ontwerp. Gedurende het extreem natte voorjaar heeft Flynt Yachts in Jachthaven Uitdam een bungalow gereserveerd om een week lang zowel pers als potentiële gegadigden de gelegenheid te geven om hun creatie te bewonderen en te varen. De eerste aanblik stelt ons geenszins teleur. Sterker: voor ons ligt een ronduit wonderschoon gelijnde boot die, hoewel nog niet in detail bekeken en gevaren, wat ons betreft douze points verdient. Dit is beslist geen alledaagse verschijning en daarmee voor haar eigenaren een perfecte kans om zich te kunnen onderscheiden. Tegelijkertijd ligt de lat hiermee erg hoog. We gaan het zien.

Zonaanbidders opgelet

Opvallend is het getinte panoramische windscherm, dat doorloopt tot ver in de boorden. Tijdens de proefvaart zullen we ervaren dat deze voorziening perfecte bescherming biedt tegen de elementen, waarbij wij overigens ook constateren dat het rompontwerp ervoor zorgt dat boegwater zelfs zonder deze voorziening uitblijft. De ontwerpers hebben voorzien in ‘bolle wangen’ ofwel een sterk gerond vrijboord dat associaties oproept met de dikke, uitgebouwde wielkasten van een GT-sportwagen. Ontwerptechnisch ronduit geslaagd, maar praktisch gezien wordt de in- en uitstap ondanks de aanwezige treden hierdoor behoorlijk bemoeilijkt. Bovendien is de kans op averij aanwezig en zouden wij tijdens een rondvaart door de Amsterdamse grachten – al vloekend in de kerk – de fenders gegarandeerd laten hangen. Overigens past Flynt Yachts standaard speciale fenderbevestigingen toe: simpelweg een kwestie van inklikken. Een sterk punt. Zonaanbidders komen aan boord van de Flynt 956 Nova ruimschoots aan hun trekken, want het ontwerpteam heeft voorzien in een groot zonnebed van waaruit het minstens zo grote zwemplateau goed bereikbaar is. Mocht je na een zwempartijtje kroos in de kruin hebben? Geen nood: achter een luikje is een handdouche aanwezig. Nog even iets over het windscherm: dit is afgewerkt met een stevige, hoogglans gepolijste rvs-rand die tegelijkertijd dienstdoet als handrail.

Ferrari op het water

Waar je ook kijkt, overal staat de afwerking op hoog niveau, en dat geldt ook voor het materiaalgebruik en de aandacht voor detail. Neem bijvoorbeeld de naafdop van het stuurwiel, waarvan het logo á la Rolls Royce keurig horizontaal blijft. Ook over het aparte patroon van het kunststof teakdek is goed nagedacht met fraaie, divergerende naden. Nog zo’n slim detail: waar een meerlijn mogelijk een krasje op de kostbare metallic lak zou kunnen veroorzaken heeft de werf een nagenoeg onzichtbare folie aangebracht zoals je dit ook ziet op de dorpels bij auto’s. Zelfs de fraaie grill (vervaardigd van SS316, waar veelal slechts SS304 wordt toegepast) met geïntegreerde navigatielichten en zoeklamp is een knipoog naar de automotive industrie. Betitelden wij deze Flynt eerder al als een Ferrari op het water, dan geldt dit niet alleen voor de onderscheidende looks en prestaties, maar vooral voor de achter glas zichtbare krachtbronnen, in ons geval een duo V8 Mercruisers van elk 300 pk. Mocht dit nog niet bruut genoeg zijn, dan biedt Flynt Yachts een adrenaline-alternatief in de vorm van twee keer 430 pk, terwijl een koppel 250 pk Mercruisers standaard is. Wij vermoeden overigens dat totaal ‘slechts’ 500 pk aan boord voor een ruim vier ton metende boot al genoeg moet kunnen zijn voor het nodige vaarplezier.

Gentleman's Daycruiser

Nu is vermogen één, maar je moet het wel onder extreme omstandigheden kunnen blijven mannen. Gelukkig hebben ze dat bij Flynt Yachts ook goed voor mekaar. We zien twee fraaie, op Shockwave S5 gemonteerde Recaro racestoelen die de ergste klappen perfect opvangen en borg staan voor een ergonomisch verantwoorde stuurpositie. Overigens zal de diepe V-romp sowieso niet snel leiden tot harde confrontaties met het wateroppervlak, maar dit terzijde. De zetels zijn bovendien 180º draaibaar, zodat je voor anker of in de box makkelijk deel kunt nemen aan de conversatie met de gasten op de luxe rondzitbank. De elektronische bediening van de motoren is op een console vanuit het dashboard richting stuurman geplaatst; zo zien wij het graag! Dankzij de twee multifunctionele Garmin schermen oogt de klokkenwinkel plezierig rustig en een met zwart leder beklede rand erboven minimaliseert hinderlijke reflecties. Voordat we ons benedendeks van deze Gentleman’s Daycruiser begeven willen we graag eerst nog even een blik in de motorruimte werpen. Met een druk op de knop opent het grote luik zich en staan we oog in oog met de twee vette V8 Mercruisers in een omgeving die oogt als een operatiekamer: alle appendages, filters, enzovoorts zijn minutieus gegroepeerd en we zien vakkundig aangelegde leidingen en elektronica.

Geen beginnersboot

Geheel tegen de verwachting in is het nog steeds droog en maken wij ons op voor een testvaart op een nog nagenoeg verlaten Markermeer. Voordat wij de beide Mercruisers tot leven laten komen drukt Sanders ons op het hart dat de beoogde geluidsisolatie vanwege te late levering (COVID-19) nog niet kon worden aangebracht. Het gevolg hiervan is dat de heerlijke roffel van 16 dansende zuigers nét iets te nadrukkelijk aanwezig is. Niettemin kan het grote genieten beginnen. In alle rust manoeuvreren we de haven uit. Weliswaar niet geklokt, maar in minder dan geen tijd wijst een van de Garmin schermen een GPS SOG-snelheid aan van maar liefst 90,2 kilometer per uur. Helaas is het Markermeer zo kalm als wat en moeten we genoegen nemen met het doorklieven van door ons eigen kielzog veroorzaakte golven. De Flynt geeft letterlijk geen krimp, zoals je mag verwachten van een B-gecertificeerde boot. Bruuske stuurbewegingen brengen haar niet van de wijs en ook al trim je opzettelijk verkeerd, er is geen moment sprake van chine walking. Niettemin is dit absoluut geen beginnersboot, al helemaal niet met nóg zwaardere motorisering. Zelfs op topsnelheid zit je op de stuur- en meevaarstoel volledig uit de wind en de gasten op de bank ontvangen voldoende bescherming dankzij de doorlopende ruiten. Met een lengte van 187 cm behoort uw redacteur zeker niet tot de kleinsten, maar het zicht naar voren kan beter. Sanders pareert deze kritiek door aan te geven dat de hoogte van de fraaie Recaro’s individueel op lengte van de eigenaar wordt aangepast.

De omschreven minpuntjes daargelaten is de conclusie gerechtvaardigd dat de Flynt 956 Nova zich zonder twijfel onderscheidt, zowel exterieur als interieur. We zien verrassend veel mooie details en de afwerking is tadeloos. Daar hangt uiteraard wel een prijskaartje aan. Bij het ter perse gaan van dit magazine was de prijs nog niet definitief vastgesteld, maar vanwege de zeer complexe vorm moet je al snel denken aan een bedrag van rond de 480.000 euro voor een versie met 2 x 250 pk aan boord. Bedenk hierbij wel dat een Flynt standaard al zeer rijk is uitgerust, waarbij eveneens standaard alle functies dankzij een in huis ontwikkeld systeem op een iPad oproepbaar en instelbaar zijn. Maar dan heb je ook wat en dobber je bovendien zeker niet als een grijzemuis op het water.

Motorjachten
  • Flynt Yachts