Neel 43 trimaran: snel populair & innovatief

In de komende Nautique van 22 februari 2024 zal een uitgebreid profiel staan van de Neel 52. Tijd om haar kleinere zus – die we in 2021 al testten – nog eens in het zonnetje te zetten.

Neel

Het is traditie dat NEEL elke paar jaar een nieuwe trimaran presenteert en dat die
onmiddellijk wereldwijd wordt genomineerd wordt als Yacht of The Year. Bovendien is het opmerkelijk dat die nieuwe NEEL’s vervolgens als eerste arriveren in trans-Atlantische oversteken. Na de NEEL 45, de NEEL 51, en de NEEL 47 maakten we onlangs in Cannes kennis met de gloednieuwe NEEL 43, die zojuist – net als haar voorgangsters – werd genomineerd voor de titel European Yacht of The Year 2022.

Het is warm en druk in de zonnige haven van Port Canto wanneer we, precies op tijd voor onze afspraak, arriveren bij de nieuwe NEEL 43. Jazeker, het schip is nu al zo populair dat de werf, hier in Cannes, een strikt schema hanteert voor bezoekers. Nog even ter herinnering: in 2017 zeilden we in La Rochelle met de NEEL 51 (Nautique 1, 2018) en in 2019 profileerden we de NEEL 47 (Nautique 1, 2020). De firma NEEL is inmiddels voor ons een goede bekende. Tijd voor een update dus.

Racing trimarans

Het bedrijf werd opgericht in 2010 door de Franse topzeiler Eric Bruneel en Eric maakte vanaf 2014 furore met de productie van zijn eerste moderne cruiser-trimaran, de NEEL 45. In dit schip bracht hij alle ervaring samen die hij had opgedaan in het bouwen en zeilen van de racer-trimaran Trilogic, waarmee hij eerder successen had behaald in de trans-Atlantische OSTAR en de Rolex Fastnet Race. De NEEL 45 trok bij die introductie direct internationaal de aandacht en won diverse innovatieprijzen. Niet lang daarna volgden de grotere modellen NEEL 51 en NEEL 47. Vanwege de grote belangstelling voor deze jachten moest de productiecapaciteit van de werf tweemaal (in 2018 en in 2021) fors worden opgevoerd. Intussen staat er in La Rochelle een ultramoderne fabriek waar ruimte is voor de professionele serieproductie van de 43-, 47- en 51 modellen. Elke drie weken rolt er minstens één nieuw zeiljacht uit deze loodsen. Alleen het luxueuze topmodel, de NEEL 65, wordt in een aparte hal gebouwd; de bouw hiervan duurt negen maanden. En dan bouwt het bedrijf sinds kort ook motorjachten. Nee, niet onder de merknaam NEEL Trimarans. Eric Bruneel heeft, met een knipoog naar de naam van de zeiljachten, de naam LEEN Power Trimarans bedacht. De eerste LEEN 56 en LEEN 72 motorjachten werden er dit jaar te water gelaten. Niet onbelangrijk is de vermelding dat de werf zich inzet om zoveel mogelijk bij te dragen aan het milieu. Zo worden er bij de bouw vezels van basalt en panelen van gerecycled PET gebruikt. Bovendien overweegt men om op korte termijn hybride of elektrische aandrijvingen in te bouwen. Inmiddels zijn alle modellen al voorzien van zonnepanelen. Tot zover een update over deze snelgroeiende werf waar de zeilende trimaran NEEL 43, die hier in Cannes aan de steiger ligt, vandaan komt.

Instapmodel

NEEL is nog steeds een familiebedrijf en vandaag verwelkomt Barbara Bruneel ons aan boord van de nieuwste telg. Volgens onze gastvrouw is met de introductie van deze NEEL 43 een einde gekomen aan de productie van de succesvolle NEEL 45. “Toen de tekeningen van de NEEL 43 klaar waren was daar meteen al zoveel vraag naar dat we direct gestopt zijn met de 45,” zegt ze hierover. “Op dit moment zijn er al tien NEELs 43 afgeleverd en er staan er nog 24 op bestelling. We hebben dan ook het gevoel dat we met dit instapmodel nieuwe doelgroepen hebben aangeboord. Zoals je ziet is het niet alleen een ideaal schip voor een echtpaar, eventueel met kids, maar deze 43 blijkt ook een prima charterjacht; uit die hoek hebben we al heel wat bestellingen. Onder de privé-kopers zien we dan ook veel jonge gezinnen en wat de charters betreft liggen er nu al jachten in Ajaccio op Corsica, Pula en Split in Kroatië, Cogolin bij Saint-Tropez en La Grande Motte in het zuiden van Frankrijk. Voor charters is er trouwens veel vraag naar alle NEEL types en het ziet ernaar uit dat deze winter ook charterjachten van onze werf beschikbaar zijn in de Carieb, op Martinique en Tortola!”

Hetzelfde niveau

Terwijl we aan boord stappen herkennen we direct de succesvolle stijlkenmerken van de grotere zusters. Zodra de achterpui opengaat vormen het achterdek en de salon samen een gekoppelde ruimte,net als bij de voorgangsters. Ook hier bevindt de eigenaarshut zich bovendeks. Maar er is ook een groot verschil: in tegenstelling tot de 51 en de 47 zijn er in de beide zijrompen geen accommodaties beschikbaar. Alles is hier op hetzelfde niveau, het is net als in een loft, maar dan met een fraai panoramisch uitzicht. De zitruimte aan boord biedt desgewenst plaats aan een heel elftal. Een fraaie, goed uitgeruste keuken is voorzien tegen de wand van de eigenaarshut. De grote master bedroom, op hetzelfde niveau aan stuurboord, is niet alleen gemakkelijk toegankelijk, vanuit deze cabine geniet je bovendien van een een uniek uitzicht. Dat de eigenaarshut op NEEL-trimarans altijd bovendeks is vinden we een interessant selling point. De slaapplaatsen voor gasten zijn op de NEEL 43 iets minder luxe. Aan bakboord, iets lager dan de salon, bevindt zich een ‘open’ tweepersoonsbed dat met een rolgordijn kan worden afgescheiden van de woonruimte. Slim, want overdag behoud je zo het zicht door de raampartijen aan bakboord. Prettige bijkomstigheid is dat dit bed overdag als open speelruimte voor de kinderen gebruikt kan worden. Verder vinden we beneden in de boeg nog een derde hut met een smal bed en eventueel kunnen in de buitenste drijvers nog kleine eenpersoonsslaapplaatsen gecreëerd worden, die dan wel alleen vanaf het dek toegankelijk zijn. Volgens de werf kan desnoods ook de zithoek in de salon nog een tweepersoonsbed opleveren. Op dit jacht is echter slechts één toilet annex douche aanwezig. Voor een eigenaarsversie moet dat geen probleem opleveren, maar bij een optimale bezetting van zes of meer personen aan boord is dit toch wat weinig. Gelukkig is er ook nog een douche beschikbaar op het achterdek. Wat het design van het interieur betreft heeft de werf het initiatief aan de toekomstige eigenaar gelaten. Alleen de houttinten van de keuken brengen in de grote, lichte en panoramische salon enige huiselijkheid. De motor plus alle techniek op dit jacht is via de salon prima bereikbaar via een groot luik in de middelste romp. Hier is ook extra in bergruimte voorzien.

Platform voor dinghy

Het dekhuis is zodanig ruim ontworpen dat het optimaal gebruikmaakt van de breedte van het jacht - daardoor vinden we buiten verder weinig ruimte. Eenmaal voor anker in zonnige streken is het wel goed toeven op het achterdek, de drie platforms achterop of op de trampolines tussen de drie boegen. Het middelste zwemplatform is groot genoeg voor het vervoeren van een dinghy. Ook aan een elektrische barbecue op het achterdek is gedacht. De stuurstand bereik je met een trapje, iets verhoogd aan stuurboord. Twee personen kunnen hier een plaatsje vinden en dat is niet alleen gezellig, maar een paar extra handen is ook prettig bij manoeuvres. Alle lijnen en vallen komen hier samen en dankzij elektrische lieren is het hijsen, strijken en trimmen op dit schip kinderspel. Vanaf deze plaats hebben we een prima uitzicht over het hele schip, inclusief de zeilen. Eigenlijk heeft dit jacht een tweede stuurstand beneden, helemaal voorin de salon. Deze plek is ook voorzien van een dubbele zitbank. Met een uitgebreid dashboard en de nieuwste B&G schermen zijn hier alle navigatiegegevens binnen handbereik. Dit is een comfortabele uitkijk onderweg, zeker wanneer op lange trajecten de autopilot de besturing over kan nemen.

Stabiel, comfortabel en snel

De huidige populariteit van multihulls, zowel catamarans als trimarans, valt grotendeels te verklaren door de ruimte en het comfort. Toch zijn er volgens Barbara Bruneel grote verschillen tussen trimarans en catamarans. “Hoewel het allemaal multihulls zijn, zit het grote verschil in de middelste romp van de trimaran,” legt ze uit. “Alle zware onderdelen, zoals de motor en tanks, zijn hierbeneden in de middelste romp geplaatst. Het zwaartepunt zit dus altijd in het midden, net als bij een monohull. Dat zorgt voor stabiliteit en veiligheid. Het bevordert ook rustig gedrag bij zeegang. Dankzij die stabiliteit kan een trimaran veel meer zeil voeren dan een catamaran en dat leidt tot verrassende snelheden vergeleken met catamarans en zelfs monohulls.” Dat laatste hebben we zelf mogen ervaren tijdens onze vaartesten met de grotere NEELs in La Rochelle. In tegenstelling tot catamarans hebben de NEELs slechts één roer en dus bepaalt de hoofdromp het zeilgevoel. Bovendien komt op vrijwel alle koersen de loefdrijver uit het water. We vonden dat de besturing en de snelheid daardoor is te vergelijken met een monohull. De scherpe, negatieve boeg snijdt gemakkelijk door de golven en het hinderlijke ‘rollen’ dat wij soms bij catamarans hebben ervaren blijft achterwege. Alleen bij de overstagmanoeuvres is het zaak om voldoende snelheid te houden omdat het jacht even op drie drijvers komt en daardoor enigszins wordt afgeremd. Uit de testgegevens van de NEEL 43 blijkt ook deze jongste telg, eenmaal onder zeil, snel aan te springen. Bij gemiddelde wind kan dit schip met een standaard tuigage probleemloos 8 tot 10 knopen snelheid halen.

Conclusie

Hoewel de werf van NEEL nog betrekkelijk jong is hebben de Franse trimarans een comfortabele positie veroverd in de nog steeds groeiende multihullmarkt. Met de NEEL 43 heeft de werf een interessante nieuwe loot toegevoegd aan de range. Vergeleken met de 40-voets catamarans ontbreekt bij deze trimaran uiteraard accommodatie in de drijvers maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de zeilprestaties en de prijs van de NEEL 43. Wanneer we kijken naar andere (snelle) trimarans in de markt, die voorzien zijn van inklapbare drijvers, dan wint de NEEL 43 het glansrijk qua accommodatie en prijs. Volgens ons zal dit nieuwe jacht dan ook voorlopig nauwelijks concurrentie vinden in de multihullmarkt.

Zeiljachten
  • Neel trimarans