Miljoenenjachten van Russische eigenaren liggen te verpieteren in havens – wie is verantwoordelijk?

Nadat verschillende overheden sancties voor Russische oligarchen op hebben gelegd, liggen luxe jachten te verpieteren in havens. Wie betaalt deze rekeningen?

russische

Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, reageerde de wereld met harde maatregelen voor Rusland. En dan voornamelijk voor Russische oligarchen. Zo legden de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten sancties op voor deze Russische miljardairs. President Joe Biden zei het als volgt: "We werken samen met onze Europese bondgenoten om jullie jachten, luxe appartementen en privévliegtuigen te vinden en in beslag te nemen. We komen voor jullie illegale winsten." Een mooi gebaar maar het resultaat bleek voor problemen te zorgen. Want wie is vervolgens verantwoordelijk voor al de weelde die nu in verschillende landen ter wereld aan de ketting ligt?

Superjachten zonder eigenaar

We zagen het onder andere al bij het jacht Alfa Nero, een jacht dat al jaren in de haven van Antigua ligt maar waarvan het nu nog steeds niet helemaal duidelijk is of dit jacht zomaar verkocht kan worden. De kosten voor het onderhoud van dit jacht lopen flink op en ook de verantwoordelijkheid voor deze kosten komen in dit geval bij de overheid te liggen. Volgens CNBC mogen overheden niet zomaar eigenaarschap claimen over deze jachten. Volgens de nieuwswebsite claimen verschillende experts dat de bezittingen – waaronder jachten – van de oligarchen nog wel in het bezit van de Russen blijven, maar dat zij er niets mee kunnen doen. Zo kunnen ze het jacht niet verplaatsen óf verkopen. Pas wanneer overheden kunnen bewijzen dat de vaartuigen gebruikt zijn voor illegale activiteiten, mogen zij het jacht claimen.

Onderhoud

Terwijl de overheden dus druk bezig zijn met het eigenaarschap van het jacht te bepalen, hebben deze miljoenenvaartuigen wel gewoon onderhoud nodig. Volgens CNBC zijn de oligarchen eigenlijk wel verantwoordelijk voor het betalen van de rekeningen. Maar het komt voor dat de Russen niet willen betalen. Ook kan het voorkomen dat betalingen onmogelijk worden gemaakt door de maatregelen tegen de Russische miljardairs. Wordt een superjacht niet regelmatig onderhouden, dan verpietert hij vrij snel. Bejamin Maltby, partner bij Keystone Law in het Verenigd Koninkrijk en een expert in jacht- en luxerecht, vertelt CNBC: "Je zou een situatie kunnen zien waarin de schulden zich opstapelen en het schip in waarde daalt. En dan komt er een punt waarop het genoeg is, er zijn enorme schulden en het jacht wordt in beslag genomen en verkocht om de schuld te betalen."

Nieuws
  • CNBC
  • Adobe Stock