Studio Faggioni: 300 jaar gedreven botenbouw en design

Al eeuwen ademt de Golf van La Spezia haar unieke poetische atmosfeer. Tegen de achtergrond van dit decor begonnen de voorvaderen van Stefano Faggioni meer dan 300 jaar geleden boten van elk formaat te bouwen en te repareren.
@media (max-width: 679px){#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19c5a1 img{#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19c5a1 img{#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19c5a1 img{#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19c5a1 img{#fig-65d964a19c5a1 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Faggioni

Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Nautique 2 van het jaar 2022.

Dichtbij La Spezia, in het dorpje Cadimare met het uitzicht op de Golf, is Studio Faggioni Yacht Design gevestigd. Stefano trad in de voetsporen van zijn grootvader Guido en zijn vader Ugo. Faggioni: “In mijn jeugd leefde ik in de vooravond van een tijd met vele veranderingen - de jaren 70 - waarin alles nog in een rustig tempo ging. Mijn grootouders werden geboren in de 19e eeuw en ik sprak veel met hen over die tijd en hoe zij leefden, toen er nog gekookt werd op houtgestookte ovens. Het maakte veel indruk op me hoe mijn grootvader en mijn vader altijd toegewijd op een constante, natuurlijke, ongedwongen wijze streefden naar perfectie in elk project. Op dezelfde wijze zetten we elke dag in de Studio deze familietraditie in ons vakgebied voort”.

@media (max-width: 680px){#fig-65d964a19cad0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cad0 img{#fig-65d964a19cad0 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d964a19cad0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cad0 img{#fig-65d964a19cad0 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d964a19cad0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cad0 img{#fig-65d964a19cad0 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Een studio vol geschiedenis

Een bezoek aan Stefano’s studio is bijna een zeilervaring op zich. De vloeren zijn oude houten dekdelen en er staan veel scheepsmodellen, oude boeken en maritieme relikwieën. Faggioni: “Mijn studio is in feite het huis van mijn voorvaderen. Het is waarschijnlijk gebouwd in begin 18e eeuw met voornamelijk hergebruikte scheepsonderdelen. De plafondbalken zijn oude masten en de entree is van oude teaken dekhuisdeuren. De grote vergadertafel met stoelen zijn overblijfselen van een gesloopt oorlogschip uit het Oostenrijks-Hongaarse Keizerrijk. Opvallend mooi zijn de fresco’s van nautische taferelen op het plafond en muren “

Restauratieprojecten

Aanvankelijk studeerde Stefano architectuur in Florence. In die tijd ontwierp hij ook voor zijn vader de interieurs en meubels voor superjachten. Het werken aan klassieke restauratieprojecten bleek hem op het lijf geschreven en in 1999 werkte hij fulltime voor zijn vader. Faggioni: “Het respect voor al het erfgoed van mijn voorvaderen inspireert ons niet alleen bij het aan vintage of historische schepen te werken, maar drijft ons ook om de oude bijbehorende ambachten er volledig in mee te betrekken. Deze lijken te zijn verdwenen maar zijn zeker in de uithoeken van ons land te vinden. Onze missie is dan ook altijd om zoveel mogelijk van het originele materiaal aan boord te behouden. Het zijn de getuigen van haar historie en verdienen te worden gerespecteerd”. Uit een goed gevulde orderportefeuille verzorgde Studio Faggioni restauratieprojecten zoals de motorjachten Marlin, Orion, Sylvia, Yali, Astra, Candida, Mariette, Patience, Black Swan, Javelin , La Spina, Bamba, Rowdy, Emilia, Capricia en de Lady May. Ook zeker noemenswaardig is de Nederlandse Bermuda Ketch Iduna, gebouwd door Feadship in 1939. Dit project was het eerste dat Stefano geheel zonder zijn vader afwerkte. Stefano: "Helaas overleed mijn vader zeer onverwachts in 2000. Dat was uiteraard een enorme schok. Ik stond er van het ene op het andere moment alleen voor. Met de hulp van mijn oom Francesco en neef Simone kwam ik door deze moeilijke tijd heen. Tot op de dag van vandaag zijn zij mij tot grote steun."

@media (max-width: 680px){#fig-65d964a19cd9f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cd9f img{#fig-65d964a19cd9f img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d964a19cd9f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cd9f img{#fig-65d964a19cd9f img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d964a19cd9f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cd9f img{#fig-65d964a19cd9f img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

The refit of the century

Begin 2000 ontving Stefano het verzoek om deel te nemen aan de restauratie van Big Class Gaff Cutter Lulworth, gebouwd bij de White Bros. Shipyard te Southampton in 1920. De Nederlandse eigenaar J.J.M. van den Bruelle was een voorrecht om mee samen te werken. Hij gaf Stefano de kans om het jacht uitgebreid onder handen te nemen. Zo werd niet alleen het complete interieur speciaal ontworpen, maar ook alle handvatten, de binnenverlichting en de accessoires. Ze zag er bij de tewaterlating net zo uit als in 1920. Dit prestigieuze project nam 5 jaar in beslag en werd bekend als “The Restoration of the Century”. Faggioni: “Het gebruik van computers is vanzelfsprekend onmisbaar bij ons werk, maar eerst schetsen maken uit de vrije hand betrekt me beter in het ontwerpproces. De allereerste regel voor restauratie van een bepaald jacht is op zoek te gaan naar haar verloren ziel, die door het restauratieproces heen weer tot leven komt. Ons doel is dus om die “spirit” weer terug te gaan zien, die vaak door destructieve krachten van de natuur (en soms ook door menseliike inmenging) verloren ging. We vinden altijd een soort DNA van de boot, de authentieke sfeer zoals die ooit aan boord was. Dit betekent dan ook niet dat we een historische namaak gaan creëren. Van een simpele opknapbeurt is nooit sprake.

@media (max-width: 680px){#fig-65d964a19cf05 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cf05 img{#fig-65d964a19cf05 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d964a19cf05 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cf05 img{#fig-65d964a19cf05 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d964a19cf05 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d964a19cf05 img{#fig-65d964a19cf05 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Recente nieuwbouwprojecten

Naast de restauraties is Studio Faggioni ook bezig met nieuwbouwconstructies: twee houten exemplaren van het type gozzo zijn in de maak in Napels, een fibreglass motorjacht in Viareggio en een superjachtinterieur-refit in Valencia.

Voor de Studio aan de kade staat een zorgvuldig gekoesterde kleine loods. Faggioni: “Dit is waar mijn grootvader ooit is begonnen en nu in ere wordt gehouden in de vorm van een klein museum. De oude geur van canvas, taan, houtkrullen en hennepdraad om te breeuwen helpen mij steeds weer om beter te begrijpen hoe het leven op de werf was aan het begin van de 20e eeuw.” Een centraal opgesteld pronkstuk dat geheel intact is, is een roeiboot die door mijn grootvader is gebouwd in 1934. De houten romp varieert in dikte van 2 tot 4 mm. Een ultralicht scheepje voor de roeiwedstrijden in die tijd. Een Stradivarius in bootvorm”

Laatste nieuws