Alleen al die brullende 5-cilinder motor (ja, je leest het goed: vijfcilinder!) is van een langzaam uitstervende soort. Helaas en onterecht. Want wat kan je toch veel ongebreidelde lol hebben van zo’n ronkend en levend machientje, die ons Lizard-brain doet smelten. Bommetje? Zeker. Ongeleid projectiel? Welnee. Hij stuurt vlijmscherp en de techniek houdt hem in de meeste rijmodussen (ook in dynamic) tussen de lijntjes. Heel fijn, want 400 paarden kunnen redelijk verraderlijk zijn en met 500 Nm. koppel kan een sprint zomaar eindigen in de gracht. En ja, we horen het je roepen: power op de achterwielen, dus je kan driften? Yes you can. Kies in het rijprogramma Torque Rear en er gaan bakken vermogen naar de achterwielen. Zo kan je de Audi hevig rokend dwarszetten.
Goede looks
Maar voordat je helemaal Fast & Furious wil gaan: het is nog niet te vergelijken met die snelle drift-Nissans, daarvoor krijgen de voorwielen van de RS3 nog teveel muscle. Wees maar blij, zo hou je hem heel en sta je niet om het weekend bij de bandenboer voor een nieuw setje stoeirubber. En laten wij eerlijk zijn: deze RS3 moet kunnen puisten, maar er bij 0 km/u ook gewoon lekker uitzien. Dat is gelukt. Waarbij wij graag bij aantekenen dat ie als limousine, dus met kont, er volgens ons nóg beter uitziet dan de sport/hatchback, die ook al fraai is. Bij beiden zijn de looks gedoseerd agressief. De grille is zwart en glanzend omlijst met luchtinlaten in de hoeken van de bumper, die voor extra koeling zorgen. Alles is afgewerkt met RS3-specifiek zeshoekig gaas. Voeg daarbij potente sideskirts, een geventileerde achterbumper en – alleen voor de sedan – een subtiele spoiler en het statement is gemaakt.
- Audi