Duikboot Titan is sinds zondagnacht vermist tijdens een expeditie naar het wrak van de Titanic. De moeizame zoektocht houdt de wereld in zijn greep en dat betekent extensieve media-aandacht omtrent het vaartuig én het bedrijf dat verantwoordelijk is. Nu blijkt dat de voormalig directeur maritieme operaties van OceanGate, het bedrijf dat de Titan bouwde en te water liet, in 2018 ontslagen is. De reden? Hij kaartte mogelijke veiligheidsrisico's aan met betrekking tot de duikboot.
Geen veiligheidstests
Sinds 2015 werkte David Lochridge, een Schotse duikbootbestuurder en duiker, voor OceanGate. En in 2018 klaagt hij zijn voormalige werkgever aan. De Schot werd namelijk in januari dat jaar ontslagen vanwege het aan het licht brengen van 'ernstige veiligheidsrisico's' omtrent het 'experimentele en ongeteste ontwerp van de Titan'. OceanGate zou hebben geweigerd om bepaalde tests uit te voeren die, volgens gerechtsdocumenten, 'cruciaal' zouden zijn. Lochridge claimde dat de passagiers van de duikboot niet veilig zouden zijn wanneer het vaartuig extreme dieptes op zou zoeken. Een patrijspoort aan de voorkant zou bijvoorbeeld een diepte van 1300 meter kunnen weerstaan maar het plan was om tot op 4000 meter te duiken.
Vermissing
In de nacht van zondag op maandag vertrok de duikboot voor een expeditie naar het wrak van de Titanic en diezelfde dag verloor men het contact met het vaartuig. Volgens RTL Nieuws is het mogelijk dat de onderzeeër inmiddels ergens boven is komen drijven maar er wordt nog steeds koortsachtig gezocht. Aan boord bevinden zich vijf personen: de CEO van OceanGate; Stockton Rush, Pakistaanse consultant Shahzada Dawood met zijn zoon, een Franse Titanic-expert en een Britse zakenman. Er zou nog voor minder dan 40 uur zuurstof aan boord zijn en de reddingsactie is een ware race tegen de klok.
- RTL Nieuws
- NL Beeld / Abaca Press