Profiel: Grand Banks 54

De Grand Banks 54 is de 'Benjamin' van de familie.

grand banks 54

Niet zelden ogen flybridge jachten een beetje poenerig, maar deze classificatie gaat absoluut niet op voor de klassieker onder de trawlers: de Grand Banks. Nautique maakte in het Mediterraanse Cannes kennis met de kleinste van de serie, de GB54.

Dit artikel verscheen in Nautique 5/6-2022. Wilt u het hele artikel lezen? U kunt het magazine hier nabestellen.

Onze ontmoeting met de GB54 vindt plaats op een iconische locatie: Le Vieux Port tijdens het zonovergoten Cannes Yachting Festival in september 2021. Wij hebben ons bewust al in veel eerder stadium aangemeld om met deze ‘kleinste’ Grand Banks kennis te mogen maken en dat is maar goed ook, want het Europese journaille staat bijkans in de rij om alsnog mee te mogen. Aan boord treffen we naast een vertegenwoordiger van de werf ook Albert Gerritsma van MariTeam Yachting in Leeuwarden; sinds jaar en dag vertegenwoordigt hij de belangen van Grand Banks op het vaste land van Europa. Tussen de talloze fonkelende, aan Quai Saint Pierre afgemeerde motorjachten herkennen wij onze Grand Banks 54 onmiddellijk aan haar onmiskenbare en bovendien veel gekopieerde trawler-lijnen.

Het jacht ligt achterwaarts afgemeerd en gunt ons zodoende een blik op de fraaie houten, hoogglans gelakte spiegel. Via het grote en vaste zwemplatform, dat deel uitmaakt van het onderwaterschip, betreden we de grote kuip, maar Grand Banks heeft ook gedacht aan zwaar uitgevoerde deurtjes in beide boorden. Dat zien wij graag! Centraal aan de spiegel treffen we een ronduit comfortabele bank, aan bakboord een service area met onder andere een spoelbak en een ice-maker, en aan stuurboord onder de trap naar de flybridge is plaats gemaakt voor het betere koel-/vrieswerk. In de spiegel is kastruimte waar je bijvoorbeeld zeep en shampoo in kunt opbergen nadat je het zoute water van je hebt afgespoeld met de in het vrijboord geïntegreerde douchekop. Middels een groot luik (met handige handgreep!) in de kuipvloer bereiken we een grote ruimte van waaruit de diverse systemen gemakkelijk kunnen worden geïnspecteerd. Een zware kneveldeur geeft toegang tot de fors bemeten motorruimte, waar in ons geval een tweetal Volvo D11-diesels met elk een vermogen van 725 pk staat opgesteld, dat de schroeven via vaste assen aandrijft. Optioneel kan ook worden gekozen voor een Volvo IPS 950s installatie, maar de meerprijs hiervan komt neer op zo’n 100.000 euro. Akkoord, zelfs beginnende roergangers zullen veel profijt hebben van IPS-aandrijving, maar met twee vaste schroefassen, een boeg- en hekschroef kom je naar onze smaak een heel eind. Overigens is de motorruimte een lust voor het oog; perfect installatiewerk, dubbele systemen waar nodig en bovenal ongekend goede geluidsisolatie.

Motorjachten
  • Grand Banks