Is hydrofoiling de toekomst?

Jarenlang lag de ontwikkeling van hydrofoiling stil, maar nu lijkt de doorbraak toch echt daar. Is dit de toekomst?

hydrofoiling

Hydrofoiling

Is dit de toekomst van het zeilen? Hydrofoiling werkt met ongeveer dezelfde techniek als aerofoils bij vliegtuigen: door het gebruik van vleugels wordt het voertuig, wanneer een bepaalde snelheid is behaald, naar boven en naar voren geduwd. Zo hoeft de boot niet tegen de kracht van het water in te ploeteren en kan er een hogere snelheid behaald worden. Geen nieuwe techniek, maar wel eentje die in steeds grotere mate wordt toegepast bij zeilboten.

Ontwerp

Het ontwerp van de hydrofoils is toe te schrijven aan de Italiaanse scheepsarchitect Enrico Forlanini. Hij bevestigde de eerste hydrofoils al in 1906 aan een 60pk, door een luchtschroef aangedreven vaartuig dat toen een topsnelheid van 36,9 knopen behaalde. Daarna is er met wisselend succes voortgebouwd op zijn uitvinding, maar hydrofoiling werd pas mainstreem tijdens de America's Cup in 2013, toen Oracle Team USA Emirates Team Nieuw-Zeeland versloeg in een wedstrijd tussen 22 meter lange foiling catamarans.

DutchSail

Afgelopen november won het Nederlandse team DutchSail Janssen de Jong nog de 2022 Youth Foiling Gold Cup, die eindigde in Barcelona. Er werd geraced met de Persico 69F van Persico Marine. De lichtgewicht zeilboot is gemaakt van preprag carbon en is 6,90 meter lang en 2,10 meter breed. De boot is uitgerust met een volledig doorgelat vierkant grootzeil, een volledig doorgelatte fok en een gennaker met een totaal zeiloppervlak van 69 m2 (39 m2 bovenwinds) met slechts 380 kg totaalgewicht. Om het one-design-concept veilig te stellen en consistent te houden met de racerichtlijnen, wordt de vloot voortdurend gecontroleerd om te garanderen dat elke raceboot identiek blijft qua uitrusting en set-up volgens de Perisco 69F class regels. Ook in 2023 vinden er weer verschillende 69F-foilingraces plaats, die in populariteit lijken te groeien.

De toekomst

Is hydrofoiling dan de toekomst? Op zeilboten werkt het in ieder geval goed. Ook op motorboten, zeker als die in de toekomst steeds meer elektrisch worden, kan het een uitkomst bieden: de boot kan immers veel sneller en zonder weerstand voortbewegen. Zo worden ook traditioneel motorboten en jachten een stuk stiller en laten ze minder kielzog achter. De combinatie elektrisch met hydrofoil, kan nog wel eens razend populair worden, dus.

Op het water
  • ©Marta Rovatti Studihrad / 69F media