Lürssen bouwt aan eerste megajacht met waterstofaandrijving

De Duitse superjachtwerf Lürssen bouwt momenteel aan het eerste jacht dat een brandstofcel aan boord heeft. Het jacht kan daardoor met waterstof worden aangedreven. Het is nog niet bekend wanneer het jacht klaar is.

Lürssen jacht

Hoewel scheepswerf Lürssen doorgaans vrijwel niets prijsgeeft over de jachten die er gebouwd worden maakte het bedrijf onlangs een uitzondering. In een livestream over het bedrijf liet Peter Lürssen los dat er een megajacht in aantoch is met waterstofaandrijving. Dat is om een aantal redenen belangrijk. Ten eerste zou het waarschijnlijk 's werelds eerste grote jacht zijn dat een dergelijke aandrijving krijgt. Maar dat is niet het speciaalste, waterstofaandrijving is volledig uitstootloos.

Brandstofcel

De brandstofcel die waterstof gecombineerd met zuurstof omzet in elektriciteit en water is een belofte die al decennia in aantocht is. Inmiddels rijden de eerste auto's en vrachtwagens met de brandstofcellen al rond, maar dankzij de snelle opkomst van batterij-auto's heeft waterstof een vertraging opgelopen. Inmiddels begint de aandacht voor waterstof toch weer aan te trekken want er zijn allerlei vormen van transport te bedenken waarbij het meesleuren van batterijen echt onhandig is. Neem een superjacht, dat zou zo veel accu's nodig hebben, dat het volstrekt onlogisch is. Waterstof is echter goed te comprimeren en kan met wat moeite in een kleine houder bewaard worden. Als het vervolgens door een brandstofcel wordt gevoerd, komt de elektrische stroom weer op gang. Daarmee kunnen de motoren en het schip dan worden aangedreven.

Lürssen

De brandstofcel-proefopstelling

Tijdens een online event sprak CEO Peter Lürssen van de gelijknamige Duitse scheepswerf onlangs ook kort over de jachten die ze bouwen. Normaal houdt het bedrijf, net als de concurrentie, de mond dicht over de jachtentak. Deze keer was er echter een uitzondering. Lürssen: "Contrary to our normal behavior we can tell you today that we are actually building a superyacht with a fuel cell installed on the yacht. It is very exciting and he [de eigenaar, red.] gave us permission a week ago to talk about it. This, I think, will push the eco-friendliness of yachts to a new dimension in the new future."

De manier die Lürssen heeft bedacht is overigens weer anders dan de 'conventionele' brandstofcel. In de generator die de Duitsers voorzien voor een jacht wordt ethanol als grondstof gebruikt voor de waterstof, omdat het makkelijker te vervoeren is. Uit de ethanol wordt waterstof gewonnen en die wordt vervolgens door de brandstofcel gevoerd. De klant vindt de technologie zo mooi, dat hij het aan boord wil hebben.

Er is echter nog wel een testopstelling nodig, die staat momenteel op de werf in Duitsland. De klant wil natuurlijk weten of hij niet voor het havenhoofd in zicht is stil komt te vallen met zijn megajacht. Lürssen: "I think it’s a clear signal that owners who already invest substantial amounts in building yachts are willing to invest that extra bit of money to make that quantum leap of furthering propulsion technology and power technology on a yacht, and this will be a game-changer, especially since it has a lot of practical use."

Nieuws
  • Brunopress