Schokkende schoonheid: de Maserati GranTurismo Folgore

In Nautique 1 van dit jaar schreven we over de Maserati GranTurismo Folgore. Maserati is sinds jaar en dag een merk van pure emotie: geen enkel ander merk in het luxesegment brengt je zo in vervoering.

Maserati

Althans, in theorie. Met ongeïnspireerde, veilige modellen als de Ghibli en Quattroporte VI leek het merk dat unique selling point kwijt te zijn. Gelukkig lopen beide modellen op hun einde en met de vernieuwde GranTurismo heeft Maserati zichzelf de kans gegeven een nieuwe richting te kiezen. Voor het eerst sinds 2007 staat de grote GT op een volledig nieuw platform – of beter gezegd: een ander platform. De GranTurismo is namelijk overgeheveld naar het Giorgio-platform, dat we kennen van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio.

Innovatief

De reguliere GranTurismo moet het, door de beperkingen van het nieuwe chassis, doen met een Nettune twin turbo V6 in plaats van de beroemde, rauw klinkende achtcilinder. Het gemis van de oude motor wordt echter opgevangen door een volledig nieuwe, razendsnelle variant: de Folgore. De exotisch klinkende naam is Italiaans voor bliksemschicht en daarmee geeft Maserati meteen een hint naar de aandrijflijn; naast de Grecale crossover (die op hetzelfde platform staat) is de Folgore namelijk een van de eerste volledig elektrische modellen van Maserati. Net als bijvoorbeeld bij BMW’s i4 is de Folgore niet van de grond af aan ontwikkeld als een EV. Terwijl BMW het zware accupakket alsnog onder de auto schuift – met een hogere rijhoogte tot gevolg – heeft Maserati een innovatieve oplossing bedacht: het accupakket vult dezelfde ruimte die beschikbaar is voor de verbrandingsmotor en loopt in een T-vorm door tot in de transmissietunnel. Zo komt de Folgore lager op zijn wielen te staan.

Sprinter

De 800 volt accu verdeelt zijn vermogen over maar liefst drie motoren die elk 400 pk kunnen produceren. Let wel: kunnen. De accu en omvormer kunnen echter niet afdoende stroom leveren om dat piekvermogen te realiseren. De Folgore is daarom afgeregeld op 761 paarden. Ondanks een fors gewicht van 2.290 kilo (465 méér dan de benzineversie) betekent dat een nul-naar-honderd-sprint in slechts 2,7 seconden. Het contrast met de sterkste V6 is groot: de 550 pk sterke Trofeo heeft 3,5 seconden nodig. Zelfs op top blijft de Folgore zijn benzinesnuivende broertjes voor: 325 tegenover
320 kilometer per uur. Dat EV’s de koning van de stoplichtsprint zijn weten we al langer, maar hoe zit het met die voor Maserati zo cruciale rijdynamiek? Zoals je van een echte GT mag verwachten is de Folgore sportief en communicatief zonder echt knalhard te zijn. De auto doet precies wat je van ‘m vraagt, maar met het nodige comfort en volwassenheid. Daarbij moet je licht overhellen in snelle bochten voor lief nemen.

Beperkt bereik

Het volwassen, ontspannen rijgedrag brengt ons meteen bij een van de grootste struikelblokken van de Folgore: een Gran Turismo is immers bedoeld voor lange reizen op hoge snelheid. Naast puike prestaties en voldoende comfort is een fatsoenlijk rijbereik dus essentieel. Met een rijbereik van 450 kilometer onder ideale omstandigheden is het echter behelpen met de elektrische versie, zeker wanneer je die sportieve prestaties een beetje aanspreekt. Het 800 volt-systeem maakt het bijladen van 160 kilometer range in 10 minuten mogelijk, maar dat moet de lokale infrastructuur uiteraard wel toestaan.

Het nieuwe Maserati

Verstokte traditionalisten die met alle geweld van Amsterdam naar de Franse Riviera willen knallen kunnen de Folgore dus beter laten staan en een bestelling plaatsen voor de meer ouderwetse Modena (490 pk) of Trofeo (550 pk). Voor degenen die het liefst per vliegtuig of trein reizen is een Folgore op locatie echter ideaal. Daarmee is de auto echter geen echte GT. Het is dus niet voor niets dat Maserati het model een eigen naam gegeven heeft. GT of niet, de Folgore is een voorbode voor een schonere, stillere toekomst voor het zo met traditie en heritage doordrenkte Maserati. Op aansturen van moederconcern Stellantis zal het merk vanaf het magische jaar 2030 alleen nog volledig elektrische modellen gaan verkopen. Met de Folgore laten de Italianen ons dus alvast even wennen aan het nieuwe Maserati.

Gelukkig hoef je niet te diep in de buidel te tasten om even van die toekomstvisie te proeven: de snelste en schoonste versie van de GranTurismo is namelijk ook meteen de goedkoopste. Met dank aan ons unieke belastingstelsel moet de Folgore minimaal €198.350 opleveren. De goedkoopste benzineversie is zo’n €28.000 duurder. Of dat op dit niveau genoeg is om verstokte GT-fans over de streep te trekken laten we even in het midden.

Dit artikel verscheen in Nautique 1 van het jaar 2024. Meer lezen uit deze Nautique? De eerste editie van het jaar is nu nog verkrijgbaar via Tijdschrift.land.

Road Boat
  • Maserati