Nieuwe ster aan het Brunswick firmament: de Navan C30

Het afgelopen decennium zagen we een compleet nieuwe trend ontstaan in botenland. Het antwoord van Brunswick bleef tot dusver uit, maar de werf verraste het publiek onlangs in Cannes met een nieuwe brand: NAVAN.
@media (max-width: 679px){#fig-65d85469d027b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d027b img{#fig-65d85469d027b img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65d85469d027b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d027b img{#fig-65d85469d027b img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85469d027b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d027b img{#fig-65d85469d027b img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85469d027b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d027b img{#fig-65d85469d027b img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Navan

Dit artikel verscheen in Nautique 5 van het jaar 2023

Met een nieuwe trend bedoelen we relatief smalle polyester walkaround sportboten met een hoog vrijboord, een lengte van rond de 10 meter, een dubbel getrapte romp en voortgestuwd door één of twee krachtige buitenboordmotoren. De nadruk ligt op sportieve vaareigenschappen en niet op een ruim of luxe interieur. Goed, een toilet is meestal wel aanwezig, maar voor een luxe eigenaarshut is dikwijls geen plaats. Daarentegen besteden de werven veel aandacht aan de layout van de kuip, vooral als het gaat om een multifunctionele configuratie van het zitmeubilair. Binnen deze trend heeft met name Axopar zich in de kijker weten te plaatsen. En zij schromen daarbij niet om samen te werken met een aansprekende naam in de automatie industrie: het Duitse Brabus. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ontwerpers van een van ’s werelds grootse bootproducenten in het diepste geheim aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen van een compleet nieuwe lijn in dit segment.

@media (max-width: 680px){#fig-65d85469d079a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d079a img{#fig-65d85469d079a img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85469d079a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d079a img{#fig-65d85469d079a img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85469d079a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d079a img{#fig-65d85469d079a img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Onverwacht nieuws

Tijdens het POLBoat Yachting Festival dat jongstleden juli plaatsvond in Gdynia werd Nautique samen met een aantal collega’s van de Best of Boats Awards als het ware gekidnapt en in een busje gepropt voor een ruim zes uur durende rit. Onze bestemming bleek Augustow. Onderweg komt een nogal vreemde e-mail binnen die afkomstig zou zijn van Brunswick. Maar het lijkt sterk op spam, dus het bericht verdwijnt snel de prullenbak in. Even later belt Alexis Fléchier, topman van de EU Venture Group van Brunswick, met de dringende vraag om de geheimhoudingsverklaring alsnog als de wiedeweerga te ondertekenen. Vooruit dan maar. Niet veel later arriveren we in Augustow. In de agglomeratie van deze plaats worden sinds jaar en dag jaarlijks duizenden boten voor de meest uiteenlopende werven geproduceerd, dus wie weet wat ons te wachten staat… Aan onze kidnap komt een einde op de parkeerplaats van een aan een prachtig meer gelegen hotel. Hier wordt ons gezelschap verwelkomd door een delegatie van Brunswick onder leiding van de eerdergenoemde Alexis Fléchier.

@media (max-width: 680px){#fig-65d85469d0917 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0917 img{#fig-65d85469d0917 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85469d0917 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0917 img{#fig-65d85469d0917 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85469d0917 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0917 img{#fig-65d85469d0917 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Trend setting

Als de deur van de conferentiezaal eenmaal gesloten is, stelt de sympathieke Fransman ons voor aan zijn collega’s. Hij wordt vergezeld door een Amerikaans ontwikkelingsteam en een tweetal Poolse Brunswick medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de productie van NAVAN, een spiksplinternieuw merk van de Brunswick Group. Nu pas begrijpen we de haast met de geheimhoudingsverklaring: op een enkele uitzondering na draagt zelfs het dealercorps geen kennis van deze nieuwe ontwikkeling. Brunswick wilde geen gebruik maken van een bestaand platform en startte dan ook met een compleet lege tekentafel terwijl de afdeling marketingcommunicatie zich onder meer moest buigen over de naam en design van het logo. Uiteindelijk koos men voor de naam NAVAN –uitgesproken als het Nederlandse ‘neven’ – die van achter naar voren lezend gespiegeld is. Het ontwerpteam selecteerde vervolgens ook een strak lettertype. Fléchier haast zich te zeggen dat met dit bootontwerp geen sprake is van trend-volging maar trend setting. Natuurlijk, qua exterieur zijn er overeenkomsten met de Scandinavische merken, maar de insteek is anders: naast sublieme vaareigenschappen meer accent op accommodatie en – in het geval van de NAVAN C30 – een (binnen een romplengte van 8,99 meter) volwaardige eigenaarshut, een natte cel en een riant zonnebed op het voordek. Dit is mogelijk dankzij een behoorlijke breedte van 2,92 meter. De NAVAN beschikt eveneens over een dubbel getrapte romp, maar de plaatsing van de ‘steps’ verschilt met die van de concurrentie. De tekeningen en de videofilm die de projector uitspuugt zijn veelbelovend en wij kijken dan ook met spanning uit naar de dag van morgen wanneer wij deze nieuwe creatie live in haar natuurlijke habitat mogen bewonderen.

@media (max-width: 680px){#fig-65d85469d0a2b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0a2b img{#fig-65d85469d0a2b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85469d0a2b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0a2b img{#fig-65d85469d0a2b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85469d0a2b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0a2b img{#fig-65d85469d0a2b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Kijkje aan boord

Het is de derde dag op rij dat de weergoden in Polen zich van hun beste kant laten zien en na een minuut of twintig varen met een pont arriveren we bij de steiger waar het geheime project op ons ligt te wachten. De eerste indruk is zonder enige twijfel goed en wij kunnen niet wachten om aan boord te kunnen gaan van bouwnummer 1. In de regel hebben wij het niet zo op met een voorproductiemodel vanwege de doorgaans mindere afwerking en onvolkomenheden, maar aan deze NAVAN C30 kunnen we werkelijk niets verkeerds ontdekken; geen ontwerpfouten of slordige afwerking. Niets! Laten we beginnen met het exterieur. C staat voor Cabin. Deze is voorzien van een negatieve voorruit, zoals we dit dikwijs zien op werkboten. Puur functioneel, want het voorkomt hinderlijke reflecties op het dashboard. Bovendien heeft de zon zo een minder verwarmende invloed op het interieur. De combinatie van een zwart stuurhuis en een witte romp met een prachtige zeeg is geslaagd en de eveneens zwarte, naar de boeg oplopende band zorgt voor een goede optische en profil balans. We stappen aan boord. Fléchier heeft het horizontaal scharnierende raam in de achterpui al geopend. Stuurhuis annex salon en kuip zijn met elkaar verbonden en gescheiden door de wetbar en een kookplaat. Dit houdt dus ook in dat er vanuit de kuip geen doorgang is. Geen nood, want de ontwerpers hebben gekozen voor solide schuifdeuren aan beide zijden van het stuurhuis. Het voordeel hiervan is dat je als roerganger snel buiten staat om een lijn te werpen of aan te pakken. Brunswick heeft gekozen voor dekbekleding van EVA. Wat ons betreft een goede keus: dit zachte materiaal geeft zowel droog als nat veel grip.

Bentley

Vanuit de stuurhut leiden brede gangboorden via twee treden naar het voordek waarbij prima steun kan worden gevonden aan de stevige, zwart ge-poedercoate handrails langs het dak van het stuurhuis. Deze zijn met dwarsstangen met elkaar verbonden en vormen zodoende dakdragers waarop bijvoorbeeld een SUP plank of kano kan worden bevestigd. Er komt dus ook een stukje adventure om de hoek kijken. Het voordek is voorzien in een groot zonnebed waarvan de rugdelen onder een hoek kunnen worden gezet. Wel zo comfortabel. En over kussens gesproken: door het hele jacht heen zien we kussens die opmerkelijk dikker zijn dan de exemplaren die we doorgaans zien. Zo doet de maar liefst 14 centimeter dikke omklapbare rugleuning van de stuurbank mede door het luxe diamantstiksel denken aan de stoel van een Bentley. Bovendien koos Brunswick voor zware, uit de kluiten gewassen scharnieren, in plaats van de soms wiebelige stangetjes die wij ook wel tegenkomen. Voor het dashboard geldt: less is more. Alles is puur gericht op functionaliteit en de bediening van beide 16 inch Simrad touch screens is prettig intuïtief. Tegen de achterwand van het stuurhuis is over de volledige breedte een comfortabele zitbank geïnstalleerd die met behulp van vulstukken kan worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed. Gelukkig is ook gedacht aan met drukkers te bevestigen verduisteringsgordijnen. Dankzij het grote, handbediende glazen schuifdak kan voldoende worden geventileerd. Benedendeks in de eigenaarshut treffen we een V-bed waarop zelfs de langere medemens gerieflijk een dutje kan doen en ook het luxe sanitair is dik in orde.

@media (max-width: 680px){#fig-65d85469d0c79 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0c79 img{#fig-65d85469d0c79 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d85469d0c79 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0c79 img{#fig-65d85469d0c79 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d85469d0c79 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d85469d0c79 img{#fig-65d85469d0c79 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Het gas erop!

Laten we wel zijn: de twee dikke V8 Mercury Verado’s aan de spiegel van elk 300pk hangen daar niet voor niets dus spreken wij het vermogen – weliswaar beheerst – vol overtuiging aan. Er staat helaas nauwelijks wind en golven zijn er op het inmiddels druk bevaren meer evenmin. Jammer, want onder deze omstandigheden kunnen wij de vaareigenschappen niet volledig toetsen. Maar met 600pk is het werkelijk oneindig stoeien geblazen. De elektrische stuurinstallatie geeft voldoende feedback en bruuske stuurbewegingen brengen onze NAVAN C30 geen moment uit balans. De acceleratie is ronduit ontzagwekkend: zelfs vanuit half gas word je bijkans nog gelanceerd. Bekend – maar daarom niet minder leuk – is de met een druk op de knop te bedienen klep in de motoren die de zware V8 roffel al dan niet laat horen. Met de joystick is manoeuvreren een eitje, hierdoor kan deze nieuwkomer ook door minder ervaren roergangers zonder schaamte worden ingeparkeerd voor de neus van een meute rosé-nuttigende kijkers op het terras.

Conclusie

Al met al zijn wij behoorlijk onder de indruk van deze nieuwe Brunswick telg en prijzen wij ons gelukkig dat deze scoop ons als eerste vakjournalisten is gegund. Tijdens het ter perse gaan van deze Nautique kon Alexis Fléchier nog geen uitsluitsel geven over de prijs; deze informatie blijft geheim tot de wereldpremière in Cannes. Maar een ding is zeker: met de NAVAN boort Brunswick een interessant segment aan. Het heeft even geduurd, maar die tijd heeft het ontwerpteam ten volle benut om een aantrekkelijk model op de markt te brengen dat zich op tal van punten weet te onderscheiden van de gevestigde orde.

Laatste nieuws