Jong geleerd: Oceanco nodigt groep kinderen uit voor een kijkje in de wereld van de jachtbouw

De werf nodigde de kinderen uit om de jongere generatie de mogelijkheid te geven de wereld van de maritieme industrie te leren kennen. 

Oceanco

Het was feest in Alblasserdam; een groep kinderen werd door de prominente Nederlandse werf Oceanco uitgenodigd voor een interactieve rondleiding in de wereld van de jachtbouw. Zo'n twaalf kinderen kregen de mogelijkheid om de werf van binnen te bekijken, actief deel te nemen in de werkzaamheden en vragen te stellen aan de mensen betrokken bij de bouw van een superjacht. Het evenement was, als we de nieuwsberichten mogen geloven, een groot succes. En laten we eerlijk zijn: ook wij zouden als een kind zo blij zijn als we op deze manier een dagje op de werf mee mochten draaien.

Rondleidingen en activiteiten

De kinderen kregen eerst een rondleiding door de faciliteiten van de werf. Zo kregen ze een indruk van het uitgebreide proces van de jachtbouw. Daarnaast werden er ook verschillende activiteiten georganiseerd voor de kinderen. Zo mochten ze creatief aan de slag met ontwerpconcepten, spelen met duurzame materialen én de rol van chef aan boord van een jacht op zich nemen. De kinderen waren, op zijn zachtst gezegd, onder de indruk: "Ik wist niet dat het bouwen van een jacht zo cool was!" vertelt een van de deelnemers aan de collega's van de SuperYacht Times. Natuurlijk kregen de kinderen ook wat informatie mee van de experts van de werf; een inspirerend praatje dat de jonge geesten moest enthousiasmeren. En dat is gelukt. Een twaalfjarige deelneemster vertelt: "Het was gaaf om te zien hoe alles werkt en om te leren over de verschillende klussen die komen kijken bij het bouwen van een jacht".

Voor de toekomst

In de toekomst wil Oceanco vaker dit soort initiatieven opzetten zodat ze nog meer kinderen enthousiast kunnen maken over de wereld van de jachtbouw. Paris Baloumis, Group Marketing Director bij Oceanco, vertelt: "Wij geloven in het belang van het koesteren van nieuwsgierigheid en het inspireren van de volgende generatie vernieuwers. Door evenementen als deze te organiseren, hopen we bij kinderen een levenslange passie voor leren en onderzoeken aan te wakkeren en hen in staat te stellen hun dromen na te jagen. En natuurlijk een band met de zee te creëren."

Holland's Glorie
  • SuperYacht Times
  • NL Beeld / Regiofotografen, Jeffrey Groeneweg