Droomjacht Nilaya doet het hard sneller kloppen

In juni 2023 verliet (alweer) een droomjacht de werf van Royal Huisman in Vollenhove, dat nieuwe superjacht luistert naar de naam ‘Nilaya’. We laten u graag kennismaken met dit bijzondere schip.

Nilaya

Dit artikel werd geplaatst in de allernieuwste Nautique. Dit artikel en meer lezen? De nieuwste Nautique is nu nog te vinden in een boekhandel bij u in de buurt of HIER verkrijgbaar.

Nilaya is het nieuwe paradepaardje van de gerenommeerde Nederlandse werf Royal Huisman uit Vollenhove. De werf bouwt al sinds 1884 zeilschepen: vroeger van hout, maar tegenwoordig van aluminium. De laatste jaren zijn dat superjachten: vaak langer dan 40 meter. Daarbij spelen innovaties en het vakmanschap van de medewerkers een grote rol. Veel uitvindingen van het bedrijf zijn inmiddels trendsetters in de jachtbouwsector. De laatste innovatie van Royal Huisman is een bouwwijze waarbij aluminium en carbon op ingenieuze wijze worden gecombineerd. Een methode die door de werf ‘Featherlight’ wordt genoemd. Dit proces is ontwikkeld op basis van de werkmethode van de European Space Agency en de carbonspecialisten van zusterbedrijf Rondal. Nilaya is het allereerste jacht dat op deze wijze is gebouwd. De eigenaar wilde een nieuw jacht dat snel, veilig, betrouwbaar en vooral stil zou zijn. De vorige Nilaya, waarmee hij tal van races won, was geheel gebouwd van carbon en dat geeft veel resonantie aan boord. Royal Huisman kreeg de opdracht om voor hem een stil jacht te bouwen dat veel lichter zou zijn dan de gebruikelijke aluminium schepen. Die nieuwe Nilaya is inmiddels het meest geavanceerde superjacht dat de werf ooit gebouwd heeft en volgens de ontwerpers kan de ‘Featherlight’ methode een nieuwe trend worden in de wereld van superjachten.

Opzienbarende dek lay-out

Niet alleen de bouwwijze van de Nilaya is uniek, ook de inrichting van het dek en het interieur spreken tot de verbeelding. Het tien meter brede dek achter de mast is verrassend ruim en opvallend ingedeeld. Het is functioneel verdeeld in drie onderdelen: het achterdek, de stuurkuip en het overdekte gastenterras. De oppervlakte van dit alles is zo groot en de inrichting zo comfortabel, dat de beide stuurconsoles bijna in het niet vallen tussen de vele lounge- en zithoeken. Een echte eyecatcher is de beachclub op het achterdek met drie loungegroepen. Vanuit hier kijk je uit op de brede trap naar het zwemplatform. Die trap kan in zijn geheel geopend worden om toegang te creëren tot de grote garage voor de dinghy en andere toys. De stuurkuip die zich daarvoor bevindt, bestaat uiteraard uit de twee stuurconsoles en de winches. Midden op het dek bevindt zich een ingang naar een serieus bemanningsverblijf met een eigen ‘mess’, een keuken en vier comfortabele tweepersoonscabines.

Het dekgedeelte voor de cockpit werd volledig ingericht als ‘living’ voor de gasten; die vinden hier beschutting onder een fraai gestileerde carbon T-top. Met een grote eettafel aan bakboord en een riante zithoek aan stuurboord is het hier beslist goed toeven. En nog een mooie bijkomstigheid: de loungebedden kunnen worden uitgevouwen tot verstelbare zitbanken die aangepast kunnen worden aan de helling van het jacht; een slimme vondst die zorgt voor ideale zitposities voor lange rakken. Mocht het op het achterdek te druk worden dan is er nog een fijn alternatief te vinden op het voordek: hier is het dek voor een deel verlaagd, en wel met een driedubbele functie. Zo is hier een extra terras voorzien onder een flexibele bimini op carbon palen, kan hier eenmaal onderweg de RIB worden gestouwd én is dit tijdens de races ook nog een ideale berging voor de voorzeilen.

Accomodatie

Een belangrijk element is natuurlijk de grote salon: het centrum voor het leven aan boord. De interieurdesigners hebben deze ruimte vooral heel comfortabel ingericht met een zithoek aan stuurboord en een eethoek aan bakboord. De grote ramen bieden overal een uitzicht van bijna 360 graden. De kleuren zijn rustig en heel huiselijk, met witte panelen die worden afgewisseld met mahoniehouten details. Alle luxe-items zoals de koffiemachine, ijsmaker, pantry en koelkast kunnen snel en slim worden opgeborgen als het jacht omgebouwd moet worden naar de race mode. De verdere accommodatie voor de mast bevat aan stuurboord een TV-lounge met een doorgang naar de riante owners cabin die zich uitstrekt over de hele breedte van het jacht. Naast de lounge aan bakboord is ook nog een VIP-cabine gesitueerd. De twee identieke gastenverblijven bevinden zich in het achterschip. Een hybride systeem dat gebruikt maakt van zowel een elektrische als verbrandingsmotor. Zo nodig kan het jacht desgewenst volledig elektrisch en dus geluidloos zónder stinkende uitlaat varen.

Samenvatting

Op de Nilaya ontdekten we een groot aantal primeurs. Allereerst natuurlijk de bijzondere constructiemethode die Royal Huisman ‘Featherlight’ noemt, de naam zegt het al: het jacht is extreem licht. Vooral door te bouwen met uitgekiende combinaties van aluminium en carbon. Ook de hybride aandrijving is vernieuwend. Verder is de indeling van het dek beslist uniek: de accommodatie voor het buitenleven is zowel fraai als functioneel. Het jacht kan supersnel van de cruising- in de racemode worden omgebouwd. In de werf werd van het hele dek zelfs een ‘mock-up’ (model op ware grootte) gemaakt zodat de functionaliteit al een jaar voor de bouw uitvoerig getest kon worden.

Meer lezen over de mooiste droomjachten, interessante reportages zoals de geschiedenis van Mulder Shipyard en verhalen over topsporters als Ysbrand Endt? Koop Nautique. De nieuwste Nautique ligt op dit moment nog in een boekhandel bij u in de buurt of is verkrijgbaar via Tijdschrift.land.

Holland's Glorie
  • TOM VAN OOSSANEN, MARTINEZ STUDIO, CARLO BORLENGHI, RONDAL