Bavaria C46: de beste Family Cruiser van 2024

De Bavaria C46 sleept tijdens boot Düsseldorf de titel voor European Yacht of the Year 2024 in de categorie 'Family Cruiser' in de wacht. In Nautique 5 van 2023 schreven we over dit jacht. Tijd om dat verhaal nog eens met onze lezers te delen.
@media (max-width: 679px){#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb062 img{#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb062 img{#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb062 img{#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb062 img{#fig-65d83f61eb062 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Bavaria

Tijdens de boatshow in Cannes presenteerde Bavaria Yachts een nieuw zeiljacht in de ‘C-line’ met de naam C46. Daarmee kreeg de C42, die in 2021 gekozen werd tot European Yacht Of The Year, een grotere zus. Vorig jaar viel de toen debuterende C38 net buiten de prijzen maar in januari 2024 zullen we zien of de C46 in staat is om deze prestigieuze titel in de wacht te slepen. Intussen praten wij u alvast bij over de bijzonderheden van dit fraaie nieuwe jacht dat we in levenden lijve mee mochten maken in Cannes. Het profiel van de nieuwe telg is direct herkenbaar als een Bavaria: uiterlijk is het merk namelijk trouw gebleven aan de C-line. De stijlkenmerken van deze lijn zijn bedacht door Cossutti Yacht Design. Kenmerkend zijn de verticale boeg, de massief aangebouwde boegspriet en de lange en smalle donkere lijn die begint bij de ramen in de opbouw en doorloopt tot bijna aan de spiegel. Ook de rechthoekige ramen in de romp zijn identiek aan de andere jachten uit deze serie. Inmiddels heeft de geïnteresseerde koper een ruime keuze uit modellen van 38, 42, 45, 46, 50 en 57 voet. Maar laten we voor nu eerst even kennismaken met de werf waar dit jacht werd gebouwd.

@media (max-width: 680px){#fig-65d83f61eb46c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb46c img{#fig-65d83f61eb46c img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d83f61eb46c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb46c img{#fig-65d83f61eb46c img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d83f61eb46c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb46c img{#fig-65d83f61eb46c img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Bijna duizend per jaar

De werf van Bavaria bestaat al meer dan 40 jaar en de Duitse jachtbouwers waren een van de eersten die beseften dat de kopers van zeiljachten niet alleen snelle en veilige schepen zochten, maar dat zo’n jacht tevens een comfortabel vakantieverblijf zou moeten zijn. Dat leidde trouwens rond de eeuwwisseling ook bij andere werven tot een totaal veranderde visie op de bouw – en vooral de inrichting – van zeil- en motorjachten. Sinds het begin van deze eeuw produceert Bavaria talloze leefbare, comfortabele, en vooral betaalbare modellen. En sinds 2001 bouwt de Duitse werf ook motorjachten. De productiemethodes zijn verregaand geautomatiseerd; naar het voorbeeld van de Duitse auto-industrie. Bavaria was ook de eerste jachtbouwer ter wereld die moderne CNC (Computer Numerical Control) systemen gebruikte bij de bouw van zijn schepen. In de Bavaria fabrieken worden daardoor talloze onderdelen door robots vervaardigd of bewerkt. Inmiddels werken er bij Bavaria, in het Zuid-Duitse Giebelstad, zo’n zevenhonderd mensen. Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat hier elk jaar bijna duizend zeil- en motorjachten worden geproduceerd.

@media (max-width: 680px){#fig-65d83f61eb5a7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb5a7 img{#fig-65d83f61eb5a7 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d83f61eb5a7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb5a7 img{#fig-65d83f61eb5a7 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d83f61eb5a7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb5a7 img{#fig-65d83f61eb5a7 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Duitse efficiency

In de productiemethode wijkt Bavaria af van de tegenwoordig bijna overal gebruikte ‘vacuüm-injectie’. De eerste jachten van de C-line werden nog aan de hand van deze techniek gebouwd maar de nieuwe schepen, de tweede generatie C-line, worden weer ‘ouderwets’ nat gelamineerd. Volgens de werf heeft dat een aantal voordelen: allereerst zorgt de vacuüm methode voor veel afval en dat is niet goed voor het kostenplaatje en het milieu. Ook heeft men zich bij Bavaria gerealiseerd dat je met die methode op een jacht van zo’n 10 ton maar een paar honderd kilo gewicht bespaart. Dat is misschien belangrijk voor een snelle en lichte racer, maar niet voor een cruiser met allerlei comfortabele accessoires, bagage, levensmiddelen en toys aan boord. De natte methode werkt volgens de werf ook nog eens sneller en efficiënter. Een andere belangrijke winstfactor bij de serieproductie is dat in de verschillende jachten van deze tweede C-generatie zoveel mogelijk onderdelen en interieurs synchroon zijn ontwikkeld voor hele range. De belangrijke onderdelen zitten dus bij elk jacht, ongeacht de afmetingen, altijd op dezelfde plaats en worden op dezelfde wijze gemonteerd. Ook daar wordt veel tijd mee gewonnen en zorgt voor efficiency tijdens de serieproductie.

@media (max-width: 680px){#fig-65d83f61eb69b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb69b img{#fig-65d83f61eb69b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d83f61eb69b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb69b img{#fig-65d83f61eb69b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d83f61eb69b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb69b img{#fig-65d83f61eb69b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Voorganger

Het is al geruime tijd geleden dat Bavaria de nieuwe C-Line introduceerde. In 2021 werd de kleinere Bavaria C42 uit dezelfde range niet alleen gekroond tot 'European Yacht of The Year 2021’ maar kreeg de Duitse 42-voeter als toegift van het Franse blad Voiles een speciale ‘Award’. Gezien de harde concurrentie van de toonaangevende Franse werven zoals Beneteau, Jeanneau en Dufour, was deze Franse prijs een bijzondere eer. Deze nieuwe C46 die we in Cannes zagen is eigenlijk een upgrade van die succesvolle C42. Het jacht is ontworpen door hetzelfde Italiaanse team van Cossutti Yacht Design dat ook voor de C42 en de C38 tekende. We zien de belangrijkste kenmerken van deze schepen dan ook terug in de nieuwe 46-voeter: zo is er de volumineuze V-vormige boeg en de tot achteren doorlopende knik in de romp. Deze rompvorm is door de ontwerpers zodanig uitgebalanceerd dat er, in tegenstelling tot vergelijkbare jachten met twee roerbladen, slechts één roerblad nodig is. Dat heeft ook voordelen bij het manoeuvreren in havens, want het stuurt nu eenmaal een stuk gemakkelijker met een enkel roer direct achter de schroef. Het extra volume dat het gevolg is van de gewijzigde rompvorm zorgt natuurlijk ook voor aanzienlijk meer ruimte in het interieur, vooral in het voorschip en het achterschip.

@media (max-width: 680px){#fig-65d83f61eb83b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb83b img{#fig-65d83f61eb83b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d83f61eb83b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb83b img{#fig-65d83f61eb83b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d83f61eb83b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb83b img{#fig-65d83f61eb83b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Flexibele zonnepanelen

De cockpit van de nieuwe C46 is ruim en vooral ontworpen als zomerse verblijfsruimte. Zoals gebruikelijk op een jacht van deze afmetingen vinden we aan beide zijden een aparte zitgroep met een eigen uitklapbare en in hoogte verstelbare tafel. De looplijn over de lengte-as tussen de tafels blijft daarbij in principe begaanbaar. Ook een koelkast, grill en douches ontbreken niet in deze setting. Dit hele terras kan beschut en overdekt worden met een sprayhood en een verstelbare bimini. Leuke optie is dat dit zonnescherm geleverd kan worden met drie modules flexibele zonnepanelen (totaal 346 Watt) die – bijzonder genoeg – ook in ingeklapte positie werkzaam blijven. Alle lijnen, vallen en schoten worden naar achteren geleid tot twee sets lieren, vlak voor de beide stuurconsoles. Vanaf die positie kan ook de stuurman gemakkelijk alle zeilhandelingen verrichten. Onontbeerlijk voor het buitenleven is uiteraard het zwemplatform dat elektrisch naar zijn positie zakt. De spiegel is niet helemaal open zoals we dat tegenwoordig zien bij andere merken: er blijft in het midden een trapje naar het zwemplatform. Vanaf dat plateau heb je toegang tot de zogenaamde B-box, een afsluitbare ruimte waar SUPboards en andere attributen veilig kunnen worden opgeborgen. Voor het transport van de dinghy zijn desgewenst twee uitschuifbare davits beschikbaar. Met drie verschillende posities voor de winches, meer dan 100 m2 zeil, optionele bevestigingen voor een Gennaker en een Code-0 is dit jacht tevens optimaal voorbereid voor veel zeilplezier.

@media (max-width: 680px){#fig-65d83f61eb94a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb94a img{#fig-65d83f61eb94a img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d83f61eb94a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb94a img{#fig-65d83f61eb94a img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d83f61eb94a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d83f61eb94a img{#fig-65d83f61eb94a img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Accommodatie-opties

De eisen voor een zeiljacht van vijftien meter zijn tegenwoordig zo veelzijdig dat zo’n soort jacht niet meer in een aparte categorie kan worden geplaatst van eigenaarsjacht, familiejacht, charterjacht of performance jacht. Daarom is de C46 door de werf zodanig ontwikkeld dat het geschikt is voor al deze gebruiksmogelijkheden. Onderdeks bestaat in ieder geval de keuze tussen een indeling met 3, 4 of 5 hutten. De bakboord hut achterin kan daarbij eventueel als werkplaats of opberghok worden ingericht. Ook de badkamer aan bakboord is eventueel als grote opbergkast (bijvoorbeeld met wasmachine) leverbaar. In al deze configuraties is overigens naast de keuken ook een navigatiehoek beschikbaar. Leuk detail vonden we de verlichte boekenkast annex flessenhouder in het tussenschot tussen de salon en de eigenaarshut.

Samenvatting

Met de C-line heeft de werf van Bavaria een competitieve aansluiting gevonden met de moderne markt van performance cruisers: schepen die zeiltechnisch goed presteren, eenvoudig bestuurd kunnen worden en tevens voldoen aan de steeds hoger wordende eisen die gesteld worden aan een varend vakantieverblijf. De C46 is hiervan een fraai voorbeeld. De Italiaanse ontwerpers van Cossutti Yacht Design, die ook jachten van Swan en Italia Yachts op hun naam hebben staan, staan er garant voor dat ook deze nieuwe Bavaria zich prima zal kunnen meten met de Italiaanse en Franse concurrentie. Ook het Duitse vakmanschap in de serieproductie en de afwerking is daarbij een belangrijk verkoopargument. Uit onze ervaring blijkt dat een 46 voeter een ideale maat is voor de chartermarkt en omdat het jacht leverbaar met 5 hutten zult u de C46 straks zeker terug kunnen vinden als huurjacht.

Laatste nieuws