TNG Classic Yachting Cup: Zwitserse precisie, klassieke styling én een persoonlijke touch

Nautique mag in samenwerking met TNG Watches een Classic Cup weggeven. Lees meer over dit mooie uurwerk en over de Classic Yachting Cup; beide een statement voor om de pols
@media (max-width: 679px){#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c975f8 img{#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c975f8 img{#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c975f8 img{#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c975f8 img{#fig-65dadc9c975f8 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}TNG

Dit artikel komt uit de nieuwste Nautique (editie 6 van het jaar 2023). Wilt u kans maken op de Classic Cup? Klik dan HIER en vul het formulier in.

Het vlaggenschip van de vloot horloges die TNG in de aanbieding heeft is ongetwijfeld de Tornado - een automatisch horloge met de kenmerkende rail timer-complicatie met de vijf bolletjes die de tien minuten tot de start van een zeilrace aftellen. De Tornado heeft echter ook nog een zusterschip in de catalogus: de Classic Cup. Dit eveneens mechanische horloge heeft een beetje hetzelfde formaat en luxe afwerking als de Tornado, maar is voorzien van een traditionele chronograaf, waarmee je dus meer kan timen dan de start van een zeilwedstrijd. Een Valjoux 7753-uurwerk met 27 jewels drijft, naast de tijdsaanduiding, een chronograaf met drie registers en een datumcomplicatie aan. Hoewel TNG in de huidige en in voorgaande catalogi meerdere ‘Cups’ heeft uitgebracht, zoals de America’s Cup en de Baltic Cup, is de Classic Cup niet direct vernoemd naar een specifieke regatta, maar meer naar een genre: de klassiekerraces waarin liefhebbers van prachtige klassieke jachten het tegen elkaar opnemen. Het horloge is dan ook zo vormgegeven dat het aansluit bij de tijd dat de regatta’s nog gevaren werden met materiaal van messing en mahonie in plaats van kevlar en koolstofvezel.

@media (max-width: 680px){#fig-65dadc9c97984 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c97984 img{#fig-65dadc9c97984 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65dadc9c97984 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c97984 img{#fig-65dadc9c97984 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65dadc9c97984 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c97984 img{#fig-65dadc9c97984 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Bekende styling

Voor de kenners van nautische horloges komt de styling van het uurwerk ongetwijfeld bekend voor: onder meer van de beroemde Portugieser-serie van IWC, maar ook van andere fabrikanten als Hamilton, Alpina en Laco, die allemaal dergelijke nautische horloges in de catalogus hadden óf hebben. Die styling komt niet uit de lucht vallen maar is het gevolg van de aanbestedingseisen van de verschillende marines die hun horloges bestelden bij de horlogemakers. De combinatie van een witte wijzerplaat met strakke cijfers in een duidelijk font werd bijvoorbeeld toegevoegd aan de specificaties om het horloge ook bij duisternis en slecht weer af te lezen, net als dat de seconden en minuten precies af te tellen waren aan de “Chemin de Fer” (de schaalverdelingen om de cijfers heen). Chronografen hebben trouwens ook een lange geschiedenis bij de Marine: vroeger werden ze bijvoorbeeld geleverd aan officieren die ze gebruikten om torpedo’s mee te timen. Als specialistisch merk dat uitsluitend in kleine series werkt is elke TNG uniek. Alle horloges worden samengesteld en op accuratesse getest door een gediplomeerde horlogemaker, die ze vervolgens ook nog aan twee waterdichtheidstesten onderwerpt. Bij de samenstelling heeft de koper flink wat opties op het gebied van banden; van chique leren alligatorbanden voor op kantoor, tot watervaste TPU-banden voor aan boord. Recent heeft TNG ook cordura banden toegevoegd aan het assortiment, deze zijn gemaakt van hetzelfde soort cordura dat ook in zeildoek gebruikt wordt. Ook zijn er meerdere kleuren voor de wijzers en de wijzerplaten beschikbaar.

Uniek uurwerk

Daarnaast is het bij elke TNG mogelijk om het horloge met een inscriptie of de toevoeging van een logo, uniek te maken. Zo kan de rotor die het automatisch uurwerk aandrijft voorzien worden van een speciale gravure en is het mogelijk om de binnenkant van de zichtbodem te bedrukken. Zo dient het horloge als relatiegeschenk, afstudeercadeau, als deel van de uitrusting van de crew met naam en afbeelding van het schip, als bedankje voor een 25-jarig dienstverband, een herinnering aan een legendarische zeiltocht of als prijs voor een klinkende overwinning: geen mooiere manier om een mijlpaal te vieren dan met een horloge als aandenken. De Classic Cup heeft een catalogusprijs van 3750 euro. Een mechanische chronograaf is door de gecompliceerdheid van het uurwerk, en de daarmee samenhangende extra’s die nodig zijn aan de kast en op de wijzerplaat (denk aan de extra bedieningsknoppen en wijzertjes), altijd een forse investering. TNG biedt daarom ook een kwartsvariant aan van het horloge. Bij deze variant vinden we een uurwerk van hoge kwaliteit onder de kastdeksel uit de stal van de gerenommeerde Zwitserse specialist Ronda. Deze variant is al voor 895 euro van u – en uiteraard is ook dit horloge volledig naar wens samen te stellen.

@media (max-width: 680px){#fig-65dadc9c97b65 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c97b65 img{#fig-65dadc9c97b65 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65dadc9c97b65 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c97b65 img{#fig-65dadc9c97b65 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65dadc9c97b65 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dadc9c97b65 img{#fig-65dadc9c97b65 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Korte lijnen

Wat zo interessant is aan TNG is dat het een bedrijf is met zeer korte lijnen naar de zeilsport: het bedrijf is ooit opgericht door Olympisch zeiler Herbert Dercksen en wordt op dit moment voortgezet door Jeroen Jonk, die ook meerdere internationale prijzen in de zeilsport op zijn naam heeft staan. In de 8-meterklasse werd hij Europees- en Wereldkampioen. Het DNA van het bedrijf is dus doortrokken van touw en canvas en nog steeds zijn internationale regatta’s een belangrijk podium voor TNG om hun producten aan de man te brengen. Op bezoek bij TNG is het water nooit ver weg: het kantoor zetelt in de oude fabriek waar Figee z’n havenkranen bouwde. In de voormalige loodsen van het bedrijf zitten nu tal van start- en scaleups in de maaksector; een creatieve omgeving om te werken aan zo’n mooi tastbaar ding als een horloge.

Met z’n 44mm doorsnee en 14mm dikte is de Classic Cup, net als veel chronografen, echt een statement voor om de pols. De quartzversie is wel een stukje dunner, maar nog steeds ruim boven de tien millimeter; geen muurbloempjes die dus schielijk onder de mouw van het overhemd verdwijnen, en perfect passend bij de trend waarin opvallende uurwerken gedragen worden als conversation starter. Mooie horloges mogen gezien worden en de Classic Cup is hét polsornament voor de watersportliefhebber.

Laatste nieuws