Renault Espace VI: rijden wordt een ruimtereis

De kids kunnen er niet in rondrennen, maar de zesde editie van de Renault Espace blijft een ruimtewonder, zo bleek tijdens onze test in Portugal.

Renault

Van de Renault Espace zijn er sinds de introductie midden jaren tachtig maar liefst 1.3 miljoen exemplaren verkocht. Eén van die kopers was – inderdaad – Nautique, die de vierde editie (vanaf 2002, red.) reed. Qua looks was ie geënt op de TGV. Wat een geweldig voertuig. De kids en hun vele vriendjes konden vis-a-vis achterin, met dat vijfde demontabele stoel als tafeltje. Geniaal. Bijna 80 procent van het dak, was bovendien schuifglas, waardoor je panoramisch de zomer kon laten binnenkomen. We missen deze (storingsvrije!) Espace nog steeds. Maar als de definitie van de Espace is dat je kroost erin kan rondlopen, dan werden de adepten bij de Espace V teleurgesteld. Zeker, een ravissante voiture, die uit de pen kwam van landgenoot Laurens van den Acker, maar geen MPV, meer een chique limousine. Zónder derde zitrij. Voor de testlocatie in Portugal van de nieuwe Espace staat dit model, samen met zijn vier andere voorgangers ook opgesteld, waaronder uiteraard ook het moederschip uit 1984.

MPV-rage

Nog steeds spreekt dit eerste ontwerp in al zijn eenvoud, charme en vooral lef tot de verbeelding. Wat zullen die zes captain chairs in een personenwagen destijds een revolutie hebben betekend. Het was dan ook het startschot van de MPV-rage, die helaas ten faveure van de SUV is doodgebloed. In de Espace V zaten later niet eens van die vliegtuigklaptafeltjes achterin en nee, die achterramen waren dan ook bepaald niet bedoeld voor boerderijstickers. Hoezo gezinsauto? Inmiddels is Renault daar bij het nieuwste en zesde model op teruggekomen. Wij visten zomaar twee zetels uit de bagageruimte. Michael Jordan kan je er niet kwijt, maar toch zeker twee keer Napoleon. Handig daarbij is dat je de tweede zitrij 22 centimeter kan verschuiven. En hoe zit dat met het rondlopen? Kan niet. Ook al zou Renault het willen. Veiligheidsregels van de EU verbieden inmiddels uitneembare stoelen (iets met verplichte gordel-verklikkers). De Espace deelt overigens een platform met het vlaggenschip de Austral, waardoor het weer een heerlijke reisauto is.

Nieuwste tech

De focus ligt op state of the art technologie, duurzaamheid en service. De Espace vinkt al die motto’s moeiteloos af. Het infotainmentsysteem is volledig geïntegreerd met Google, dat alle functies nog transparanter maakt. Wel fijn is dat je de temperatuur gewoon met fysieke knoppen kan regelen. Typisch Renault is ook weer dat je 80 procent van alle functies kan bedienen met de knoppen op het stuur, of de hendels en satellieten eromheen. Heel modernen chique ogen ook de lijvige displays, één om het instrumentarium digitaal te huisvesten en één voor alle infotainment goodies. Deze slanke zespersoons SUV is verder nog een klassieke hybride, die zelf de stroom genereert voor de elektromotor. Samen met de 1.2 liter benzinemotor brengt deze een dikke 200 PK op de planken, kordaat uitgesmeerd over de snelheden door een soepele automaat (hendel aan het stuur), die vooral – en terecht – is ingesteld op comfort.

Zorgeloos karakter

Reken op een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 16/17. Zeer netjes voor zo’n grote auto. Het rijgedrag heeft een zorgeloos karakter, de krachtbron is zeer soepel, maar als het moet – zo bleek op ons testparcours rond Porto – ook gretig genoeg. Ideaal is het 4Control Advancedsysteem, waarbij de achterwielen een slagje meesturen. Zo wordt de draaicirkel aanzienlijk kleiner en kan je bijna rechtdoor bij rotondes.

En nu begrijpen wij Renault. De eerste Espace’s waren voor het gezin. Als papa er alleen in reed, leek het alsof-ie zijn kids bij het tankstation was vergeten. In de zesde, aangenaam atletische generatie kan papa ook shinen (én man blijven).

Road Boat
  • Renault