Lagoon 51: de catamaran die verkooprecords verbrak

Voor Nautique 5/6 van 2022 mochten we meevaren aan boord van de Lagoon 51; een nieuw model catamaran dat flink wat belangstelling trok tijdens de International Multihull Show in La Grande Motte

Lagoon

Tijdens de drukbezochte International Multihull Show in La Grande Motte zagen we dit jaar een recordaantal wereldprimeurs. Veruit de meeste aandacht ging daar uit naar een nieuwe telg van de grootste catamaranbouwer ter wereld, de Lagoon 51. De belangstelling voor deze nieuweling was zo groot dat de werf uit Bordeaux, ook in de maanden na het evenement, overstelpt werd met aanvragen voor proefvaarten. Tussendoor sprong Nautique even aan boord om een dag op dit jacht mee te varen.

Zwemkleding mee

‘Brengt u uw zwemkleding mee?’ staat in de uitnodiging van Lagoon. Deze zin geeft in een paar woorden aan waarom de nieuwe 51-voeter van deze werf in de zeilwereld zo enthousiast werd ontvangen. Dit jacht heeft de allure van een luxueus, zeilend vakantie-appartement met een eigen beach. Een ideaal schip dus voor een zorgeloze trip op de zonnige Middellandse Zee of in de Caraïben. En vandaag beloven de weergoden ons een stralende zeildag als we via Barcelona naar de jachthaven van Port Ginesta rijden.

Al 70 schepen besteld

We stappen aan boord en onze gastheer Quentin Beraut, product manager van Lagoon, vertelt trots dat er sinds de boatshow in La Grande Motte al meer dan 70 exemplaren van dit nieuwe model zijn besteld. Maar eerst gaat deze Lagoon 51 een rondreis maken langs een aantal belangrijke plaatsen aan de Middellandse Zee: de Lagoon 51 Summer Tour. “Die trip heeft twee doelen. Allereerst krijgen potentiële klanten op elke stopplaats de gelegenheid om aan boord te stappen voor een test, maar voor ons is het ook belangrijk om onderweg heel veel data te verzamelen over dit prototype. Zo wordt de elektriciteitsproductie van de zonnepanelen en ook het elektriciteitsverbruik door ons continu gemeten. De testcrew houdt bovendien elke dag nauwgezet bij of alles aan boord naar behoren werkt. Alle informatie die vanaf de boot bij ons binnenkomt wordt zorgvuldig bekeken en, waar nodig, omgezet in modificaties die we vervolgens zullen inpassen bij de serieproductie.”

Dubbele looplijnen

We maken een rondje aan boord en beginnen op het hoogste punt. Waar de meeste jachten met een flybridge slechts één toegangstrap hebben kan op deze Lagoon de ‘bovenverdieping’ langs twee kanten bereikt worden. Boven op de flybridge bevindt zich de stuurstand met een grote zitbank en vlak ervoor een tweetal loungebedden. Een riante achtpersoonszithoek biedt gastvrijheid achter op de brug. Alle vrije dekruimte op de fly is belegd met zonnepanelen, ook op de hardtop. Volgens Quentin moeten die panelen op een zonnige dag voldoende stroom leveren om in zeven uur tijd alle accu’s voor dagelijks gebruik (zonder airco) op te laden. De werf onderzoekt ook nog de mogelijkheid om, als optie, tevens verticale windturbines te installeren die dag en nacht energie kunnen leveren, bijvoorbeeld op een ankerplaats.

Favoriete plaats aan boord

Het achterdek beneden biedt een overdekte leefruimte die aan drie zijden beschut is en verder direct aansluit bij de twee brede zwemplatforms aan de spiegels. Daartussen is nog een groot hydraulisch verstelbaar platform beschikbaar. Ideaal voor de dinghy, maar in de laagste stand tevens te gebruiken als privé-‘beach’. Deze tienpersoonszithoek annex beachclub op het achterdek zal ongetwijfeld de populairste plek aan boord zijn. De ontwerpers hebben hierop al ingespeeld want een (slim draaibare) grill plus een extra koelkast ontbreken hier niet. Volgens Quentin is de Lagoonwerf op alle gebied bezig met het invoeren van milieuvriendelijke oplossingen. Zo worden er al bio-harsen gebruikt voor de fabricage van de kleinere onderdelen. Het hout voor de binnenbetimmering komt uit gecertificeerde bossen. Ook het gebruik van Flexiteek als vervanging van echt teak staat hoog op de prioriteitenlijst van Lagoon.

Prettig bestuurbaar

De beide motoren worden gestart en de boegschroef zoemt zacht als we losmaken en op weg gaan naar open zee. Onze zit achter het stuurwiel is comfortabel en het uitzicht perfect. Alle lijnen en vallen worden, keurig geordend, vanaf de mast en de zeilen naar de valstoppers en elektrische winches geleid, pal voor de stuurconsole. Goed bereikbaar dus voor de stuurman. Alle informatie uit de boordcomputer over wind, navigatie en systemen is zichtbaar op de flatscreens van Raymarine. Met hulp van de Harken winches gaat het grootzeil snel omhoog en even eenvoudig wordt de code zero uitgerold. Voor de Lagoon 51 klokken we bij halve wind en 7 knopen wind een snelheid van 4,7 knopen en bij 10-11 knopen wind wijst het log 6,5 tot 7 knopen. Overstagmanoeuvres zijn bij catamarans soms moeilijk, vanwege het remmende effect van de beide rompen, maar op dit schip en onder deze omstandigheden blijft er steeds voldoende snelheid om zonder hulp van de motoren te kruisen. Na een paar uur zeilgenot besluit onze gastheer om voor anker te gaan voor de kust van Sitges, zodat we in de praktijk de ‘Lagoon-lifestyle’ kunnen ervaren die hoort bij een jacht als dit: een stralende zon, koele champagne, lekkere hapjes, zachte muziek en natuurlijk een frisse duik in de Middellandse Zee!

Dit profiel verscheen in Nautique 5/6 van het jaar 2022. Wilt u meer interessante profielen lezen? Koop dan de nieuwste Nautique. Nu in de boekhandels of online te verkrijgen.

Zeiljachten
  • Lagoon / Carine van Haaren