Een fout aan boord is snel gemaakt: een foutief aangeslagen zeil, afvaren met de walstroom nog aangesloten, een val in de mast laten schieten. Klunzige fouten misschien, maar geen beginner maakt het zo bont als de bemanning van een onderzeeër van 3 miljard die in 2017 in India te water werd gelaten. De onderzeeër Ahirant is al een behoorlijke tijd buiten bedrijf, omdat het schip schade op had gelopen. De schade in kwestie? De onderzeeër was volgelopen met water omdat een van de bemanningsleden was vergeten om een extern luik vast te zetten.
Enorme schade
Het water liep met een behoorlijke snelheid het schip binnen. Volgens The Hindu werd de onderzeeër in de maanden daarna intensief gerepareerd en schoongemaakt. De krant schrijft: "Naast al het andere wat gerepareerd moet worden, zijn ook veel van de buizen aan boord opengesneden en vervangen." Omdat de buizen blootgesteld waren aan zeewater konden ze volgens de Indiase autoriteiten niet meer worden vertrouwd en dat betekent dat alles vervangen moest worden. Een grote klus voor een kleine fout die, naar ons idee, zeker voorkomen had kunnen worden.
Dit gebeurt de bemanning van de onderzeeër in ieder geval niet snel opnieuw.
- The National Interest, zeilersforum, FHM, Marineschepen.nl
- Adobe Stock