Explorer Yacht Lady Lene scoort hattrick

Een scheepsprofiel van het jacht Lady Lene uit de Nederlandse scheepswerf Van der Valk.

lady lene

Ieder jaar dingen de fraaiste ontwerpen mee om winnaar te worden van de prestigieuze World Superyacht Awards, maar de titel ging in 2022 overtuigend naar een oer-Hollands product: explorer yacht Lady Lene van Van der Valk Shipyard. Nautique ging eens luisteren in Waalwijk.

Deze reportage verscheen in Nautique 1-2023. U bestelt 'm hier!

In tegenstelling tot de meeste verkiezingen bestaat de jury van de World Superyacht Awards nu eens niet uit vakjournalisten, maar uit meer dan 20 – al dan niet voormalige – eigenaren van superjachten. Gezamenlijk is dit internationale gezelschap goed voor honderden jaren ervaring op het gebied van eigendom, management en onderhoud van deze kostbare jachten. Bovendien bevinden zich onder de kandidaten voor de verkiezing niet de minste werven, dus het winnen van de World Superyacht Awards is van grote betekenis.

Van der Valk Shipyards

Onder het genot van een geurig kopje koffie doet Sales & Marketingmanager Yoeri Bijker van Van der Valk Shipyards het nodige uit de doeken over de achtergronden van Lady Lene. Overigens is Lady Lene lang niet het enige explorer yacht dat de enorme productiehallen van de werf verliet: Santa Maria Katharina II (21 m), Santa Maria T (36,80 m), Falcon (25 m), Seawolf (27,15 m), Venera (28,5 m) en Capella (23,55 m) gingen haar voor. Lady Lene heeft een gepatenteerde Fast Displacement Hull met een wave piercing bulb onder de steven en is volledig uit aluminium vervaardigd.

Hull Vane

Het 34 meter lange jacht maakt bovendien gebruik van een zogenaamde Hull Vane: een gepatenteerde spoiler met vleugelprofiel onder de volledige breedte van de spiegel. Deze voorziening heeft invloed op de hydrodynamische eigenschappen van de romp en tilt het achterschip als het ware iets op, met onder andere tot gevolg minder weerstand, dus betere brandstofeconomie en een hogere topsnelheid. Toch is dit laatste niet de reden waarom scheepsarchitect Jaron Ginton koos voor een Hull Vane. Bijker: “De opdrachtgevers van Lady Lene zijn al redelijk op leeftijd en willen vooral serene rust op het grote achterdek, ook bij hogere snelheden. Normaal gesproken begint het geluid van de ‘propeller wash’ dan al aardig op te spelen, maar in dit geval is het ontwerp van de Hull Vane volledig toegespitst op minimalisatie van het geluid en in de praktijk is dit dan ook duidelijk waarneembaar.”

Meer lezen over de bijzondere Lady Lene? Bestel dan de nieuwste Nautique via onze webshop. Klik op het menu rechts om naar onze webshop te gaan.

Motorjachten
  • Van der Valk Shipyard