Miami GP-organisator dolblij met nephaven: 'We hebben er lol mee, toch?'

Het internet steekt al een paar dagen de draak met de synthetische baai op het Miami Grand Prix-circuit. Ondanks alle kritiek lacht organisator Tom Garfinkel lacht net zo hard mee.

Miami GP-organisator dolblij met nephaven: 'We hebben er lol mee, toch?'

In de aanloop naar de eerste Grand Prix van Miami heeft het internet maar over één ding kunnen praten: de grandioos neppe 'Yacht Club'. De botenvijver werd op de voormalig parkeerplaats van het Hard Rock Stadium geplaatst om de race het cachet van de bekende kuststad mee te geven.

Het originele plan vroeg om een heuse bak met water, maar uiteindelijk werd er gekozen voor vinyl matten met een wateropdruk. Die beslissing zorgde meteen voor verontwaardiging en lolligheid bij de fans. Zelfs Sky Sports en de teams konden het niet laten om het kunstwater belachelijk te maken.

Niet te serieus

De organisatie achter de Grand Prix heeft echter totaal geen problemen met de negatieve aandacht rond de gekunstelde jachthaven. Alle publiciteit is immers goede publiciteit. Volgens Miami GP-opperhoofd Tom Garfinkel wordt de Yacht Club bovendien helemaal niet serieus genomen. Ze willen vooral veel lol hebben in Miami, zo verklaarde hij tegenover Autosport:

"Ik denk dat we onszelf niet te serieus nemen. We hebben er wat lol mee, toch? Ik denk dat mensen ervan genieten. Ik denk dat de mensen die op het achtersteven van die jachten de race zullen kijken lol zullen hebben, en ik denk dat de mensen die er een soort van grap van maken, ik denk dat dat grappig is. Het is geweldig. We nemen onszelf niet te serier, we proberen er wat lol mee te hebben."

Koste wat het kost

Garfinkel greep meteen even de kans om uit te leggen waarom de Yacht Club aangelegd werd. Het heeft alles te maken met de eerdere plannen voor een straatrace langs de kustlijn van Miami. Toen een goed stratencircuit niet haalbaar bleek - en de lokale regering in opstand kwam - werd ervoor gekozen om uit te wijken naar het Miami Dolphins footballstadion. Ondanks het feit dat het stadion 15 kilometer van het strand lag beloofde Garfinkel de F1 toch de gedroomde shots van glamoureuze jachten te leveren:

"Aanvankelijk, toen we naar downtown [Miami] keken, had de F1 een paar ideeën over shots van de jachten. Toen we hierheen verhuisden [naar het stadion] voor een aantal redenen, hoofdzakelijk omdat we dachten dat we downton geen good circuit konden hebben, vertelde ik de F1 dat ze hun shots van jachten zouden krijgen, de jachten zouden krijgen."

"Ze keken me aan alsof ik gek was. En toen kwam ik terug en tekende ik het op een whiteboard en zei ik: 'Ik wil een marine met jachten hier, en we gaan ervoor zorgen dat dat gebeurt.' En dat deden we dus. Het is heel leuk."

Een beetje Miami

Het creeren van een goed circuit was volgens Garfinkel de eerste prioriteit. Een beetje Miami-flair toevoegen aan de parkeerplaats was niets meer dan een leuke bonus. De aanpak lijkt gewerkt te hebben, want het weekend is compleet uitverkocht, ondanks de exorbitante prijzen. Tom is terecht in zijn nopjes met de gang van zaken:

"Allereerst was de eerste prioriteit een goed circuit creëren voor het racen. Dus we geloven echt dat als het een circuit is waar coureurs op willen rijden, en teams op willen komen racen, dan zal het geweldig zijn voor de fans. Dus dat was de eerste prioriteit."

"Dan na dat alles, waarom zouden we er geen Miami van maken? Waarom zouden we niet een deel van de cultuur van Miami daarheen brengen om geweldige ervaringen voor de fans te creëren? Zo lang mensen zeggen dat we een geweldig racecircuit hebben gecreëerd met geweldige racerij op de eerste plaats, en mensen hier kwamen en een geweldige tijd hadden, dan kunnen we met de rest wat lol hebben."

Nieuws
  • Formula 1