Geen nieuw superjacht voor Max Verstappen, maar wat als?

Net zo snel als het gerucht vanmorgen opkwam was het weer weg: Max Verstappen koopt een superjacht, oh nee toch niet. Nog voordat we het verhaal dood konden checken was het al ingetrokken door de scoopmakers. Toch is de gedachte aan een superjacht voor Max Verstappen niet zo gek.

Max Verstappen

In de nieuwste uitgave van Nautique, die vanaf vandaag in de winkels ligt, staat een grote foto van Max Verstappen op een jacht. Het is niet zijn eigen schip, maar een schip van Wajer, dat tijdens de Grand Prix van Monaco -gewonnen door Max- voor het vervoer van Red Bull Racing en Scuderia AlphaTauri zorgde. De Nederlandse werf en de Nederlandse inwoner van Monaco zijn uiteraard een goede match.

Bagheera

Het nieuws vanmorgen dat Max Verstappen de 16 jaar oude Palmer Johnson Bagheera had gekocht werd hier op de redactie dan ook met de nodige scepsis ontvangen. Nog voordat we contact hadden met de Nederlandse voormalig eigenaar van het schip werd het nieuws alweer ingetrokken door de eerste brengers. Overigens meldde degene die het schip in 2020 te koop zette ons dat hij het in ieder geval niet aan Verstappen verkocht heeft.

Nadat het schip onlangs bij Balk Shipyard in Urk onder handen was genomen was het nu in Palma de Mallorca in handen van de Yacht Managers van de nieuwe eigenaar. Wie dat is kunnen dat soort bedrijven natuurlijk nooit zeggen, maar ze konden -net als de vorige eigenaar dus- wél verklappen dat het niet Max Verstappen is.

(Tekst loopt door onder de video)

Ook de doorgaans goed ingelichte Verstappen-bronnen van onze collega's van Autobahn.eu wisten niet dat Max een boot had aangeschaft. In principe zou dat erop moeten wijzen dat het inderdaad niet waar is. Hoewel Max Verstappen veel geld verdient, weet hij ook goed te zorgen dat zijn vermogen groter wordt, in plaats van kleiner. Zijn autocollectie bestaat uit auto's die al meer waard zijn op het moment dat hij de sleutels uit handen van de dealer aanneemt. Dat komt omdat het bijzondere automobielen zijn, maar ook omdat het daarna 'voormalige auto's van Max Verstappen' zijn.

Bij superjachten werkt dat echter niet zo. Zodra je een superjacht in ontvangst neemt, kan de geldkraan open. Vandaar ook de gevleugelde woorden van Easyjet-oprichter Stelios 'If it flies, f**ks, or floats, you should rent it'. Verstappen houdt zich daar overigens niet helemaal aan, want hij kocht onlangs een eigen vliegtuig. In zijn geval is dat wellicht zakelijk wel interessant, omdat hij zoveel vliegt dat hij de afschrijving bij kan houden. Daarnaast staat het apparaat geregistreerd in het fiscaalvriendelijke Luxemburg en woont Verstappen zelf fiscaal fijn in Monaco, dus blijft er van zijn monstrueuze salaris genoeg over.

Opties

Enfin, genoeg over de reden om geen jacht te kopen. Wat nou als Max Verstappen toch een jacht wil hebben? Gelukkig hebben we dan in Nederland flink wat opties met de rijke traditie in de jachtbouw. We gaan ervan uit dat Max toch het liefst een oranje tintje aan zijn eventuele jacht zou geven. Dan is een Amerikaans tweedehandsje (hoe mooi in Nederland gerefit ook) niet in zijn straatje. We kijken even in Nederland rond wat er allemaal voor handen is als Max snel een schip wil hebben.

Wajer 77

Om te beginnen zou Max Verstappen een ideale klant zijn voor de splinternieuwe Wajer 77. Het jacht werd in april gepresenteerd en is al gekocht door Wajer-fan en American Football-ster Tom Brady. Nu is Tom ook een vriend van Red Bull, dus dat zou het contact tussen Brady en Verstappen makkelijk moeten maken. Aangezien Verstappen Wajer al kent is de gedachte niet helemaal vreemd. Om het oranjetintje rondom Wajer nog wat groter te maken kunnen we het linkje met koning Willem-Alexander natuurlijk niet vergeten. Zijne majesteit vaart in een Wajer 55.

Waterdream 65 California

Iets kleiner dan de Wajer 77, maar nog steeds flink is de Waterdream 65 California. Het is nog net geen superjacht, maar het brengt de overgang tussen een dagjacht en een reisschip wel dichtbij. Binnen is genoeg ruimte om met een aantal gasten in grote luxe te overnachten. Maar het draait in dit jacht om het enorme buitengebied, dit is een motorboot on steroids. Zit- of ligruimte is er bijna in hectares te meten. Snelheid heeft het schip ook. Wij voeren onlangs in de kleinere versie, de Waterdream 52 California (verslag te lezen in de nieuwe uitgave van Nautique) en we kunnen verklappen dat de vaart er prima in zat. De oranjelink zit ook in dit schip, aangezien Waterdream een bedrijf is van prins Bernhard, de neef van koing Willem-Alexander.

Damen Yacht Support

Dit lijkt een vreemde eend in de bijt, maar volgens ons is het dat niet. De Damen Yacht Support is een schip dat voornamelijk bestemd is voor het vervoer van speeltjes. Precies in het straatje van Max Verstappen. We zien Verstappen vaak keihard over de Middellandse Zee varen met een waterscooter. Maar ja, een waterscooter is ook maar zo saai, dus waarom niet meteen een hangar vol meenemen? Handig is ook dat je met een helikopter naar het jacht kunt vliegen.

Wie zegt dat je een Yacht Support vessel alleen kunt gebruiken als bij-jacht? Juist voor de liefhebber van waterspeelgoed is het een ideaal schip. En je kunt er ook nog zes vrienden bij aan boord meenemen. Ideaal voor Max dus, en helemaal fijn: het schip Time Off ligt kant en klaar in Vlissingen. Nu kopen is heel snel varen.

Heesen Project Akira

Okay, het duurt nog tot 2024 voordat dit jacht klaar is, maar het is wel te koop. Heesen bouwt immers 'spec' jachten, wat zoveel betekent als dat ze gewoon beginnen met de bouw van een schip en dan ergens gedurende de bouw een koper vinden. Dat zou Max Verstappen kunnen zijn, als hij tenminste in een keer een jacht van 57 meter wil hebben. Bijzonder aan dit jacht is dat het ondanks zijn gigantische lengte van meer dan eenhalf voetbalveld een topsnelheid van 22 knopen kan bereiken. Exact wat een Formule 1 (toekomstig (levering 2024)) wereldkampioen kan gebruiken.

Amels 60

Bij de Vlissingse werf Amels rolt de ene na de andere boot de werf uit. Neem de Amels 60 een ontwerp van de bekende Espen Øino. Het is 60 meter lang, dus precies groot genoeg voor Max en al zijn vrienden. De bijzonderheid van dit jacht is zijn hybride aandrijving, iets waar Verstappen en de Formule 1 inmiddels ook gewend aan zijn. De eerste twee exemplaren van het model worden inmiddels gebouwd, maar die zijn al verkocht. Als Verstappen snel belt, kan hij in 2023 varen.

Naast de hybride aandrijving onderscheidt dit jacht zich door de hoeveel tenders en speeltjes die aan boord mee kunnen. Zo kan Max er ook meteen voor kiezen om een onderzeeboot van U-Boat Worx (uit Breda) aan boord te laten zetten bij de levering.

Custom

Als Verstappen echt graag van zijn geld af zou willen, zou hij ook nog kunnen bellen met andere werven in Nederland. Zo kunnen de werven van Feadship in Kaag, Makkum of Amsterdam zorgen voor full custom jachten. Dat houdt in dat ze precies bouwen wat de klant wil. Waar de bovenstaande jachten allemaal in serie gebouwd worden, betekent het dat deze werven een speciaal ontwerp maken.

Ook bij Oceanco in Alblasserdam kan dat. Superrijken als Jeff Bezos kopen daar hun enorme mega(zeil)jachten. Ook Huisman in Vollenhove is gespecialiseerd in het bouwen wat de klant wil, in plaats van aanpassen wat ze bouwen aan de wensen van de klanten. Daarnaast zijn er nog tal van andere werven in Nederland, zoals Van der Valk, Moonen en Hakvoort die Verstappen zouden kunnen helpen aan een jacht.

Het lijkt er echter op dat Max Verstappen een verstandige belegger is en gaat voor het charteren van een jacht. Dan hoeft de Formule 1-coureur alleen te betalen voor wat hij gebruikt en kan hij de overige 50 weken van het jaren sparen (bijvoorbeeld voor wat nieuwe auto's in de garage).

Nieuws
  • Red Bull Content Pool