Feadship's eco-vriendelijke project 817 ziet eerste daglicht

Feadship Project 817 is vandaag voor het eerst uit de werf in Kaag gevaren. Het moet een van de meest milieuvriendelijke megajachten worden. Met 94 meter is dat geen sinecure.
Feadship

Dit schip is volledig gebouwd volgens de ideeën van de toekomstige eigenaar, wat betekent dat er geen enkel jacht is dat er hetzelfde uitziet. De koper van dit schip wilde per se dat het schip niet vervuilender zou zijn dan zijn huidige Feadship. Dat klinkt als een simpele opdracht voor de werf, maar met 94 meter is de Project 817 32 meter langer dan zijn voorganger. Het jacht is dus meer dan de helft langer dan voorheen.

Hybride aandrijving

Om het doel te bereiken moesten de ontwerpers van alles bedenken. Een van de belangrijkste vervuilende punten is uiteraard de aandrijving. In dit jacht is gekozen voor een hybride voortstuwing. Tot 12 knopen heeft het jacht een dieselelektrische aandrijving waarbij de uitstoot door een deeltjesfilter en een katalysator wordt gevoerd. Uiteraard is er ook een flink batterijenpakket om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende elektrische stroom voor handen is. Als het schip niet hybride vaart is op diesel een maximale snelheid van 20 knopen te behalen.

UIteraard hebben de designers ook over het afval(water)systeem nagedacht en is er ook een systeem dat warmte kan hergebruiken. Zo is er ook enorm veel aandacht besteed aan de airco, om er zo voor e zorgen dat daar geen energie wordt verspild. Aangezien het jacht van de vloer tot het plafond is uitgrust met glazen panelen, kan de airco wel een punt zijn. Overigens bracht dat ook de nodige hoofdbrekens met zich mee omdat de muren (en daarmee de verstevigingen) ontbreken.

Glas

Het glas is daarmee een van de opmerkelijkste uiterlijke kenmerken van het design van Feadship Studio De Voogt en Azure. Het interieur is van Peter marino Architects. De eigenaars voegen dar een less is more-filosofie op uit. Hoe we dat moeten rijmen met een jacht van bijna honderd meter is ons niet duidelijk, maar wij zijn dan ook slechts normale mensen.

het schip dat op zijn breedst 14 meter meet heeft de grootste deuren voor een tender die ooit op een Feadship zijn geplaatst. De tender zelf is ook het grootste exemplaar dat Feadship ooit in een schip inbouwde.

De naam en andere details laat Feadship pas later naar buiten komen. Voor nu hebben we vast een aantal mooie plaatjes.

Laatste nieuws