Outremer 52: de ideale wereldreiziger

Voor de nieuwste Nautique neemt testredacteur Hans Brouwers de Outremer 52 mee het water op. Hoe dat was leest u hier.
@media (max-width: 679px){#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabaa3b img{#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabaa3b img{#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabaa3b img{#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabaa3b img{#fig-65dacafabaa3b img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Outremer

Het Franse woord Outre-mer duidt op de overzeese gebiedsdelen van Frankrijk. Dat zijn over het algemeen vooral eilanden zoals Guadeloupe, Saint Barth en Martinique in de Caraïben, Frans-Polynesië in de Stille Oceaan en La Réunion in de Indische Oceaan. Het catamaranmerk Outremer refereert met zijn naam aan verre reizen naar idyllische oorden. En dat is precies waarvoor deze schepen ontworpen zijn. Tijdens ons bezoek aan de fabriek in La Grande-Motte en een testvaart met de nieuwste 52-voeter voor de nieuwste Nautique ontdekten we bovendien dat Outremer méér is dan een merk.

Korte kennismaking

Als we een rondje maken in de fabriek blijkt de samenwerking tussen Gunboat en Outremer overduidelijk: zowel de productiehallen als de kantoren van beide bedrijven zijn letterlijk met elkaar verbonden. In het verleden hebben we gezien dat de werven soms productieruimte van elkaar lenen en dat ook de ontwerpers en bouwers regelmatig samenwerken. Terwijl we langs een hele rij Outremers in alle fasen van afbouw lopen valt ons op dat de belangrijkste schotten, spanten en zwaardkasten tegenwoordig (net als bij de buurman) gemaakt zijn van carbon. Volgens onze gastheer is dat niet alleen sterker: de carbon spanten zijn compacter en dat geeft op essentiële plaatsen meer ruimte aan boord. Bovendien wordt hierdoor bij de nieuwe Outremer 52 bijvoorbeeld zo’n 600 kilo aan gewicht bespaard. Dat scheelt in snelheid – zeker als je verre reizen maakt. De catamarans van Outremer zijn niet voor niets immens populair onder wereldreizigers.

@media (max-width: 680px){#fig-65dacafabae07 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabae07 img{#fig-65dacafabae07 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65dacafabae07 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabae07 img{#fig-65dacafabae07 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65dacafabae07 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabae07 img{#fig-65dacafabae07 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

In trek

Gedurende de afgelopen jaren verlieten meer dan 100 exemplaren van de Outremer 51 deze fabriek en op het moment dat wij hier rondlopen zien we dat ze nog steeds gebouwd worden. De komende jaren zal deze productielijn echter volledig beschikbaar moeten zijn voor de nieuwe Outremer 52; het doel van ons bezoek. Volgens de werf zijn er van dit type – vóór de officiële presentatie tijdens de Internationale Multihull Show – al 65 besteld. Volgens onze gastheer Stéphane Grimault, general manager van Outremer, komt dit succes niet uit de lucht vallen: “Let wel, dit is niet zomaar een upgrade van de 51, maar eigenlijk een heel nieuw jacht. Aan dit nieuwe model hebben we twee en een half jaar gewerkt, samen met de architecten van VPLP en de interieur designers van Darnet Design. Dat is hetzelfde team dat ook de Outremer 55 ontwierp”.

@media (max-width: 680px){#fig-65dacafabafc3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabafc3 img{#fig-65dacafabafc3 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65dacafabafc3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabafc3 img{#fig-65dacafabafc3 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65dacafabafc3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dacafabafc3 img{#fig-65dacafabafc3 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Keuken tussen salon, bar en terras

Een van de vele voordelen van elke multihull is dat de salon en de ‘cockpit’, oftewel het achterdek, samen één grote leefruimte vormen. Dat is hier niet anders. Toch is er voor deze Outremer 52 daarnaast nog gekozen voor een bijzondere oplossing: allereerst is er een heuse bar op het achterdek geïnstalleerd. Die eetbar vormt een geheel met de riante L-vormige keuken in de salon. In de keuken is ruim voldoende koel- en vriesruimte aanwezig en er kan zowel op gas als elektrisch gekookt worden. Desgewenst kan de hele achterpui, inclusief de keuken, worden afgesloten door middel van ramen die schuiven in een ‘onzichtbare’ rail. De grote eettafel op het achterdek zal meestal het centrum zijn voor het buitenleven maar bij minder goede weersomstandigheden kan ook voor de zit/eethoek in de salon gekozen worden. In de praktijk zal er op lange reizen vaak gevaren worden op de autopilot en dan is ook het navigatiecentrum vooraan in de salon een uitkomst. Uiteraard is deze Outremer 52 voorbereid op een emissievrije toekomst: op de vaste bimini zien we negen zonnepanelen die samen 6,3 Kilowatt aan elektriciteit kunnen leveren.

Het volledige artikel lezen? Koop dan de nieuwste Nautique, nu verkrijgbaar bij de betere boekhandel of via Tijdschrift.land. Niet alleen leest u over de mooiste profielen, maar het blad staat ook vol met prachtige reportages, travelverhalen, interviews en nog veel meer.

Laatste nieuws