De bizarre wereld van de jachtmakelaardij: 'We lieten voor £8.000 een privéjet invliegen omdat hij goedkoop brood wilde'

De wereld van de jachtmakelaardij is een competitieve business en met de rijkste klanten komen soms ook de meest bizarre verhalen.

jachtmakelaardij

De realityshow Hot Yachts: Miami biedt een kijkje in de wereld van de jachtmakelaardij. En dan voornamelijk superjachten. De serie volgt een aantal makelaars die met elkaar strijden om de verkoop of charter van een dergelijk luxe vaartuig. En dat levert behoorlijk bizarre verhalen op. Met een commissie van 15% op prijzen vanaf 10 miljoen pond is de wereld van de jachtmakelaardij een behoorlijk competitieve business: één deal en men is 'binnen'. Katya Hall, een van de makelaars uit het programma, vertelt: "Ik verkoop alleen boten van 10 miljoen pond en meer. Ik zou 20 boten van 300.000 pond per jaar kunnen verkopen, maar dat doe ik niet. Ik verkoop geen boten van minder dan 150 voet ... Een paar van dat soort deals per jaar zijn al best goed." De verkoop van drie jachten van 10 miljoen zou de makelaar al een inkomen van 300.000 pond opleveren. Een behoorlijk jaarsalaris.

Accessoires

Volgens de makelaars zijn bepaalde accessoires nu een must aan boord van de grote luxe schepen: "Veel van de grotere jachten hebben landingsplatforms voor helikopters die een heel dek in beslag nemen, ook de volledige schoonheidssalons en luxe spa's, sauna's ... Maar onderzeeërs zijn het coolste nieuwe accessoire om aan boord te hebben. Je kunt ze krijgen voor twee tot vier personen. Ze zijn heel veilig. Een van de bemanningsleden wordt opgeleid om die te besturen en het team kan ook bestaan uit duikinstructeurs, windsurfinstructeurs en een yogaleraar of personal trainer", vertelt Hall.

Voorkeur voor zakenlui

De makelaars doen liever zaken met rijke zakenmensen dan met de celebrities die we vaak op luxe jachten zien. De reden? De meeste jachteigenaren willen geen beroemdheden op hun jacht: "Mensen met echt mooie, grote boten willen dat mensen hen respecteren en beroemdheden zijn misschien iets minder voorzichtig. Ik heb dus veel liever een low-key miljardair die consequent elk jaar chartert voor een familievakantie", aldus Hall.

Lekker gewoon gebleven

Fotis Geranios, een andere makelaar uit de serie, vertelt over zijn ervaringen met klanten. En dan vooral over wat een makelaar allemaal over heeft voor zijn rijke klanten: "Je zou denken dat klanten kaviaar en Cristal Champagne en alle glamoureuze dingen willen. Maar vaak vragen mensen op charters van miljoenen dollars om hotdogs en knakworstjes. Of ze willen goedkoop supermarktbrood naar hun charter in het Caribisch gebied laten vliegen, in plaats van dat hun chef-kok aan boord een brood bakt, dus krijgen we een vlucht van £8,000 om een 99p brood te sturen."

Nieuws
  • The Sun
  • Adobe Stock