Jeanneau had de geboorte van het nieuwe merk Day Boat 43 groots willen aankondigen in januari 2022, tijdens boot Düsseldorf. Na de afgelasting van de grootste watersportbeurs ter wereld viel deze eer vandaag te beurt aan Cannes. Direct na de onthulling stapten wij daar aan boord voor een uitgebreide proefvaart op de Middellandse Zee.
De 'Superyacht Tender'
De fabrieken van Jeanneau bouwen sinds jaar en dag vier types motorboten: Cap Camarat, Merry Fisher, Leader en NC. Vandaag presenteert de werf in Cannes een vijfde merk, de DB (Day Boat). Met deze strategische keuze positioneert de Franse werf zich nu ook in het populaire marktsegment van de luxueuze dagkruisers, ook wel ‘superjacht-tenders’ genoemd. Dat zijn snelle en vooral stijlvolle motorjachten die gemakkelijk geassocieerd kunnen worden met dure sportauto’s, exclusieve kleding, moderne architectuur en luxe villa’s. In deze overvolle markt is de laatste jaren volop concurrentie met als absolute trendsetter natuurlijk de Wallytender. Vanwege de naam tender of ‘dayboat’ zou je verwachten dat dit soort schepen alleen geschikt zouden zijn voor een leuke tocht of een dagje spelevaren, zwemmen en zonnen. Maar niets is minder waar. Tegenwoordig zijn het snelle jachten met steeds luxueuzere accommodaties aan dek en tevens bescheiden verblijfsmogelijkheden aan boord. De nieuwe DB/43 die in Cannes aan de steiger ligt voldoet in ieder geval glansrijk aan alle voorwaarden.
Ingebouwde bar
Hoewel dit schip volgens de naamgeving ‘Day Boat’ vooral bedoeld schijnt te zijn voor dagtochten, is er beneden een volledige accommodatie aanwezig voor een langer verblijf aan boord. De twee tweepersoonscabines zijn allebei zo fraai dat we ons kunnen voorstellen dat de eigenaar moeite heeft met kiezen. Met een kleine marge wint voor ons vandaag de kamer in het middenschip. Die strekt zich uit over de volle breedte, met een standaard maat tweepersoonsbed plus een aparte sofa. Er valt volop daglicht binnen via de grote ramen in de hull. De spiegels achter het bed, plus indirecte verlichting, vergroten de beleving van de ruimte. Uiteraard is hier ook voldoende kastruimte, een ingebouwde bar, een TV, een privétoegang tot de badkamer met toilet en een aparte douche aan stuurboord. In deze versie van de DB/43 dienen eigenaars en gasten gebruik te maken van dezelfde badkamer, maar er is als optie ook een tweede badkamer mogelijk. Dan vervalt wel die leuke kleine keuken beneden, met magnetron, koelkast en koffiemachine. Elementen die ideale voorwaarden scheppen voor een luxe ontbijt.
Top van 34 of 40 knopen
Nadat we plaats hebben genomen in de zetels achter de stuurstand en het dakluik zich elektrisch heeft geopend, starten we de beide motoren. Met tweemaal een 380 pk Volvo D6 (joystick) is dit snelle jacht klaar voor take-off. Volgens de werf is er overigens ook een versie beschikbaar met drie Mercury Verado 350 pk outboards. Het achterplatform wordt bij die configuratie uiteraard iets verlengd zodat er, ondanks de outboards, voldoende achterterrassen overblijven. Die uitgeklapte terrassen aan beide zijden worden nu elektrisch omhoog gedraaid en de veiligheidshekjes naar het achterplatform worden gesloten, want we gaan varen. De besturing van dit jacht is eenvoudig. Uniek zijn de tiptoetsen op het stuurwiel waarmee verlichting, geluid en andere slimme functies bediend kunnen worden. Met behulp van de joysticks en een beetje gas stuur ik moeiteloos de Vieux Port van Cannes uit. Daar gaat het gas open en voelt dit schip zich merkbaar in zijn element. Het stuurt soepel en licht en ook in snelle bochten met 25 knopen blijft het keurig in balans. We klokken, met volle tanks, een top van bijna 33 knopen. We vinden 20 knopen, qua geluid en vaargemak, een aangename snelheid. Het brandstofverbruik is dan iets vriendelijker, maar toch nog 100 liter per uur, per motor welteverstaan.
Druk op de markt
De DB/43 komt als nieuwkomer in een markt van de superjacht-tenders die al een paar jaar overspoeld wordt met nieuwe, steeds luxueuzere modellen. Voordeel daarvan is dat daarbij inmiddels talloze trends zijn geopenbaard die door de ontwerpers van de DB/43 dankbaar konden worden ingepast. Zoals de uitklapbare terrassen, het Beach Club-idee, de flexibele cockpit, modulaire toepassingen en zelfs de luxueuze hutten onderdeks. Garroni Design en Michael Peters zijn er volgens ons in geslaagd om een fraai en tijdloos jacht te ontwerpen dat heel veel luxueuze elementen bevat en daardoor prima past in huidige trends. Qua prijs en prestatie zou het jacht de strijd met de vele concurrenten zeker moeten aankunnen. Maar zoals gezegd is het erg druk in die markt en de onzekere economische tijden, dure brandstof en stijgende prijzen van materialen zijn risicovolle factoren. De toekomst zal leren in hoeverre de DB/43 zijn eigen positie weet
te verwerven.
- Jeanneau Yachts / Carine van Haaren