Delphia D11: de Poolse voorloper van het nu zo bekende elektrisch varen

Elektrisch varen wordt een steeds groter onderdeel van de jachtwereld maar in Nautique 3-4 van 2022 testten wij de Delphia D11; een van de voorlopers op het gebied van elektrisch varen.

Delphia D11

Het Poolse Delphia timmert al heel wat jaren aan de weg, maar heeft het Nederlandse publiek tot dusver nauwelijks weten te overtuigen. Als onderdeel van Groupe Beneteau slaat het merk echter verrassend terug en wel met de focus op elektrisch varen. Nautique kreeg voor het nummer 3-4 uit 2022 de kans om de Delphia D11 in haar natuurlijke habitat te kunnen testvaren.

Een stukje geschiedenis

Delphia Yachts werd in 1990 opgericht door de broers Pjotr en Woichieg Kot. Het merk wist uit te groeien tot de grootste producent van zeilboten in Polen en in 2012 nam de werf ook nog eens het Zweedse Maxi Yachts over. Ondertussen richtte Delphia Yachts zich tevens op het bouwen van polyester motorjachten, zowel onder eigen naam als voor andere gerenommeerde merken, waaronder Groupe Beneteau. Uiteindelijk kreeg laatstgenoemde partij de werf volledig in handen.

Torqeedo Deep Blue

De door ons gevaren Delphia 11 is leverbaar als Sedan en Flylounge. Daarnaast zijn meerdere indelingsvarianten mogelijk waaronder een volledig op de chartermarkt gerichte versie met drie hutten. Afhankelijk van het beoogde gebruik levert de werf bovendien een drietal varianten onder de noemers Life, Cruise en Rapid; het verschil zit hem in de accucapaciteit (40 kW of 80 kW) alsmede de laadcapaciteit. En zoals al eerder omschreven is er vooralsnog ook een 57, 110 of 150 pk Yanmar diesel-aangedreven model leverbaar. De vertreklocatie voor onze test is het pittoreske Makkum, waar Delphia-dealer Tornado Sailing zowel een Sedan als Flylounge Delphia 11 voor ons in gereedheid heeft gebracht. Gemakshalve concentreren wij ons voor deze test op de Sedan, die met een doorvaarthoogte van slechts 2,75 meter wat ons betreft de beste papieren heeft voor lange tochten op internationaal binnenwater. Het beursmodel is voorzien van de nodige opties, inclusief een groot glazen paneel in de salonvloer die ons een blik gunt op de Torqeedo Deep Blue krachtbron en overige techniek.

Overhang

Van buiten vallen de grote, donkergetinte raampartijen in de salon direct in het oog. Deze zijn ter voorkoming van reflectie verticaal geplaatst en zorgen voor een stoer uiterlijk. Aan bakboord zien we een schuifraam en aan stuurboord is voorzien in een schuifdeur. Handig! Ook in de romp zijn aan beide boorden twee grote ramen aangebracht die zorgen voor een gebalanceerde en profil aanblik. Gelukkig hebben de ontwerpers ook gedacht aan een forse rubberen schuurlijst over de volle lengte. Zelfs minder mobiele eigenaren kunnen op verschillende manieren gemakkelijk aan en van boord stappen. De boeg is relatief rond, als gevolg waarvan veel binnenruimte in de eigenaarshut kon worden gewonnen. In de kuip is het plezierig toeven op de U-vormige bank aan de spiegel. Het vernieuwde Delphia-logo vinden we terug op een fraai gestileerd verticaal deel van het witte salondak. Wel zo plezierig is de aanwezigheid van een stevige rvs handrail langs het salondak voor veilige grip.

Riant zonnebed

Wij memoreerden al even de speciale beursuitvoering, die in dit kader ook is voorzien van een rvs beugel op het zwemplateau waar twee elektrische fietsen aan zijn verankerd. Er is zelfs gedacht aan een 230V stopcontact om ze op te laden. Maar goed dat deze Delphia D11 primair bedoeld is voor binnenwater, want op zoutwater is het snel gedaan met deze stalen rossen. De doorloop naar het voordek is gemakkelijk en daar aangekomen treffen we een voor de lengte van dit jacht een enorme loungeruimte met een riant zonnebed. De indeling van het interieur is traditioneel maar tegelijkertijd functioneel met aan bakboord een comfortabele bank met onbeperkt zicht naar buiten en aan stuurboord een goed uitgeruste keukensectie. Via een goed begaanbaar trapje belanden we benedendeks. Naar keuze kan de Delphia 11 worden geleverd met aan bakboord een ontspanningsruimte/kantoor of een tweepersoonshut. In het voorschip treffen we een ruime eigenaarshut. Deze ruimte kan ook worden verdeeld in twee separate hutten. De versie met twee hutten kan bovendien naar keuze worden geleverd met een of twee natte cellen. Voor elk wat wils.

Uitstekende koersstabiliteit

In konvooi varen we vanuit Tornado Sailing met een drietal D11 modellen dwars door het centrum van Makkum in de richting van het pittoreske Allingawier. Dit betekent in de praktijk dat we meerdere bruggen passeren én een schutting door de sluis; ideale omstandigheden om een bij uitstek binnenwaterjacht te testen. Opvallend is de uitstekende koersstabiliteit bij minimale snelheden. De boeg-en hekschroeven van Side-Power maken het manoeuvreergemak weliswaar compleet, maar de herrie ervan is ronduit storend op een voorts fluisterstil jacht. De afstandsbediening van Torqeedo voelt prettig aan en is daarbij nauwkeurig te doseren. Het zicht rondom is uitstekend en mede met behulp van de schuifdeur aan stuurboord is dit jacht gemakkelijk in je eentje te varen. Dankzij de efficiënte, op elektrische aandrijving toegespitste romp én het gegeven dat op de binnenwateren in de regel niet sneller dan 6, respectievelijk 9 km/u mag worden gevaren, hoef je je zelfs met het kleinste accupakket niet snel zorgen te maken. Daar komt bij dat er hard wordt gewerkt aan een complete infrastructuur om tussendoor snel en gemakkelijk de accu’s weer op peil te kunnen brengen. Laat ons niet vergeten de zes flexibele zonnepanelen op het dak te memoreren: deze leveren gezamenlijk maximaal 690 watt voor huishoudelijk gebruik.

Minimale ecologische voetafdruk

In nauwe samenwerking met Vripack en Tony Castro Design is Delphia Yachts er wat ons betreft in geslaagd om een aantrekkelijk gelijnde waterverplaatser op de markt te brengen. Het is een ruim schip dat zich uitstekend leent om fluisterstil en met een minimale ecologische voetafdruk de binnenwateren van Europa te kunnen verkennen. De werf heeft er bovendien goed aan gedaan om meerdere indelingsvarianten aan te bieden. Hier en daar zien wij niettemin mogelijkheden voor verbetering, waaronder de keuze van boeg-en hekschroef. De vanafprijs is interessant, maar je timmert er snel een tonnetje bij, zeker als je kiest voor grotere accu c.q. laadcapaciteit. Hier staat echter tegenover dat elektrische aandrijving garant staat voor significant lagere onderhoudskosten (Torqeedo geeft maar liefst 9 jaar garantie op de prestaties van de i3 batterij) én het milieu vaart er
wel bij. Het zou ons niet verbazen als onder het koperspubliek een behoorlijke schare Tesla-rijders zal zijn!

Motorjachten
  • Delphia Yachts / Julijan Visnjevec / Alfred J. Boer