Nimbus C11: meer dan een Commuter

@media (max-width: 680px){#fig-6293528d46ac0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6293528d46ac0 img{#fig-6293528d46ac0 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6293528d46ac0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6293528d46ac0 img{#fig-6293528d46ac0 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6293528d46ac0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6293528d46ac0 img{#fig-6293528d46ac0 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Sfeervol verlichte V-kooi

Over de stuurstand is goed nagedacht; er is geen sprake van reflectie dankzij de verticale ramen, de pet én de matzwarte afwerking. Daarnaast is de indeling overzichtelijk. Standaard monteert Nimbus een Simrad plotter van 16 inch, maar er is genoeg plaats voor een tweede exemplaar. Verder zijn de belangrijkste schakelaars stevig uitgevoerd en goed gepositioneerd. Dit laatste geldt ook voor de afstandsbediening. De beide stuurstoelen zijn geveerd voor extra comfort (en veiligheid) en bovendien 180 graden draaibaar. Ze zijn voorzien van opklapbare voetensteunen en deze zijn ook beschikbaar voor gasten die op de erachter geplaatste bank zitten; van daaruit kun je met zicht naar voren meevaren, hetgeen op hoge snelheid sowieso de beste optie is. Met de rugleuning in de voorste stand ontstaat een aantrekkelijke U-vormige zithoek, waarbij de bank tegen de schuifpui met behulp van een inzetstuk over de volledige breedte van de boot kan worden benut. Een simpele ingreep die de veelzijdigheid van de C11 nog eens duidelijk onderstreept en een stevige salontafel maakt het geheel compleet. Verder vinden we aan bakboord een rits handige vakjes van textiel waar je allerlei kleine spulletjes in kwijt kunt. Al met al is sprake van een doordachte, functionele opzet die zowel op hoge snelheid als voor anker optimaal te benutten is. We dalen af via een ergonomisch vormgegeven trapje en zien aan bakboord een pantry met de belangrijkste voorzieningen, zoals een spoelbak, koelkast en een tweepits-kookvoorziening. Daarachter een ruime, sfeervol verlichte V-kooi die bovendien goed is geventileerd. In het kader van privacy kan deze ruimte met een gordijn worden afgesloten. De natte cel beschikt over een met behulp van een cilindrische wand gescheiden douche-/toiletruimte en een fraai blokrooster. De ruimte is zeker niet groot, maar wel praktisch. Ten slotte beschikt de Nimbus C11 aan stuurboord nog over een tweede hut met zitbankje en tweepersoonsbed. Hierboven is de hoofdruimte vrij beperkt, maar als gastenhut of voorziening voor de (klein)kinderen voldoet deze ruimte prima, temeer omdat er bij binnenkomst wel degelijk stahoogte is.

@media (max-width: 680px){#fig-6293528d46e57 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6293528d46e57 img{#fig-6293528d46e57 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6293528d46e57 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6293528d46e57 img{#fig-6293528d46e57 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6293528d46e57 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6293528d46e57 img{#fig-6293528d46e57 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Het water op

De verkoophaven van De Vaart Yachting ligt op een kwartiertje varen van de sluis, welk moment wij benutten om de wendbaarheid te checken voordat straks het gas erop kan. Dankzij de (optionele) joystick manoeuvreer je dit jacht nauwkeurig met duim en wijsvinger en met een iets meer dan stationair toerental zijn de beide Volvo Penta diesels nauwelijks hoor- en voelbaar. Eenmaal buitengaats gaat de klepel omlaag, zoals de Coronel-tweeling het altijd zo treffend verwoordt. Ook dan doen de motoren slechts minimaal van zich spreken, maar de acceleratie is fenomenaal. De standaard aanwezige Zipwake triminstallatie doet zijn werk naar behoren en maakt het onervaren schippers bijzonder gemakkelijk. Helaas treffen we weinig golfslag, dus om het effect van de geveerde stoelen te kunnen beoordelen maken we gebruik van ons eigen zog. Met hoge snelheid draaien we een vrij korte bocht, waarbij het zijwaartse zicht - zoals verwacht - verbluffend goed blijft. Inmiddels is onze eigen hekgolf alweer geslonken, maar we kunnen het comfort van de perfect verstelbare stuurstoelen nog net ervaren. Zoals al eerder opgemerkt is de aanwezigheid van het tafeltje op het voorschip gedurende snelle vaart hinderlijk, maar het kan gelukkig gemakkelijk worden weggenomen en zeevast worden opgeborgen. De C11 is goed wendbaar en bovendien ronduit voorspelbaar. Het jacht komt bij een snelheid van rond 24 km/u geruisloos in plané, terwijl de kruissnelheid een kleine 40 km/u bedraagt. Het brandstofverbruik telt dan 30,5 liter per uur, per motor. Volgas staat gelijk aan maar liefst 73 km/u bij 3.610 toeren - ook dan behoud je nog steeds volledige controle.

Al met al is deze Nimbus C11 een ongekend veelzijdige boot die Nimbus-getrouw degelijk is gebouwd, perfect afgewerkt en uitstekende vaareigenschappen kent. Dankzij het hoge vrijboord is het ook met kleine kinderen aan boord ontspannen varen. De prijs is niet mals, maar bedenk hierbij wel dat een gebruikte Nimbus vaak net zoveel opbrengt als hij bij aanschaf heeft gekost. Ter afsluiting memoreren we graag nog even een leuk nieuwsfeit: op nog geen 500 meter afstand van het bestaande pand in Lelystad werd recent een volledig op Nimbus gerichte showroom in gebruik genomen. Onder een typisch Scandinavische ambiance zijn hier bijkans alle Nimbus-modellen onder één dak te vinden; uniek in Europa.

Techspecs

Klik door >>>