De avonturen van Chantecler

Van binnen en buiten stralen

Bijna alle spanten moesten vervangen worden en het aanwezige beton werd uitgehakt. Stalen schotten werden aangebracht, teneinde het schip in waterdichte compartimenten te kunnen verdelen. In een drijvende container werd ze van binnen en buiten gestraald. De dubbele huid werd weer enkel. Een professioneel verflagen-systeem waarborgde een jarenlange bescherming voor het meer dan 100 jaar oude staal. Een praktische, eenvoudige indeling voor het interieur volgde: zes slaapplaatsen en ruime salon met pantry aan bakboord en de navigatietafel aan stuurboord. De restauratie nam ruim anderhalf jaar in beslag.

Aanvankelijk maakte de familie van Veen zonder tuigage lange tochten, zelfs tot in Duitsland. Zoon Tom, toen 6 jaar oud, en zijn 2 jaar oudere zus Joyce, groeiden van kleins af aan op met Chantecler en vonden het wel interessant dat de toenmalige Koningin Beatrix ook zo’n Lemsteraak voer.

Mooie ligplaats achter ons huis

In 2009 besloten Han en Francoise een motorjacht te gaan varen. Het werd een fraaie Grand Banks, de Legend. Zoon Tom en zijn partner Ellen werd gevraagd om voor de Chantecler te gaan zorgen. “Ellen en ik waren uiteraard erg enthousiast om de nieuwe eigenaren te worden. Sinds twee jaar ligt ons schip op een prachtige ligplaats achter ons huis in het Karimatagat, Krimpen aan de Lek,” vertelt Tom glimlachend.

“We genieten al 11 jaar met onze drie kinderen in de weekenden. Meestal gaan we via de Lek, de Noord en Dordtse Kil richting Haringvliet. Vakanties brengen we door op de Zeeuwse wateren. Of naar de Waddeneilanden. Vorig jaar voeren we vanuit IJmuiden buitenom naar Texel en vervolgens naar Terschelling en Borkum. Dat is die warme zomer erg goed bevallen.”

Naast het recreatievaren, varen ze ook elk jaar enkele wedstrijden, waaronder de Pinkstersail in Hellevoetssluis, Rondje Tiengemeten en de Bietentocht. “Chantecler” is ondanks haar leeftijd nog steeds een snelle zeiler en komt goed mee met de concurrentie. Zo nu en dan pakken we nog een prijsje. In 2018 wonnen we nog de Bietenbel, de prijs voor de deelnemer met de meeste punten.” Die punten zijn te verdienen met snel zeilen, manoeuvreren zonder motor, een creatief thema en door de suikerbieten goed af te leveren bij de keurmeester. “Ellen en ik beleven ook veel plezier in het in topconditie houden van ons schip. Het benodigde verf- en blankelakwerk, en onderhoud aan zeilen en tuigage is een hobby die je erbij krijgt. De ankerlier en het grote stuurwiel zijn nog uit 1910 en een lust voor oog.”

We vroegen nog naar het intrigerende roerbeeld: Chantecler, de haan van houtsnijwerk. “Mijn ouders vonden hem ooit op een markt tijdens een vakantie, 30 jaar terug. Goed geconserveerd in epoxy voer hij trots al die jaren mee.”