Een van de groten van Mulder: de 22-meter lange Favorite 2200

In de komende Nautique van 22 februari zal een mooie reportage staan over Mulder Shipyard. Een goed moment om terug te blikken op 2021, toen we de Mulder Favorite 2200 testten

Mulder

Dit artikel verscheen in Nautique 5 van het jaar 2021

Het is vijf uur in de morgen als we vertrekken uit de Amsterdam Marina. Koers: west, naar IJmuiden en dan naar het zuiden. Eindbestemming is Lissabon. Het schip waarop we varen is nagenoeg nieuw, dit is het eerste exemplaar van de Mulder Favorite 2200 Flybridge. Bij aankomst in de jachthaven is het nog stikdonker, maar de boeg van het Mulder-jacht is duidelijk te zien. De opvallend rechte voorkant van de romp steekt ver boven me uit op de steiger. Zelfs nu is te zien dat het een bijzonder vormgegeven model is. Klassiek, maar toch modern gelijnd. Het is erg fraai. Snel aan boord, want het is niet warm, en wegwezen maar. Via het zwemplatform loop ik over het ruime achterdek een nog ruimere salon binnen. Hier links een ruime zithoek met een bank en twee leunstoelen, verderop nóg een zithoek als een rondzit. Naast het tweede zitje met eettafel is de stuurstand, waar de schipper al klaarstaat voor vertrek. Terwijl hij en zijn collega het schip losmaken en uit de haven manoeuvreren kijk ik benedendeks rond.

Netjes ingericht

Via een trapje kom ik bij een soort vide. Rechts is de keuken. Het is hier zo ruim opgezet dat het moeilijk door kan gaan voor kombuis. Er is een vierpits-inductiekookplaat, een grote wasbak met een Quooker, een volledige oven, afwasmachine en een koel-/vriescombinatie. Ik heb redelijk recent nog in huizen gewoond waar de keuken kleiner was en minder goed uitgerust. Links van de keuken een zitje waar je lekker met degene die staat te koken kunt praten. Maar je kunt er ook onderuitgezakt met de Playstation spelen die in de navigatiehoek staat. In het vooronder vind ik de enorme master suite. Het dakraam, de patrijspoorten een de zijramen geven de ruimte veel licht. Het bed is aan drie kanten vrij en aan beide zijden staat een nachtkastje met leeslampje. Verderop in het vooronder is de ruime badkamer van de eigenaars. Net als de rest van de boot is het timmerwerk schitterend uitgevoerd. Overal zijn kastjes te vinden met mooie en goed sluitende deuren en lades. Er hoeft nergens iets in het zicht te blijven liggen als u dat niet wilt.

Veel slaapplaatsen

Ik neem u mee terug naar de achterkant van het schip, we passeren de vide weer en zien rechts van ons – aan de linkerkant van het schip – een kamer. Het is de waskamer of bijkeuken van dit jacht. Ook hier is een flinke wasbak in het marmeren aanrecht. En rechts van de ingang zien we op ooghoogte een glimmende Miele wasmachine en wasdroger. Op dit schip hoeft u helemaal geen bagage mee te nemen: eenmalig een extra kledingset aan boord leggen en u kunt voorgoed vertrekken, want wassen en drogen kan gewoon aan boord. Verder naar achteren vinden we nog twee hutten met in totaal zes slaapplaatsen. De kamer aan de stuurboordkant van het schip heeft een doorgang rechtstreeks de badkamer in. Die badkamer is gedeeld met de andere hut, ongetwijfeld heeft deze eigenaar ervoor gekozen om een van de badkamers te offeren voor de waskamer/ bijkeuken. Dat ene overgebleven exemplaar voldoet prima voor onze reis, en we kunnen de keus voor het schrappen van een badkamer heel goed begrijpen. Maar om nog even het geheel te beschrijven: ook de badkamer en wc zijn schitterend afgewerkt met mooie kastjes, marmeren wasbakken en ook de douchebak is van marmer. Ook tijdens onze lange trip naar het zuiden van Europa blijkt één badkamer voor de drie opvarenden (de master suite gebruiken we uiteraard niet) prima te voldoen.

Goede bouwkwaliteit

De beide Volvo Penta D13-1.000 pk motoren van de Mulder Favorite snorren rustig in het vooronder en we maken een mooie 10 knopen over de zee. Het verbruik is daarbij met tussen 40 en 50 liter per uur prima in orde. Zodra we de getijstroom mee krijgen kan het toerental omlaag en wordt het helemaal rustig aan boord van het jacht. De gemiddelde sloep in Amsterdam maakt meer herrie dan wij met 11 à 12 knopen op de zee. Wat ook noemenswaardig is, is dat het schip een range heeft van 2.150 nautische mijl dankzij de combinatie van de grote tankcapaciteit en een laag brandstofverbruik door de efficiënte semi-displacement rompvorm. Dit is heerlijk cruisen. De werknemers bij Mulder Shipyard hebben duidelijk veel werk gemaakt van de isolatie van de motorruimte. De schipper staat of zit achter de drie grote schermen van Raymarine, waarmee hij bijna alles bedient. Hij is content en spreekt zijn bewondering uit voor de bouwkwaliteit van het jacht. Ook ik kan daar alleen maar positief over zijn. Als we later in de reis op zee wat zwaardere golven tegenkomen geeft het hele schip geen krimp. Nergens in het interieur is een piepje of kraakje te horen. Oké, de stabilisatoren in combinatie met interceptors zorgen ervoor dat het schip nauwelijks rolt, maar op en neer gaan we wel degelijk. Soms klappen de golven flink hard tegen de romp, maar die dreunen klinken niet door in het timmerwerk. Als we het systeem ter test even uitschakelen is het verschil is heel goed te merken: het schip begint meteen te hellen en dat is ineens een stuk minder comfortabel. Dus we schakelen die voorziening snel weer in. De stabiliteit van het jacht zelf is overigens wel maar liefst elfmaal zo hoog als het minimum criterium van de CE-A-norm.

Achterdek

We zijn op deze eerste dag ruimschoots op de Noordzee als in de middag eindelijk de zon door het wolkendek breekt. Tijd om buiten te gaan kijken. Het achterdek had ik vannacht maar vluchtig gezien. Er zijn twee zitjes gemaakt, allebei met een vierkante tafel erbij. De achterste van de twee heeft een ingebouwde bank waar makkelijk zes personen kunnen zitten. De eettafel tegen de lounge aan heeft een halve ingebouwde bank en drie losse dekstoelen. Ook hier is ruimte voor zeker zes man. Een trap voert naar de naamgever van de boot, de flybridge. Ook hier is weer enorm veel zitruimte, of plek om ongezien van de zon te genieten. De stuurstand op de flybridge ligt bijna recht boven die aan de binnenkant van het jacht. Ook hier de grote schermen van Raymarine en alle knoppen om het schip te bedienen. Maar hier is nóg meer rust. Hoewel we op de Noordzee varen is het net alsof we in een elektrische sloep op een plasje in Nederland dobberen. De tendergarage biedt ruimte genoeg om een Williams tender van 3,9 meter, een jetski en twee fietsen op te bergen. Voor het eenvoudig en comfortabel in- en uitstappen vanaf het achterdek is de Favorite 2200 uitgerust met een automatische zwemtrap die handmatig, met afstandsbediening of via de app op je smartphone kan worden bediend.

Buitengewoon geschikt

De Favorite 2200 heeft een aluminium romp en opbouw die volledig gebouwd is in Nederland. Het exterieur heeft teakhouten hoogglans gelakte potdeksels en dekken rond de opbouw, de achterpui, op de flybridge en onder de kussens. Wat betreft de interieurstyling werkt Mulder graag nauw samen met de eigenaren van het jacht om tot een custom en eigentijdse styling te komen. Hierbij is er keuze uit kwalitatief hoogwaardige houtsoorten zoals noten, teak of (licht)eiken.

De Mulder Favorite 2200 is buitengewoon geschikt om langere reizen mee te maken en ook de zee is geen probleem. Zoals u op de foto’s op deze pagina’s kunt zien is het jacht ook zonder kleerscheuren in Portugal aangekomen voor de grote fotosessie die daar was gepland.

Motorjachten
  • Mulder Shipyard