De Antonio D50: een luxe en temperamentvolle Spaanse schone

In Nautique 4 van 2023 schreven we over de De Antonio D50, een luxe motorjacht van een – in Nederland – relatief onbekende Catalaanse werf.

De Antonio

In onze contreien is De Antonio Yachts relatief onbekend, maar daar zou best weleens verandering in kunnen komen. Voor de nieuwste Nautique kregen we de kans voor een uitgebreide kennismaking met een tweetal modellen van deze jonge Catalaanse werf.

Indrukwekkend

In een jacht als dit verwacht je een koppel – al dan niet IPS – Volvo Penta’s, maar niets is minder waar: onder het elektrisch/hydraulisch bediende zonnebed schuilt een tweetal Mercury V-12 Verado’s van elke 600pk. Het ontbreken van een motorkamer gaf de ontwerpers vanzelfsprekend de vrijheid om de binnenruimte optimaal te benutten, waarover straks meer. De beide De Antonio’s liggen gezusterlijk aan de kade en wij kiezen ervoor om het avontuur te beginnen op de Coupe. Aanmonsteren via het boord is vrij eenvoudig dankzij een uitsparing in de verschansing die wordt afgesloten met een polsdikke, maar superlichte carbon ‘pijp’ die door een slimme schroefconstructie met mof gemakkelijk kan worden verwijderd. Marc De Antonio is al aan boord en attendeert ons meteen op een slimmigheidje in de grote kuip. Onder de U-bank zitten twee extra zitjes verborgen die je eruit kunt halen als je met een groter gezelschap bent. Zo kun je zonder ruimteverlies toch met twaalf man rond de kuiptafel zitten. Het blijken trouwens twee aaneengeschakelde, uitklapbare kuiptafels te zijn.

Krachtige motoren

Vervolgens gunt Marc ons een blik onder het driepersoons zonnebed waaronder de al eerder genoemde 1.200 Mercury pk’s zich bevinden. Deze exemplaren zijn van nature al stil en vrij van trillingen, maar verscholen onder een dik matras zijn het werkelijk alleen de toerentellers op de Simrad schermen die verraden dat de motoren lopen. Wij vinden het een perfecte oplossing, zowel met het oog op de ruimtewinst als het gemak van onderhoud. Tussen de de kuipbank en de ‘motorruimte’ ontdekken we een diepe, bakskist waar je desgewenst een kleine rubberboot op z’n kant in kunt opbergen. Er is zelfs gedacht aan een beugel voor een elektrische Torqeedo buitenboordmotor. Voordat we ons concentreren op de stuurstand lopen we over het brede gangboord naar het voordek. Wel jammer dat handrails langs het coupé-dak ontbreken. Direct achter de ankerkluis bevindt zich een tweepersoonsbank. Vanaf de bank kun je gezellig kletsen met de gasten op het driepersoonszonnebed. Extra fijn is dat het zonnebed van opstaande randen is voorzien, zodat het vrijwel onmogelijk is om er af te rollen na een onbedoelde escapade van de roerganger. Vergeet namelijk niet dat deze De Antonio D50 een topsnelheid aantikt van zo’n 45 knopen.

Comfortabel

Het ontwerpteam heeft ervoor gekozen om de stuurstand te voorzien van twee individueel verstelbare stoelen. Daarbij zien we nog een aanzetmeubel met koelkast en nog eens twee comfortabele stoelen. Je hebt dus met z’n vieren zicht over zowel de boeg als het riante zonnebed op het voorschip. Overal op de D50 zien we bekerhouders, maar erg praktisch zijn ze niet vanwege de te geringe diepte. Puntje van aandacht. Maar laten we wel zijn: dit is bouwnummer één. Wij konden geen andere onvolkomenheden vinden en de afwerking is ronduit perfect. Smaken verschillen, maar misschien is het handig om het overigens fraaie dashboard van een matte afwerking te voorzien zodat er minder reflectie optreedt. We zijn trouwens wel blij met het deels in de stuurconsole terugvallende stuurwiel, als gevolg waarvan de overige bedieningsorganen prettig onder handbereik zijn gebleven.

Verrassend luxe

Op naar het vooronder, waar we een eigenaarshut denken aan te treffen, maar niets is minder waar. Hoewel redelijk ruim en voorzien van een aantrekkelijk Frans bed, blijkt dit slechts de gastenhut te zijn. De eigenaarshut is gesitueerd onder de kuip en ook hier laten we ons weer verrassen. Deze accommodatie beslaat immers de volledige breedte van het jacht en het (te) korte Franse bed staat helemaal vrij. Erachter en langs de boorden zien we aantrekkelijke banken en dat is niet voor niets. Het middenkussen van het bed kan namelijk worden verwijderd waarmee een tafeltje ontstaat. Bij slecht weer kan de eigenaarshut worden benut voor een borrel- of spelletjesavond. Vervolgens blijkt het bed ook nog eens naar achteren kan worden verplaatst. Dan vormt het een geheel met de bank en ontstaat een dubbelbed waarop ook grotere personen comfortabel een onderonsje met Morpheus kunnen hebben. Briljant! Uiteraard is onderdeks ook gedacht aan sanitaire voorzieningen die volledig in lijn liggen met de luxe die we door het hele jacht zien.

Meer lezen over de De Antonio en dit uitgebreide profiel? Koop de nieuwste Nautique; Nautique 4 ligt nu nog in een van de betere boekhandels bij u in de buurt.

Motorjachten
  • De Antonio Yachts