Land Rover, Berg over

De nieuwe Land Rover Defender blijft de enige auto waarmee je hemelsbreed van A naar B kan. Al is het ook goed shinen in de stad.
Defender

Schrijver dezes bezat ooit een machtige Lincoln Navigator. Die typebenaming was tamelijk toepasselijk, want binnenin deze USS Ronald Reagan on Wheels kon je pardoes verdwalen. Datzelfde gevoel bekroop mij, toen ik bij de importeur voor het eerst achter het stuur van de nieuwe Land Rover Defender klóm. Want als die Navigator wellicht Big as Texas was, dan is deze Britse 4x4 eigenlijk zo groot als het oude Empire. Met deze auto – zeker de 110 (aka de vijfdeurs) – straal je dan ook wat uit. Niet voor niets geeft ie in cool jetblack weer acte de presence in de nieuwe James Bond: No Time to Die. Dat laatste geldt overigens tevens voor de Defender, die na een flatliner van een paar jaar weer helemaal is gereanimeerd voor nieuwe avonturen in een nieuw decennium. Het karakteristieke uiterlijk van de iconische Defender is bijna met chirurgische precisie vertaald naar een modern ontwerp dat robuust oogt, maar tegelijkertijd ook onbekommerd rijplezier biedt. En voor de Landrover-puristen: de korte overhang, Alpine-ruiten, zijwaarts opende achterdeur en het separaat gemonteerde reservewiel zijn vette knipogen naar de Defender-heritage. In ruim zeventig jaar tijd heeft deze oer-Land Rover logischerwijs een enorme aantrekkingskracht gehad op hulporganisaties, avonturiers (zie ons kader met Tom Waes) en niet te vergeten krijgsmachten. Veel oud-dienstplichtigen (zoals ik) hebben nog warme (en zeer koude op bivak) herinneringen aan de klassieke LaRo, in noeste dienst van (toen) Hárer Majesteits Landmacht. Trouwens, mochten wij in colonne toen hoogstens 60 km/u, als ik nu het gas intrap, schiet hij naar voren als een stiletto bij een ruzie in een shisha-lounge. Houd daarbij in gedachten dat deze verrassend lichtvoetige Defender eveneens is getest op de Nordschleife van de Nürburgring. Daarnaast komt ook deze LaRo-editie op plekken, waar andere auto’s het moeten opgeven. Akkoord, wij hielden het voorlopig beperkt tot de modder en het (stuif)zand van de Drentse bossen (vooral niet tegen Natuurmonumenten vertellen), maar één van de 62-duizend (!) testen, voordat de Defender op de markt mocht, betrof een hoogtestage in de ongeplaveide Rocky Mountains: Land Rover, Berg over. Met deze bolide kan je in één streep hemelsbreed van A naar B. Riviertje onderweg? Joh, no problem. De Brit heeft een waaddiepte van bijna een meter, kortom het halve IJsselmeer. Landrover schenkt traditioneel gul met de motoren. Dat is met de ’20 editie niet anders. Zo zit er in Defender P400 een gloednieuwe zes-in-lijn benzinemotor met een dikke elektrische (48 volt) supercharger. En die combi brengt 400 pk op de planken en nu is er zelfs ook een plug-in hybrid Defender, de P400e PHEV, die je bovendien kan optuigen met een trendy Urban Pack voor in de, eh, stad.

Vanaf € 82.016,-

Rijden Waes

Wij besnuffelden onze Defender bij de importeur ook met acteur reiziger en LaRo-adept Tom Waes. "Ik vind hem super. Ik had eerst schrik, dat ze het design zo zouden veranderen, dat ie niet herkenbaar zou zijn. Maar als je door je oogharen kijkt, is dit model gewoon de Defender die ik nog heb. Maar allez, je moet ook weer mee met de tijd. De hoofdontwerper heeft een goeie job gedaan met die mix tussen traditie en toekomst. Al vind ik als traditiegetrouwe fan de optie van zo’n zwartgelakte motorkap iets te gestileerd."

Laatste nieuws