De Mercedes EQS: een private asfaltjet

In Nautique 5/6 van 2022 stapten we in de nieuwe Mercedes EQS: een über-Mercedes en een stap in een nieuw tijdperk en een nieuwe dimensie

Mercedes

Een nieuwe S-klasse biedt altijd een kijkje in de autotoekomst. Het halo-model van Mercedes heeft steevast innovaties, die je tien jaar later pas terugziet in de modale bolides. Dat begon bijvoorbeeld met de airbag en adaptive cruise control en de EQS onderscheidt zich nu meteen van het peloton met een zogeheten Hyperscreen, dat het hele dashboard beslaat. Dit futuristische design blijft imponeren, ook al neem voor je de honderdste keer plaats achter het stuur. Het geeft de EQS een spacehip uitstraling. Houston, we have nó problem.

Makkelijk in gebruik

Feitelijk bestaat het MBUX Hyperscreen uit drie delen, bedekt door een glasplaat. De voorpassagier beschikt bijvoorbeeld over eigen entertainment. Natuurlijk herbergt de software duizenden (ja, echt) functies, maar met je wijsvinger wandel je er zo doorheen. Zo is de interieurkleur – best verslavend – zo ingesteld, of weer veranderd. Vanuit het stuur kan je via twee kleine touchpads bij alle functies. Voeg daarbij de stealth-achtige rij-eigenschappen en je bent volledig losgekoppeld van de wereld om je heen. Zeker als je achterin zit, want de EQS is natuurlijk ook het vervoermiddel van/voor de CEO, die – natuurlijk – achterin over een riante beenruimte beschikt (en natuurlijk zijn eigen persoonlijke display). Alsof je in een rijdende Gulfstream 5 zit. De EQS is ook door zijn haast onwerkelijke stilte een cocon van vernuft, gerieflijkheid en ja, snelheid

Wendbaar

Reken maar dat dit platform van 2500 kilo snel uit de voeten is. Met z’n 523 PK en een koppel van 855 Nm zit ie in 4.3 seconden op de 100 km/u. Daarbij is dit topmodel bedrieglijk wendbaar. Hij heeft bijvoorbeeld de draaicirkel van een Kia Picanto. Hoe dan? Nou, de achterwielen sturen mee. Doordat ie zo kwiek is, verkijk je je zeker in het begin op zijn ware grote. Maar de 360 graden camera’s (het is bijna een AWACS) en een symfonie aan waarschuwingspiepjes voorkomen dat de EQS en zijn buren een krasje oplopen, zoals wij ervoeren op het afgeladen P3 bij Schiphol. Daar ontdekten wij bij het openen van de achterklep met ruit, eveneens dat deze elektrische S-klasse stiekem geen standaard sedan is, maar een hatchback - of zo u wil: een fastback - is! Best handig!

Duits vakmanschap

De dikste uitvoering (waar wij mee reden, uiteraard) de EQS 580 komt maximaal tot 650 kilometer ver. Mocht je de meer bescheiden gemotoriseerde versie (de 450+) opteren, reken dan op een afstand van zo’n 730 kilometer. Netjes! Laden doet ie – afhankelijk van de gekozen paal natuurlijk – zeer snel, hij kan tot 200 kWh aan. Grappig is weer – wij hebben het geprobeerd – dat de motorkap gewoon muurvast zit. Wat daaronder zit is kennelijk alleen voor de dealer. Het is knap van Mercedes dat ze in deze lastige markt met de S iets unieks toevoegen. Hebben de Duitsers weer gewonnen, Elon.

Meer lezen over prachtige 'road boats' die u zonder moeite naar de jachthaven vervoeren? U vindt meer artikelen als deze in de nieuwste Nautique, te verkrijgen bij de betere boekhandel.

Road Boat
  • Mercedes