@media (max-width: 679px){#fig-638aeb896251e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896251e img{#fig-638aeb896251e img.lazyloading{width: 624px;height: 468px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-638aeb896251e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896251e img{#fig-638aeb896251e img.lazyloading{width: 980px;height: 735px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1000px){#fig-638aeb896251e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896251e img{#fig-638aeb896251e img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1001px) and (max-width: 1440px){#fig-638aeb896251e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896251e img{#fig-638aeb896251e img.lazyloading{width: 1400px;height: 788px;}}@media (min-width: 1441px){#fig-638aeb896251e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896251e img{#fig-638aeb896251e img.lazyloading{width: 1900px;height: 814px;}}Riviera 4800 Sport Series II Platinum Edition: de overtreffende trap

Riviera 4800 Sport Series II Platinum Edition: de overtreffende trap

Riviera Yachts heeft een 2.0-versie van de populaire Riviera 4800 Sport op de markt gebracht. Naar verluidt legt de Australische werf met deze kersverse Series II Platinum Edition de luxe lat nóg hoger. Voor Nautique aanleiding voor een uitgebreide test op de Maas.

Wij kijken met belangstelling uit naar deze test, want tijdens het drukbezochte Cannes Yachting Festival kwam het er niet van om het ruime sop te kiezen. Wij nemen de uitnodiging van importeur Bestboats in Roermond dan ook in dank aan. Bij Riviera Yachts liep ruim 40 jaar geleden in Sydney het eerste model van stapel, de 38MKI. Inmiddels is de werf gevestigd aan de Australische Goudkust in de plaats Coomera en zijn wij een kleine 6.000 gebouwde exemplaren verder. Het gamma is zeer breed en in lengte variërend van 39 tot 78 voet en kent bovendien een nóg luxer segment onder de naam Belize (tot 66 voet). In 2020 stonden wij dankzij importeur Bestboats tijdens de Cannes Yachting Festival voor het eerst oog in oog met het tot dan toe voor ons nog relatief onbekende merk. Een compleet verregende eerste beursdag gooide destijds helaas roet in het eten waardoor er niet kon worden gevaren, des te nieuwsgieriger zijn wij naar de meest recente uitvoering van de Riviera 4800 Sport Series II Platinum Edition. Effectief zouden wij dit jacht al in de herfst van 2021 hebben getest, maar door het extreem hoge waterpeil van de Maas én de aanwezigheid van enorme hoeveelheden drijfhout moest de afspraak worden verzet. Gelukkig waren de weergoden ons in februari gunstig gestemd en reisden wij af naar het Hollandse Roermond, waar Bestboats een gloednieuwe verkoophaven heeft gerealiseerd, pal tegenover de parkeergarage van het drukbezochte Designer Outlet Center met een jaarlijks internationaal bezoekersaantal van zo’n acht miljoen. Wij kunnen slechtere locaties bedenken.

Wij kennen Bestboats als een onderneming waar goed gastheerschap een van de peilers is van het succes en dat wordt vandaag weer eens bevestigd. Na een gastvrije ontvangst met koffie begeven wij ons naar de drijvende stijger, waar de Riviera 4800 Sport, naast talloze andere smetteloze jachten, geduldig op ons ligt te wachten. Wij zien een ronduit fraai gelijnd motorjacht uitgevoerd in een chique kleurencombinatie van donkergrijs metallic, zilver en wit. Het relatief forse, donker getinte glasoppervlak valt niet op in de donkere romp die is voorzien van een subtiele rvs schuurlijst. In de raampartijen zijn patrijspoorten opgenomen die stuk voor stuk zijn voorzien van sensors zodat, indien geopend, er een alarmsignaal klinkt op de brug. Geweldig, zo’n veiligheidsvoorziening! Via het (standaard hydraulisch bedienbare) zwemplateau betreden we langs een van de twee goed begaanbare trappen de kuip. Deze is goeddeels overdekt, zodat je er goed beschermd tegen UV of een regenbui kunt zitten. Riviera monteert zeer heldere, plexiglazen zijpanelen die naar keuze ook kunnen worden weggenomen.

@media (max-width: 680px){#fig-638aeb896312b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896312b img{#fig-638aeb896312b img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-638aeb896312b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896312b img{#fig-638aeb896312b img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-638aeb896312b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-638aeb896312b img{#fig-638aeb896312b img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Extra Knevels

Op de verschansing aan stuurboord treffen we een tweede joystick, met behulp waarvan je het kostbare jacht ook vanuit de kuip op de centimeter nauwkeurig kunt dirigeren waar je maar wilt. Aan bakboord bevindt zich de wetbar met grillplaat en koelkast, alles is zwaar uitgevoerd en perfect afgewerkt. Opvallend is ook de kwaliteit van het rvs-werk, waarop dankzij intensief polijsten geen lasnaad is te zien. Op de L-vormige bank in de kuip zit je comfortabel uit de wind en door het omhoog gescharnierde raam is goed contact mogelijk met de salon/stuurhut. De schuifdeuren sluiten als een kluis en kunnen in verschillende standen worden vastgezet. De gelijkvloerse salon heeft aan stuurboord een U-vormige bank; ertegenover zien we een eveneens U-vormige keuken met Miele apparatuur, voorzien van een crème­k leurig Corian werkblad en overal soft close laden en deuren. De ontwerpers hebben bovendien gedacht aan extra knevels om te voorkomen dat een onverwachte golf alsnog chaos in het interieur veroorzaakt. De betimmering van onze testboot is afwerkt met vijf lagen satijnlak, maar een hoogglans afwerking is uiteraard ook mogelijk. De werf heeft niet bespaard op 230V wandcontactdozen die overal in het schip zijn vergezeld van USB-aansluitingen. De eerder genoemde ‘brug’ is bekleed met grijs Alcantara en dankzij de beide standaard 12” Garmin Glassbridge schermen en het kleinere C Zone scherm straalt het geheel rust uit. De afstandbediening van de IPS800 installatie is – in tegenstelling tot wat in Europa veelal gebruikelijk is – in het linker boord geplaatst. In de praktijk vormt dit echter totaal geen belemmering vanwege de aanwezigheid van grote schuiframen aan weerszijden en natuurlijk de joystick in de kuip. Gemak dient de mens.

Op de verschansing aan stuurboord treffen we een tweede joystick, met behulp waarvan je het kostbare jacht ook vanuit de kuip op de centimeter nauwkeurig kunt dirigeren waar je maar wilt. Aan bakboord bevindt zich de wetbar met grillplaat en koelkast, alles is zwaar uitgevoerd en perfect afgewerkt. Opvallend is ook de kwaliteit van het rvs-werk, waarop dankzij intensief polijsten geen lasnaad is te zien. Op de L-vormige bank in de kuip zit je comfortabel uit de wind en door het omhoog gescharnierde raam is goed contact mogelijk met de salon/stuurhut. De schuifdeuren sluiten als een kluis en kunnen in verschillende standen worden vastgezet. De gelijkvloerse salon heeft aan stuurboord een U-vormige bank; ertegenover zien we een eveneens U-vormige keuken met Miele apparatuur, voorzien van een crème­k leurig Corian werkblad en overal soft close laden en deuren. De ontwerpers hebben bovendien gedacht aan extra knevels om te voorkomen dat een onverwachte golf alsnog chaos in het interieur veroorzaakt. De betimmering van onze testboot is afwerkt met vijf lagen satijnlak, maar een hoogglans afwerking is uiteraard ook mogelijk. De werf heeft niet bespaard op 230V wandcontactdozen die overal in het schip zijn vergezeld van USB-aansluitingen. De eerder genoemde ‘brug’ is bekleed met grijs Alcantara en dankzij de beide standaard 12” Garmin Glassbridge schermen en het kleinere C Zone scherm straalt het geheel rust uit. De afstandbediening van de IPS800 installatie is – in tegenstelling tot wat in Europa veelal gebruikelijk is – in het linker boord geplaatst. In de praktijk vormt dit echter totaal geen belemmering vanwege de aanwezigheid van grote schuiframen aan weerszijden en natuurlijk de joystick in de kuip. Gemak dient de mens.

De volledige review lees je in Nautique 1 - 2022 of op Blendle.

Laatste nieuws