K3D: Meesters in 3D metaal printen

3D printen voor met name rvs-producten wordt steeds meer toegepast in de jachtbouw. Nautique ging voor de nieuwste editie op bezoek bij het hypermoderne K3D te Terborg.

k3d

Dit artikel is oorspronkelijk geplaatst in Nautique 6 van 2023. Nu nog online te verkrijgen of bij een boekhandel bij u in de buurt.

Jaap Bulsink, de CTO van het bedrijf, leidt ons rond binnen zijn K3D. In de grootste hal staat de 11 meter lange 3D print productielijn opgesteld: de MetalFAB1, een printer van flink formaat. Een aangrenzende hal herbergt de imposante ABB print robot en in een centrale ruimte bevinden zich medewerkers die op de CAD-afdeling zorgen voor de aansturing van de hardware. “Veel mensen weten niet dat 3D printen al op grote schaal wordt toegepast en dat het ook mogelijk is om 3D te printen met metalen”, vertelt Bulsink. “3D printen staat vooral bekend om het feit dat men er kunststof prototypes mee kan maken. De revolutionaire verfijnde ontwikkeling die de techniek op dit gebied heeft doorgemaakt en nog steeds doormaakt is echter zeer spectaculair.”

Ongekend marktvolume

Sinds de oprichting in 2016 is het snel bergopwaarts gegaan met het bedrijf. Opdrachtgevers kloppen voor de meest uiteenlopende, hoogwaardige 3D geprinte metalen producten. Dat loopt van kleine onderdelen voor productielijnen in de voedingsindustrie tot maatwerk voor medische toepassingen. De lucht- en ruimtevaart en de auto-industrie dragen voor een groot deel bij aan de omzet van het bedrijf in Terborg. Er wordt verwacht dat de 3D print industrie wereldwijd tot 2030 een algemene groei door zal maken van een marktvolume van 22 miljard euro per jaar zal. Dat geldt uiteraard voor het totaal van alle toepaste printmaterialen. Maar waarom 3D printen? Volgens Bulsink heeft dat onder andere te maken met efficiëntie: “Het voordeel van printen in 3D is onder meer de snelheid waarmee een X-aantal van een bepaald onderdeel kunnen worden geleverd. Wanneer iemand bijvoorbeeld met spoed een machineonderdeel van een specifiek soort metaal moet vervangen, kunnen wij snel leveren. Vaak al binnen een paar dagen nadat de opdracht binnenkomt.”

Robots en jachtbouw

De eerdergenoemde MetalFAB1 kan 24/7 produceren, iets wat regelmatig voorkomt bij orders met grote aantallen. Het personaliseren (d.w.z. van codes voorzien) van een onderdeel biedt voordeel voor vervolgorders, met als extra bijkomstigheid dat mutaties meteen gemakkelijk naar wens kunnen worden verwerkt. Ook levert 3D printen minder afvalstoffen op, iets wat op de lange termijn bij zou dragen aan het oplossen van het milieuprobleem. Maar tegenwoordig wordt de 3D printer ook ingezet in de wereld van de jachtbouw. Met 3D metaalprinters voorziet K3D jachtbouwers van onderdelen die eerder niet meer waren dan een groepje pixels op een scherm. Bulsink legt uit: “Onze grootste 3D metaal printer, de M450, staat in een klimaat gecontroleerde ruimte en maakt gebruik van lasdraad. Deze printer werkt volgens het DED-proces (Directed Energy Deposition). Een robot is uitgerust met een laserprintkop die in meerdere richtingen kan printen en zodoende onder oneindig veel hoeken kan produceren.”

Scheepsschroeven en boegbeeld

Bulsink vertelt: “Reeds vele jaren komen met grote regelmaat opdrachten binnen van scheeps- en superjachtbouwers uit binnen- en buitenland. We printen veelal in RVS-3161 dat haast altijd hoogglans gepolijst afgeleverd moet worden. Kortgeleden hebben we scheepsschroeven, impellers en railingdelen geleverd. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een klant die speciale lichtgewicht stuurwielen van titanium voor speedboten bestelt.” Verder print K3D jachtonderdelen als koelroosters, machinekamer onderdelen, blokken voor tallships en race zeiljachten, travellers, bolders, meubelhandgrepen in superjachten, een boegbeeld, vlaggenmasthouders en overig dek beslag. Unieke staaltjes printwerk zijn de zeer gedetailleerde schaal- of halfmodellen van de binnenkant van superjachten. Deze staan in vitrines die tegen een spiegelwand worden gemonteerd. Op die manier krijgt het halfmodel een driedimensionaal effect en wordt het complete schip weergegeven. Ook deze halfmodellen worden bij K3D geprint. Het bedrijf krijgt orders binnen van verschillende werven. De jachten mogen helaas niet bij naam genoemd worden maar het gaat om orders van een behoorlijk formaat.

Klein maar fijn

Toch eert Bulsink het kleine ook: “De kleine orders zijn vaak verrassend leuk om te doen. Zo hadden we bijvoorbeeld nooit aan rvs-kapjes op kickstarterpedalen voor Harley-Davidson motoren gedacht. Voor de klant was het rekensommetje snel gemaakt: arbeidstijd en loon calculeren, handmatig uit rvs-plaat knippen, daarna buigen en antislip profiel erop lassen, fijn borstelen en polijsten… Of enkele stuks in 3D printen.” K3D kan, met het gebruik van de laatste technologie, een dergelijke order binnen enkele dagen leveren. Weer een tevreden klant erbij.

Meer van dit soort artikelen lezen? Koop de nieuwste Nautique. Deze staat boordevol interessante reportages over de wereld van de jachtbouw. De nieuwste Nautique is nu verkrijgbaar via Tijdschrift.land of in een winkel bij u in de buurt.

Reportages
  • Kees Stuip, K3D