Partnership tussen iconen Bowmore en Aston Martin

Heerlijk in balans is een term die goed toepasbaar is op een Aston Martin, maar ook op de whisky van Bowmore. Zo lang de twee producten maar niet teveel gecombineerd worden, want dan is balans ver te zoeken. Het weerhoudt de twee Britse merken er in ieder geval niet van elkaar op te zoeken en een partnership aan te gaan.

Aston Martin

Twee werelden, met een gedeelde toewijding aan erfgoed, vakmanschap en innovatie, worden met elkaar verenigd. In deze vorm uniek, maar gelijktijdig complementerend. De samenwerking resulteerde in de lancering van Bowmore® Masters 'Selection; de eerste single malt whisky gecreëerd door Bowmore® Islay Single Malt Scotch Whisky in samenwerking met Aston Martin. Geïnspireerd door Aston Martin heeft Bowmore voor het eerst het ‘Golden Ratio-principe’ toegepast om een nieuwe whisky te creëren met als uitgangspunt proportionaliteit. Dit heeft geleid tot een whisky met een voortreffelijke diepte en balans. Bowmore® Masters 'Selection is in een gelimiteerde editie verkrijgbaar en is een creatie van Ron Welsh, Bowmore Master Blender, en Marek Reichman, Aston Martin’s Chief Creative Officer.

De samenwerking, verbeeld en gedefinieerd door de twee meesters slaat een brug tussen twee werelden op een bijna poëtische en inspirerende wijze. Centraal staat wederzijds vertrouwen en respect voor elkaars ambacht, maar ook de passie om elkaar te ontdekken en van elkaar te leren. Elke meester geeft zijn eigen creativiteit en karakter, maar drukt ook een onuitwisbare stempel op de creatie dankzij het achterlaten van de eigen unieke signatuur. Bowmore Masters’ Selection is een single malt whisky met een krachtige, complexe, maar toch met zoete afdronk. Op het eerste gezicht een contrast in smaak maar in werkelijkheid optimaal in balans en in proportie. Kernwaarden die Aston Martin niet vreemd zijn. De verfijning en complexiteit uit zich in een opwindende en ongekende elegante smaaksensatie.

‘Golden Ratio’

Marek Reichman heeft zich vaak uitgesproken over het concept van de 'Golden Ratio' - de wiskundige verhouding die in de natuur wordt aangetroffen en die esthetisch aangename composities creëert -, dat de kern vormt van het ontwerp van elke Aston Martin. Schoonheid in optima forma kan worden gecreëerd en bereikt wanneer er een perfecte relatie is tussen elk onderdeel van het design.

“Elk detail van het ontwerp van een Aston Martin wordt gedefinieerd door proportie”, aldus Marek Reichman, Chief Creative Officer van Aston Martin. “We streven voortdurend naar het behalen van de ‘Golden Ratio’ oftewel optimale verhoudingen. Het is deze kracht die een Aston Martin naar de creatie van absolute schoonheid leidt. Het samenkomen met Bowmore Master Blender Ron Welshvoor de ontwikkeling van een whisky op basis van dit principe heeft me een heel nieuw perspectief gegeven en is daarmee enorm inspirerend en verhelderend geweest. De whisky brengt Aston Martin en Bowmore op een harmonieuze wijze samen en het eindresultaat is een perfect, maar krachtig evenwicht geworden.”

Het is voor het eerst dat Bowmore de ‘Golden Ratio’ heeft toegepast bij de creatie van een ​​nieuwe whisky. De toegepaste proporties richten zich op de smaakcombinaties van karakter en vorm; van vatselectie en leeftijd tot blending. De whisky bestaat in de basis uit een 21 jaar oude Bowmore gerijpt in first fill Pedro Ximenez en Oloroso sherryvaten. De overige delen van de whisky zijn, in exacte verhouding van elkaar, samengesteld uit een uitzonderlijke Bowmore die meer dan 35 jaar gerijpt is.

“Het was een mooie gezamenlijk reis en uitdaging om onze allereerste single malt whisky voor de Bowmore Master’s Selection series te ontwikkelen, aldus Ron Welsh, Bowmore Master Blender. “Krachtig en elegant; van zoet tot pittig; sherry tot koffie; honing tot peper – de perfecte verhoudingen om absolute diepte en balans te bereiken. Geïnspireerd door Marek en zijn team lieten we alle elementen hun eigen unieke smaak eraan geven en werden vaten met zorg geselecteerd om tot het gewenste karakter te komen. Dit is de eerste keer dat we met deze whisky de ‘Golden Ratio’ hebben toegepast. Dankzij de nauwe samenwerking met Marek ben ik erg trots dat we nu deze unieke whisky-ervaring tot leven kunnen brengen.”